Verantwoordelijkheid huurschade bij meerdere huuroverdrachten

BettyBo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verantwoordelijkheid huurschade bij meerdere huuroverdrachten

#1 , 27 apr 2017 11:48

Hallo,

Graag had ik advies gehad over de volgende situatie: Begin 1994 is er een 9-jarig huurcontract aangegaan tussen 3 huurders en de eigenaar. In dit huurcontract werd toestemming gegeven om een deel van het huis onder te verhuren. Er is ook een plaatsbeschrijving opgesteld en daarin valt te lezen dat het huis in nagenoeg perfecte staat was.

Sinds de start van dit huurcontract is het huis steeds bewoond geweest door 3 hoofdhuurders en een aantal onderhuurders. De hoofdhuur is in de loop van de jaren verschillende malen overgedragen aan nieuwe hoofdhuurders via een addendum. De 3 huidige hoofdhuurders zouden nu willen vertrekken, maar wij vinden niemand om het huurcontract over te nemen. Indien nu dit huurcontract met de eigenaar wordt opgezegd, betekent dit dan dat wij aansprakelijk zullen gesteld worden voor de schade die het huis sinds 1994 heeft opgelopen, door alle vorige hoofd- en onderhuurders (minstens een dertigtal personen)? Bij de huuroverdracht had ik hier namelijk niet bij stil gestaan, maar de houten vloeren bijvoorbeeld staan ondertussen vol krassen, en ook de muren zijn zeker niet meer wit en zonder gaten of barsen. Ik vermoed dat dit niet onder gewone slijtage gaat vallen, mede doordat in het oorspronkelijke huurcontract ook staat dat de huurders verantwoordelijk zijn voor onderhoud van vloeren en muren etcetera.

Kan er iemand inschatten hoe ver onze verantwoordelijkheid hierin zou gaan, bij volledige ontruiming van het huis? De eigenaar is in de loop van de jaren soms wel in het huis geweest voor reparaties, voor gebreken die wij hebben doorgegeven, en heeft dus de toestand van het huis wel kunnen inschatten. Maar dit maakt waarschijnlijk geen verschil?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 27 apr 2017 13:44

Aangezien uw contract van voor 2007(nieuwe huurwetgeving) dateert, bent u verantwoordelijk voor het de herstellingen die contractueel overeengekomen zijn.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 apr 2017 15:45

Indien er geen tussentijdse plaatsbeschrijvingen zijn opgemaakt tussen de verschillende huurders, blijft de initiële huurder, u dus, verantwoordelijk voor alle schade die op einde huur wordt vastgesteld. Daar kom je niet onderuit.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 27 apr 2017 19:37

Als ik het dus goed begrijp is de initiële huurder, dus de huurder in 1994, nog altijd aansprakelijk tegenover de eigenaar.

En als ik de rest van het verhaal goed begrijp, is de huidige huurder, dus TS, vrij van elke verantwoordelijkheid?

Ik zou dan toch eens de inhoud van het oorspronkelijk contract, en van de opeenvolgende addenda willen kennen. Is in die addenda geen sprake van overname van verantwoordelijkheid, op een of andere manier, zodat minstens medeverantwoordelijkheid speelt?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 27 apr 2017 20:42

Als het over hoofdbewoning gaat, denk ik niet dat die addenda geldig zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 27 apr 2017 20:44

Aangezien uw contract van voor 2007(nieuwe huurwetgeving) dateert, bent u verantwoordelijk voor het de herstellingen die contractueel overeengekomen zijn.
Klopt niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 apr 2017 09:17

Heb tijdens mijn beroepsloopbaan 100den zaken van die aard tegengekomen. Verhuur en beheer van Horecapanden.
Oorspronkelijke huurders lieten hun zaak over. Overlaters lieten opnieuw hun zaak over en zijn vroegen dan na 9 jaar de huurhernieuwing aan, en bleven in de zaak. Zo kon dat dan 2 huurhernieuwingen doorgaan (18 jaar) en de laatste stopte de zaak definitief. Het was dan pas dat de oorspronkelijke plaatsbeschrijving werd bovengehaald. In alle overname documenten stond nl dat de overlater medeverantwoordelijk bleef voor de huurschade. Kon de laatste niet betalen, was het de beurt aan de volgende en zo verder, tot bij de originele huurder. Heb zo zaken meegemaakt waarbij de oorspronkelijke huurder de huurschade (deels) diende te betalen van een overnemer die bijna 30 jaar later in de zaak zat er ermee stopte. In één geval woonde de oorspronkelijke huurder al in Spanje en moest zijn appartement daar verkopen om de huurschade hier te kunnen betalen. Dat zijn natuurlijk drama's . Natuurlijk zijn dit allemaal zaken die uiteindelijk door de rechtbank worden beslist en die jaren kunnen aanslepen. In één geval is het zelfs uitgedraaid op een zelfmoord.

BettyBo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2017 10:07

Bedankt voor de input. De antwoorden zijn me niet allemaal even duidelijk, maar het lijkt me toch dat de meesten denken dat wij verantwoordelijk zullen zijn? Ik kan misschien nog eens bij de huurdersbond langs gaan voor meer duidelijkheid.

Wat betreft de annexen: Deze annexen verklaren dat de nieuwe hoofdhuurders in zijn geheel het huurcontract, de plaatsbeschrijving en de vorige annexen aanvaarden (allemaal opgelijst, 16). Er is een solidariteitsverklaring tussen de 3 hoofdhuurders voor alle stipulaties. Verbreking door 1 person betekent verbreking van het gehele contract. De addenda zijn telkens getekend door de nieuwe hoofdhuurders en de eigenaar.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 28 apr 2017 10:36

@bettyBo: er is dus niet in die addenda , vooral het laatste , iets voorzien in de zin van wat mava105 schreef : " In alle overname documenten stond nl dat de overlater medeverantwoordelijk bleef voor de huurschade. Kon de laatste niet betalen, was het de beurt aan de volgende en zo verder, tot bij de originele huurder. "?

Dan vrees ik dat jullie als laatste huurder aansprakelijk zijn; maar voor iets dat al meer dan 20 jaar duurt zal er toch enige slijtage moeten aanvaard worden, denk ik zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 28 apr 2017 12:15

Overdracht van huur:
Is in principe verboden, tenzij mits schriftelijke en voorafgaandelijke toestemming van de verhuurder. In dat geval wordt de oorspronkelijke huurder bevrijd van elke toekomstige verplichting tegenover de verhuurder, behalve wanneer anders is overeengekomen in de oorspronkelijke huurovereenkomst of wanneer het anders bepaald werd in het akkoord met de verhuurder.

Behoudens andere clausule in de overeenkomst tot overdracht, getekend met de verhuurder en de nieuwe huurder, wordt de huurder, die zijn huurcontract overdraagt ontslagen van elke toekomstige verplichting.
De overdracht en de plaatsbeschrijving moeten dan wel correct zijn gebeurd.


http://www.studio-legale.be/rechtstakke ... 2/?lang=nl

https://www.lebonbail.be/nl/artikels/ov ... n-vervolgd
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 28 apr 2017 14:54

Aangezien uw contract van voor 2007(nieuwe huurwetgeving) dateert, bent u verantwoordelijk voor het de herstellingen die contractueel overeengekomen zijn.
Klopt niet.
Wat klopt er niet?

Terug naar “Huren”