Huuropzeg voor familie, verkoop na enkele maanden wegens echtscheiding

lisad
Topic Starter
Berichten: 6

Huuropzeg voor familie, verkoop na enkele maanden wegens echtscheiding

#1 , 03 mei 2017 18:56

Een klein jaar geleden werd onze huurovereenkomst opgezegd door de verhuurder om het pand te laten betrekken door de ouder van de verhuurder. We trokken er in september uit. Nu horen we dat het pand net verkocht is en de ouder er binnenkort uit zal trekken en bij de verhuurder intrekt. De achterliggende reden is de recente scheiding van de verhuurder, waarvan nog geen sprake was toen de huurovereenkomst beëindigd werd.

In het contract is er sprake van dat de woning na eenzijdig opzeggen door verhuurder twee jaar doorlopend moet betrokken blijven. Ook op deze site (https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst) lees ik dit:

De woning moet binnen het jaar na het verstrijken van de opzegging worden betrokken en effectief en doorlopend betrokken blijven, zo niet heeft de huurder recht op een schadevergoeding ten bedrage van 18 maanden huur. Hier kan de verhuurder enkel aan ontsnappen indien hij “buitengewone omstandigheden” kan aantonen. Hiermee worden omstandigheden bedoeld onafhankelijk van de wil van de verhuurder die niet voorzienbaar waren. Een voorbeeld hiervan is het overlijden van de bloed- of aanverwant die de woning heeft betrokken.


Is de scheiding van de verhuurder een voorbeeld van een buitengewone omstandigheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 04 mei 2017 10:42

Voor mij niet. Het gaat dus over de scheiding van de VERHUURDER terwijl zijn ouder er 18 maand moest gedomicilieerd zijn. De "buitengewone" omstandigheid sloeg al niet op de bewoner (ouder). Zelfs een scheiding van de bewoner lijkt mij twijfelachtig als "buitengewone omstandigheid" (onder voorbehoud)

Wacht geduldig (binnen de 18 maand periode) tot de ouder verhuisd is (en liefst het huis terug verhuurd zodat je zeker bent dat de ouder er niet meer gedomicilieerd is) en claim dan aangetekend uw wettelijke vergoeding van 18 maand huur.

Mocht het huis onbewoond blijven met de ouder er nog zijn domicilie dan is er strikt genomen domiciliefraude doch voldoen ze nog aan de domicilieverplichting. In deze casus lijkt het me onzeker dat een vrederechter je claim zou volgen.

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 05 mei 2017 09:06

Het kan evengoed zijn dat de verhuurder uit verdeeldheid moet met zijn vrouw/man.
Aangezien een verkoop toch niet kosteloos onomkeerbaar is, kan je gerust eens informeren wat de reden is van verkoop.

Reclame

Terug naar “Huren”