Plotse registratie huurcontract

Peclipse
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Plotse registratie huurcontract

#1 , 05 mei 2017 17:00

Hallo

Op 1/1/2016 ging ik een huurcontract van 6 maanden aan. Dit contract werkt enkele malen stilzwijgend verlengd en zou dus nu een 9 jaren contract zijn. Naar mijn weten werd dit contract nooit geregistreerd.

Vanmiddag belde ik naar het Immokantoor om een afspraak te regelen omdat ik mijn contract wil opzeggen. Hij zei me dat het contract wel geregistreerd is en dat hij me een kopie zou doormailen.

Een mail kreeg ik tot nu niet maar bij controle in myminfin zag ik plots mijn huurcontract verschijnen met als registratie datum 05/05/2017, vandaag dus. Na mijn telefonische contact heeft hij dus vlug vlug het contract geregistreerd.

Wil dit nu zeggen dat ik plots wel rekening moet houden met een opzegtermijn en boetes?

Mvg

Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2017 17:06

Heb je dit bij het begin ooit getekend ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Peclipse
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2017 17:10

Ik het contract in december 2015 getekend.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 05 mei 2017 17:15

Inderdaad, rekening houden met opzegtermijn en boetes.

Peclipse
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2017 17:20

Hier is niets aan te doen? Ik bel hem om een afspraak, ik vermeld hierbij mijn intentie tot opzeggen en hij registreert doodleuk nog snel achter mijn rug het contract?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mei 2017 18:42

Ik heb al een vonnis gelezen van een vrederechter die oordeelde dat de registratie in die omstandigheden rechtsmisbruik uitmaakt, zodat er geen rekening mee moet gehouden worden.

Het vonnis werd in hoger beroep door de rechtbank van eerste aanleg hervormd. De rechtbank oordeelde dat de registratie geen rechtsmisbruik is en er rekening mee moest gehouden worden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 mei 2017 20:10

Je had geen afspraak mogen maken, maar onmiddellijk uw opzeg geven met AS. Dan had je dit niet voorgehad.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 05 mei 2017 22:17

Enige optie die je misschien zou kunnen misbruiken (maar de kans zit er dik in dat je via een vrederechter zult moeten passeren), is morgen je opzeg geven.
Deze komt dan, net zoals je deze vandaag zou gegeven hebben, maandag toe, en je zou dan kunnen oordelen dat de verhuurder het contract pas geregistreerd had nadat je hem al op de hoogte gesteld had van je opzeg die je direct daarna geregeld hebt.

Maar wat mij vooral verbaast:
Er is een serieuze achterstal met de registraties online te plaatsen, en dit staat van de eerste maal online?
Zeker dat het pas vandaag geregistreerd is? Staat dit zo met stempel in het document online?

Peclipse
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mei 2017 22:42

Bedankt voor de reacties.

Loop ik dan niet het risico dat wanneer er in mijn nadeel beslist wordt, ik alsnog de boetes moet betalen + opzegtermijn moet doen? Of kan in dat geval mijn opzeg ook als nietig verklaard worden omdat ik in de veronderstelling was dat ik er zo uit zou kunnen?

Blijkbaar kan er gewoon online via 'myrent' geregistreerd worden. Ik heb een screenshot van myminfin net na het telefoongesprek waar geen huurcontract instaat en een van enkele uren later waar het huurcontract wel in staat. Ik weet dat dit waarschijnlijk weinig waarde heeft, maar toch. Het contract zelf (met of zonder stempel) was niet te downloaden, zal waarschijnlijk nog niet helemaal op de server hebben gestaan. Maar in het kadertje dat je Krijgt onder het tabblad huurcontracten staat als registratiedatum 05/05/2017.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 06 mei 2017 08:28

Het kan beide kanten op, maar zou je toch maar 20% kans geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”