Vraag ivm opzeggen huur

Freda76
Topic Starter
Berichten: 64

Vraag ivm opzeggen huur

#1 , 15 mei 2017 11:01

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje ivm het opzeggen van een huurovereenkomst.
Het betreft een geregistreerd contract, ingegaan op 01/11/2014 voor 3 jaar; dus de overeenkomst zou een einde nemen op 01/11/2017.
Ik heb een goede verstandhouding met verhuurder en wil dat ook zo houden.
Er is op professioneel vlak eea veranderd in die zin dat ik overgeplaatst wordt naar de andere kant van het land en ik zou dus ook graag een huisje kopen. Ik heb ook al iets op het oog. De afstand woon/werkverkeer is niet meer te overbruggen en het is eigenlijk kiezen of delen.

Ik heb zitten denken om eens te polsen naar het standpunt van mijn verhuurder hieromtrent. Ik voel er nl. weinig voor om een paar maanden huur als schadevergoeding op te hoesten.
Hoe zit dat nu eigenlijk juist met dit type huurcontract? De ene zegt mij dat ik op dit moment twee maanden huur als schadevergoeding moet betalen; de ander zegt dat ik een contract van dit type niet kan verbreken. Erg verwarrend allemaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 15 mei 2017 11:28

Dit type contract valt inderdaad niet op te zeggen (verbreken kan altijd met alle contracten, maar dat is maar puur terminologie in dit geval).

Je kunt altijd met de verhuurder rond tafel zitten om een minnelijke oplossing voor te stellen, maar als ik het uitreken, zie ik dit alvast dit:
Nu opzeggen: juni, juli, augustus als opzegperiode.
Blijft er over: september en oktober (die 2 maanden waar anderen over spreken).

In feite moet je die 2 maanden ook nog bijhuren, maar dat kan je misschien bespreken met de verhuurder.
Indien de verhuurder niet akkoord gaat, zul je dus nu nog 5 maanden moeten blijven (vergeet dan niet je opzeg te geven, dit contract loopt immers niet vanzelf af).

Freda76
Topic Starter
Berichten: 64

#3 , 15 mei 2017 11:29

Ok, da's een super duidelijk antwoord. Bedankt hiervoor.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 15 mei 2017 11:42

Staat er iets in het huurcontract mbt vroegtijdige opzegging?
Je zit in het derde jaar. Soms wordt naar analogie met een contract van 9 jaar 1 maand schadevergoeding gevraagd voor een opzeg tijdens het derde jaar. Indien dit niet voorzien is kan de verhuurder een vroegtijdige opzeg weigeren, maar hij kan het ook aanvaarden zonder meer.
Het helpt als je een goede verstandhouding hebt.

Freda76
Topic Starter
Berichten: 64

#5 , 15 mei 2017 15:20

Staat er iets in het huurcontract mbt vroegtijdige opzegging?
Je zit in het derde jaar. Soms wordt naar analogie met een contract van 9 jaar 1 maand schadevergoeding gevraagd voor een opzeg tijdens het derde jaar. Indien dit niet voorzien is kan de verhuurder een vroegtijdige opzeg weigeren, maar hij kan het ook aanvaarden zonder meer.
Het helpt als je een goede verstandhouding hebt.
Ik zal het contract er vanavond eens bijnemen en nog een keer grondig bekijken.
De simpelste oplossing in deze zal zijn om te polsen naar diens standpunt i.v.m. een vroegtijdige verbreking.
Altijd fijn om hier goed advies te krijgen.
Bedankt!

Freda76
Topic Starter
Berichten: 64

#6 , 13 jun 2017 10:13

Nog even een update. Ben rond de tafel gaan zitten met mijn huisbaas; uitkomst is dat ik mag vertrekken wanneer ik wil en mag langer blijven indien nodig. Ik hoef geen vergoeding te betalen. Ben helemaal opgelucht!
Zo kan het dus ook.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 jun 2017 10:49

Heb je dat op papier laten zetten en ondertekenen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 13 jun 2017 12:26

Nog even een update. Ben rond de tafel gaan zitten met mijn huisbaas; uitkomst is dat ik mag vertrekken wanneer ik wil en mag langer blijven indien nodig. Ik hoef geen vergoeding te betalen. Ben helemaal opgelucht!
Zo kan het dus ook.
Met een opzeg van 3 maand. Laat dit wel op papier zetten zodat je bewijs hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Freda76
Topic Starter
Berichten: 64

#9 , 15 jun 2017 14:56

Ik heb het op mail.
Van zodra ik iets concreet gevonden heb, zal ik mijn opzeg geven zoals het hoort en eveneens verwijzen naar het gesprek en de verstuurde e-mails. Ik verwacht hier eigenlijk geen problemen omdat altijd alles netjes verlopen is van beide kanten.

Terug naar “Huren”