Huurcontract misschien geregistreerd

Duiveltje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurcontract misschien geregistreerd

#1 , 13 mei 2017 00:39

Ik heb een 3-6-9 contract dat ik Juni vorig jaar ondertekend heb.
Als ik het goed begrepen heb zou ik geen rekening moeten houden met de opzegtermijn en kosten als het contract niet geregistreerd is.
Echter lopen ze op het registratiekantoor meer dan een jaar achter met het registreren van contracten en kunnen ze dus niet met zekerheid zeggen dat het geregistreerd is.
Ik heb een bewijs terug gekregen waarop er vermeld staat "gezien de grote achterstand bij het verwerken van de huurcontracten moet u ervan uitgaan dat het huurcontract wel geregistreerd is en adviseren wij u aan de overgekomen bepalingen te houden".

Kan ik nog andere opties overwegen of hang ik sowieso vast aan de opzegtermijn? De verhuurder zelf vragen lijkt me geen optie want dan kan hij het nog snel laten registeren indien dat nog niet gebeurd zou zijn.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 mei 2017 08:05

Ben je persoonlijk naar registratie kantoor geweest.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22293
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 mei 2017 11:09

Hier in Leuven wordt dat onmiddellijk geregistreerd, en kan je de dag het al opvragen op je PC (tenminste als je de contracten persoonlijk aanbied aan het loket.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 13 mei 2017 11:43

Geen enkel van mijn huurcontracten is terug te vinden op MyMinfin.
Nochtans zijn ze geregistreerd want ik heb er de schriftelijke bevestiging van.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Duiveltje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2017 10:15

Ben je persoonlijk naar registratie kantoor geweest.
Ja ik ben persoonlijk met mijn huurcontract naar het kantoor geweest.
Hier in Leuven wordt dat onmiddellijk geregistreerd, en kan je de dag het al opvragen op je PC (tenminste als je de contracten persoonlijk aanbied aan het loket.
De mevrouw van het kantoor vertelde me dat vanaf dit jaar alle contracten die geregistreerd worden ook onmiddellijk beschikbaar via myminfin zijn. Maar dat er nog een enorm grote achterstand van vorig jaar is die nog verwerkt moet worden. Waardoor ik geen zekerheid heb.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2017 10:46

Maar als men zijn huur contract laat registreren krijg je toch een ontvangstbewijs ervan ?

En telt toch de datum van aangifte ?

Of zie ik dit fout.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Duiveltje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2017 11:38

Ja inderdaad, de kans bestaat dat de verhuurder een ontvangsbewijs heeft als hij het ooit ingediend heeft. Maar op het registratiekantoor kunnen ze dat momenteel niet opzoeken in hun systeem door hun verwerkingsachterstand. Dus de enige die met zekerheid weet of het al dan niet geregistreerd is, is de verhuurder zelf.

Ik (huurder) wil achterhalen of het al dan niet geregistreerd is. Indien dat niet zo is hoef ik de opzegtermijn en kosten niet te respecteren. Maar helaas kreeg ik op het registratiekantoor een papier terug waar op staat dat ze het niet kunnen achterhalen en me adviseren om me aan de overgekomen voorwaarden te houden die in het contract vermeld staan.
Ik vermoed dat deze voorwaarden de opzegtermijn en kosten zijn?

Het gaat wel om een advisering, dus ben ik op zoek naar andere opties.

A) Het simpelste is gewoon naar de verhuurder bellen en gewoon vragen en een compromis proberen te bereiken. Echter heb ik schrik dat hij het nog snel gaat laten registeren als hij te weten komt dat ik wil vertrekken.

B) Is een aangetekend schrijven in dit geval een mogelijkheid?
Zoja, hoe verwoord ik dit dan best?
bijvoorbeeld: Aangetekend schrijven met vermelding dat ik er vanuit ga dat het contract niet is geregistreerd aangezien ik hier nooit een bewijs van gekregen heb en dus geen rekening houd met de opzegtermijn en kosten.

Mocht het dan wel geregistreerd zijn heb ik pech natuurlijk en kan ik pas over 3 maand vertrekken.

C) Mevrouw van het kantoor had me ook een papier van de huurdersbond meegegeven. Maar ik zie niet direct in hoe ze me daar verder kunnen helpen of ben ik hier mis?

Nog andere opties? Ik hoor het graag
Hopelijk was ik deze keer iets duidelijker.

PS: Ik kan wel met zekerheid zeggen dat er nooit een plaatsbeschrijving is opgemaakt. Maar dat is geen officiele vereiste bij het registratieproces als ik het goed heb.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 14 mei 2017 14:57

Het registratie kantoor is verplicht u de nodige informatie te geven, even dreigen dat u een advocaat de opdracht zal geven, om de nodige informatie te bekomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22293
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 mei 2017 17:19

Kan je niet gewoon aangetekend u opzeg geven met 3 maanden opzeg, maar erbij zeggend dat je geen opzegvergoeding betaald, gezien geen bewijs van registratie. Aan de verhuurder dan om te bewijzen dat hij het tijdig heeft geregistreerd. Dan kan hij alvast niet meer laten registreren, gezien uw opzeg al is gegeven. Indien hij zijn opzegvergoeding wil, zal hij u een bewijs van tijdige registratie moeten overmaken (kopie van geregistreerd exemplaar)

LennieK
Berichten: 1872
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mei 2017 11:29

Ik ben akkoord met Mava!

Duiveltje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2017 21:06

Bblijkbaar een gekend probleem in het registratiekantoor van Antwerpen. Iedereen met een contract, via papier binnen gebracht, tussen Maart/April 2016 en eind 2016 zit in deze situatie (Contracten via MyRent kunnen ze wel direct opzoeken).

Ik heb de raad van hier boven opgevolgd en aangetekend mijn opzeg van 3 maanden gegeven. Ik verwacht morgen wel een telefoontje van de verhuurder.
Bedankt iedereen

Terug naar “Huren”