Registratie / Opzeg huurcontract

Jgoessaert
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Registratie / Opzeg huurcontract

#1 , 07 mei 2017 15:13

Beste,

Aantal zeer praktische vragen.

Huurcontrontract van initieel 3 jaar, dat daarna stilzwijgend verlengd werd voor onbepaalde duur.

Hoe kan ik controleren of mijn huurcontract geregistreerd werd? (indien ik mijn huur opzeg en het blijkt niet geregistreerd, kan de verhuurder dit dan nog snel doen? Heeft dit een nut?)

Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk wanneer ik wel of niet een 'opzegvergoeding' zal dienen te betalen? Het contract loopt in principe tot in de oneindigheid verder. Betekent dit dat ik - als ik een opzeg respecteer van drie maanden - , geen vergoeding dien te betalen?

Alvast bedankt.

Jonas.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 07 mei 2017 15:30

Als u huurcontract een van 9 jaar geworden is na die 3 jaar, kan je altijd opzeggen met een opzeg van 3 maand en zonder schadevergoeding.
Als u contract van 3 jaar nog loopt (huurcontract korte duur) kan je in principe niet opzeggen, of dit ja of nee geregistreerd is doet niets terzake, dit kan enkel mits onderlinge toestemming of via de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jgoessaert
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2017 16:04

Hallo sloeberken,

Ons huurcontract is ingegaan op 1/9/2011, we willen in principe opzeggen zodat we het vanaf 1/10/2017 terug vrij is.
Als ik het goed voorheb, betekent dit opzeggen voor 1 juli.

Het contract vermeldt: 3 jaar, vanaf dan voor onbepaalde duur.

Bedankt alvast voor de initiële feedback!

Jonas.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 07 mei 2017 17:19

Wat jij denkt, klopt volledig! :-)

Opzeggen voor juli (ten laatste maandag 26 juni dus je aangetekende opzeg versturen om goed te zijn, eerder kan ook, als er problemen zijn met bpost zit jij niet met de gebakken peren).
Opzeg vanaf 1 juli tot en met 30 september, vrij vanaf 1 oktober.

Wederverhuringsvergoeding is niet vereist, je huurt al 6 jaar op dat moment dan.

Registratie is niet van toepassing voor jou. Enkel maar als je minder dan 3 maanden opzeg zou willen doen, maar aangezien je het voldoende op voorhand weet wanneer je eruit wilt, kun je deze ook gewoon volledig doen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 mei 2017 23:36

Het contract vermeldt: 3 jaar, vanaf dan voor onbepaalde duur.
U hebt nu een 9 jarig huurcontract met ingangsdatum van bij aanvang, u zit in u 5 jaar van u 9 jarig huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jgoessaert
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2017 07:51

Bedankt allemaal, zit er een verschil in de twee antwoorden hierboven? (Resultaat hetzelfde?)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 09 mei 2017 08:27

U kan op het registratie kantoor nagaan of het huurcontract geregistreerd is.
Indien niet geregistreerd heb je 1 voordeel, je kan altijd opzeggen zonder opzeg termijn.

Zie huurwet: https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 09 mei 2017 13:19

Bedankt allemaal, zit er een verschil in de twee antwoorden hierboven? (Resultaat hetzelfde?)
Nee, geen verschil tussen wat Sloeberken zei en wat ik zei.
Nu zit je in je 5e jaar van de 9, eind september zit je in je 6e jaar.
Vanaf het 4e jaar heb je geen wederverhuringsvergoeding meer.

Jgoessaert
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mei 2017 22:23

Bedankt!

Terug naar “Huren”