vakantieverblijf wordt niet betaald door huurder

baaigones
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

vakantieverblijf wordt niet betaald door huurder

#1 , 05 mei 2017 10:51

Geachte forumleden,

Graag wat hulp bij volgend probleem : Mijn stiefvader heeft een appartement aan zee dat regelmatig door de kinderen (zes volwassen kinderen in het nieuw samengesteld gezin) én door mijn ouders gebruikt wordt. Maar zo nu en dan staat het dus ook leeg. Een ‘kennis’ (klasgenootje in volwassenenonderwijs) van mijn jongste zus hoorde van dat appartement en vroeg of ze er ook eens een tijdje kon verblijven. Omdat het toch leeg stond werd dit toegestaan, mits betaling van ** € per dag (exact bedrag weet ik niet). Die kennis ging daar mee akkoord, en verbleef dus aan zee. Eerste probleem stelde zich toen ze de sleutel na haar verblijf bij zich hield omdat ze een week later nog eens wou gaan. Stiefvader is veel te braaf en liet dat toe. Na het volgende verblijf wou ze de sleutel nog steeds bijhouden maar na wat aandringen heeft ze die toch bij mijn ouders in de brievenbus gestopt. Nu volgt het echte probleem, voor haar verblijf heeft ze niks betaald. Ze liet steeds per sms of op messenger weten dat het geld gestort was, of dat ze niet genoeg cash kon afhalen om het meteen terug te brengen, en nu liet ze uiteindelijk weten dat ze niet van plan is om te betalen, en dat we toch geen poot hebben om op te staan om het van haar te eisen. Wat kunnen we nu praktisch doen om dit geld toch nog te ontvangen ? Er is geen huurcontract/verblijfsovereenkomst, stiefvader heeft dat nog nooit gedaan, de kinderen dienen niet te betalen om in zijn huis te verblijven, en is de eerste keer dat er ‘een vreemde’ verbleef. Het bedrag is nu ook niet zo hoog (ca. 800 € dacht ik) om er een advocaat op te zetten, of loont dat wel de moeite ? Mijn zus ziet deze ‘kennis’ nu niet meer omdat ze (die ‘kennis’) ondertussen gestopt is met haar opleiding in het volwassenenonderwijs. Ze werkt nu in een rusthuis, waar ik vermoed dat een beetje eerlijkheid en ethisch handelen toch wel een kwaliteit zou moeten zijn die aanwezig is bij het personeel.

Maar, concreet, wat is de beste stap om te zetten nu ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 mei 2017 11:29

Om te beginnen al eens een aangetekende brief sturen en een betaling binnen de 10 dagen eisen. Zonder geschreven stukken zal je voor de rechtbank met lege handen staan. Het braaf vragen zal dus de enige optie zijn, tenzij je ergens toch iets op papier zou hebben.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 05 mei 2017 15:39

Sms is voldoende bewijs/
Ik denk dat het in dit geval het proberen waard is om in verzoening bij de vrederechter een afbetalingsplan te bemachtigen.
Advocaat is de moeite niet voor € 800, tegen dat die betaald is, heb je uw appartement even goed gratis weggegeven.

Reclame

baaigones
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2017 10:03

Dit weekend eens alle verstuurde mails gelezen, staat duidelijk kostprijs per dag en periode waarin ze wil verblijven, meermaals de vraag om de sleutel langer te mogen houden, en daarna haar belofte om het geld binnen te brengen/over te schrijven (en daarna de vraag om het daaropvolgende weekend nog eens de sleutel te mogen hebben, mevrouw heeft redelijk wat lef). Lijkt mij minstens toch een bewijs dat er een overeenkomst is (maar ik ben geen jurist). Na de weigering om haar nogmaals het appartement te laten gebruiken liet ze dan simpelweg weten dat ze niet gaat betalen.

Een aangetekende brief was dus ook wat ik mijn stiefvader (die zich hier geweldig in opjaagt, meer door het schenden van het vertrouwen dan door het gemiste geld) voorstelde, maar bijkomend probleem, het adres van deze dame lijkt nergens te vinden te zijn. Google is normaal mijn vriend maar in dit geval viel het tegen, zijn er andere legale wegen om op basis van een woonplaats en (weinig voorkopende) naam een adres terug te vinden waar ik nu niet aan denk ? Zonder adres van de tegenpartij is het vermoedelijk ook moeilijk om iets te bekomen bij de vrederechter ?

Terug naar “Huren”