huuropzeg en 1 maand huur op 2 adressen

cyrio
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huuropzeg en 1 maand huur op 2 adressen

#1 , 12 mei 2017 19:48

Ik heb huuropzeg van 3 maanden gedaan van 1 mei tem 31 juli. Ik heb contract voor nieuw pand te huur gekregen dat begint op 1 juli in een andere gemeente.
Ik zit dus met één maand dubbel, maar doordat ik invalide ben was het al zeer moeilijk om pand te vinden, eigenaars willen tweeverdieners, dus heb geen keuze.

Wanneer moet ik mij registreren in de andere gemeente , men zegt mij (immo bureau) dat ik binnen de maand moet naar andere adres verhuisd zijn , daar de fiscus mij anders het tweede adres als tweede verblijf zou aanrekenen???

Wat telt dan, het aangeven op de gemeente ginder of de politieagent die daar nog moet komen kijken of ik daar effectief woon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 mei 2017 20:08

Je moet u maar domiciliëren in die andere gemeente nadat je verhuisd bent. Die periode gaat niet in vanaf de datum van ondertekening huurovereenkomst

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 12 mei 2017 20:54

Zoals mava105 schrijft na verhuis. U hebt 8 dagen de tijd. Dienst bevolking stuurt een controleur - meestal de politie maar is niet noodzakelijk.
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... swijziging.
Vergeet bij adreswijziging ook niet inschrijvingsboekje auto te wijzigen.
Ook een aantal diensten die niet of niet regelmatig hun rijksregistergegevens updaten.
Mocht u processen hebben lopen zeker de griffie parketten verwittigen.

Reclame

cyrio
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2017 22:08

En is er geen boete als ik één maand op 2 plaatsen huur? fiscaal bedoel ik

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 12 mei 2017 22:11

En is er geen boete als ik één maand op 2 plaatsen huur? fiscaal bedoel ik
Dan moet dan al een maand zijn dat ze een controle gaan doen.
Verder lijkt het me absurd om daar een fiscale boete voor te geven, een maand dubbele overgang van woning 1 naar woning 2
is toch normaal. Ik zie niet in wat voor boete dat zou kunnen zijn.
Een heffing voor leegstand komt eerst na twee jaar onbewoond.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 12 mei 2017 22:50

Hoe zou je kunnen verhuizen als je geen maand 2 plaatsen zou huren? Alles in een garage zetten voor een dag ofzo?

Normaalste zaak van de wereld dat je overlapping hebt, je moet immers kunnen verhuizen.
En eenmaal verhuisd (en daarmee bedoelen we: vanaf je kan leven in je nieuw pand, nog niet al je materiaal moet er al staan) heb je 8 dagen de tijd om het aan te geven in je gemeente.

Voor de rest moet de immo zwijgen hierin.
Taks voor tweede verblijf is immers voor de eigenaar, niet voor de huurder, dus de fiscus zal jou niets aanrekenen.
Maar dit zal sowieso niet gebeuren.

Terug naar “Huren”