Opzegperiode huurcontract geweigerd

Annelies82
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzegperiode huurcontract geweigerd

#1 , 29 apr 2017 02:03

Kan de verhuurder de opzegperiode van mijn aangetekende opzegbrief weigeren omdat mijn waarborg nog niet betaalt is?

Mijn verhaal:
6 jaar geleden heb ik een huurcontract getekend voor een appartement waarvoor ik 2 maand waarborg moest op een rekening vast zetten.
Ik heb toen een rekening geopend en de verhuurder moest bij deze bank ook zijn gegevens binnen brengen, want ik mocht geen geld storten voordat dit in orde was gebracht. Ik heb mijn huisbaas toen op de hoogte gebracht hierover. Daarna heb ik hier niets meer over gehoord dat dit in orde zou zijn. Dus er is nooit geen waarborg gestort, want het is toch niet mijn taak om hem hierop steeds te wijzen dacht ik?
Nu heb ik mijn huurcontract opgezegd en zegt hij doodleuk dat hij de opzegperiode niet kan aanvaarden omdat er niet voldaan is aan de huurwaarborg. En dat de opzegperiode dus later zal ingaan.

Mag hij de opzegperiode weigeren? Weet iemand raad?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 29 apr 2017 08:51

U verhuurder kan niet u opzeg weigeren.
Verhuurder had bij aanvang huur moeten zorgen dat er een huurwaarborg gesteld was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 apr 2017 09:13

Klopt. Het ontbreken van een HWB maakt een opzeg niet onwettelijk.
Bevestig hem dan ook aangetekend dat je op dag xx.xx.xxxx het pand zal verlaten en dat je de sleutels zal overhandigen.
Dat belet echter niet dat er eventueel huurschade kan worden aangerekend, voor zover er een ingaande plaatsbeschrijving is. Je zal dan die schade onmiddellijk uit eigen zak moeten betalen.

Reclame

Annelies82
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2017 10:05

We hebben een plaatsbeschrijving opgemaakt 6 jaar geleden maar hij heeft deze natuurlijk nooit ondertekend aan mij terug bezorgd. Ik heb hier naar gevraagd en zodra dit in orde is wou ik eventueel de waarborg alsnog overschrijven. Maar daarop krijg ik geen reactie. :/
Als er schade zou zijn, zal ik de verhuurder zeker betalen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 29 apr 2017 17:06

Die plaatsbeschrijving: heb jij die ondertekend op het einde?

Voor de rest zou ik de verhuurder voorlopig negeren, en tegen het einde van de huur aangetekend contact opnemen om de overname te regelen.
Zijn weigeren van de opzeg mag u als onbestaande nemen.

Annelies82
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2017 14:18

Ik heb de plaatsbeschrijving niet ondertekend want als ik mij herinner moesten er aanpassingen gebeuren.
Ik ga voor de zekerheid nog eens ten rade bij de huurdersbond want ik wil 100% zeker zijn dat hij de opzeg niet mag weigeren.

Alvast bedankt allemaal!

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 30 apr 2017 15:49

Eens lezen:
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf


En vraag bij de dienst registratie Fod Financiën van uw omgeving eens het geregistreerd huurcontract op.
Indien ze dat niet hebben - heeft de verhuurder het niet laten registreren.* Met als gevolg dat u een ijzersterk bewijs hebt en dat u zelfs van de ene op de andere dag mag opzeggen en verhuizen.
* In acht genomen dat de dienst registratie bij is met het invoeren van de registraties van huren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 30 apr 2017 17:01

Ik heb de plaatsbeschrijving niet ondertekend want als ik mij herinner moesten er aanpassingen gebeuren.
Ik ga voor de zekerheid nog eens ten rade bij de huurdersbond want ik wil 100% zeker zijn dat hij de opzeg niet mag weigeren.

Alvast bedankt allemaal!
Huurdersbond hebben al heel veel verkeerde informatie verstrekt, dus onbetrouwbaar.
Verhuurder mag NOOIT u opzeg weigeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 30 apr 2017 22:35

De laatste regel van Sloeberken is zowat de samenvatting inderdaad.

Als je daarnaast nooit de plaatsbeschrijving ondertekend hebt, voordat deze naar de verhuurder ging, heb ik zelfs beter nieuws voor je: de verhuurder heeft geen enkel bewijs van eventuele schade die jij aangericht zou hebben. Hij heeft geen geldig document om de staat van de intrede mee te vergelijken.
En aangezien er geen waarborg is, zul jij niet moeten procederen om deze terug te krijgen, de verhuurder zal dit moeten doen om geld te krijgen (waar hij wellicht geen recht op zal hebben).

Terug naar “Huren”