Huren zonder huurcontract.

Saraaaah6
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huren zonder huurcontract.

#1 , 25 apr 2017 15:17

Beste

Ik heb een groot probleem en zou graag een advies willen, Ik werkte vroeger in de horeca en huur een appartement met mijn bazin, ik heb geen huurcontract van haar gekregen, ik vroeg er al een tijdje naar maar kreeg geen reactie.
Nu heb ik een nieuw werk gevonden, en mijn bazin bedreigd mij dat ik mijn appartement moet verlaten.
Heeft zij hier het recht op ? ik heb wel bewijzen van de bank dat ik maandelijks een huur betaal. Wat zijn mijn rechten aub ?

Alvast bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2017 16:01

Bent u gedomicilieerd op dat adres? Indien wel, verander dan alvast de sloten, zodat uw ex-bazin dit niet kan doen achter uw rug. Uw bazin zal daarna u moeten laten uitzetten voor de vrederechter. De vrederechter zal u waarschijnlijk een paar maand tijd geven om een andere woning te zoeken, aangezien er geen huurcontract is tussen jullie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Saraaaah6
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2017 16:37

Beste ja ik ben gedomicilieerd op dit adres en de wijkagent is hiervoor ook al langs geweest, de sloten veranderen zal moeilijk zijn denk ik want het is een gepanserde deur.

maar ik heb dan sowieso al geen rechten dan ?

Bedankt voor het antwoorden :)

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 25 apr 2017 16:53

U hebt een 9 jarig mondeling huurcontract, eis van u verhuurder met een AS, dat er een geschreven contract dient opgemaakt te worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Saraaaah6
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2017 22:15

Ja maar zij heeft tegen mij gezegd dat ik het appartement moet vrijmaken dus ze zal sowieso geen contract willen opmaken, wat kan ik nu doen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 26 apr 2017 08:37

Naar de vrederechter gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2017 08:52

Of wachten tot zij naar de vrederechter gaat... Zonder tussenkomst van de vrederechter kan ze sowieso niets doen. Het feit dat je regelmatig een vaste som via overschrijving betaald hebt in het verleden, wijst inderdaad, zoals sloeberken zegt, op het bestaan van een mondelinge huurovereenkomst. Als bij die overschrijvingen die je gedaan hebt, ook nog eens netjes "Huur voor maand XXX" staat, zal een vrederechter dit zeker zien als een bewijs van huurovereenkomst.

Kortom: ik vermoed dat jij veel sterker staat dan de huiseigenaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 26 apr 2017 10:50

Begin al met een AS en eis u geschreven huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 apr 2017 12:06

Begin al met een AS en eis u geschreven huurcontract.
Idd, zet er ook de nodige info bij. Iets in de zin van:

"Beste, sinds dd/mm/jjjj huur ik van u de woning gelegen te YYY-straat ZZ, te postcode / gemeente. We hebben toen mondeling een maandelijkse huur van XXX€ afgesproken die sindsdien maandelijks netsjes betaald is via overschrijving van rekeningnummer (die van jou) naar rekeningnummer (die van de verhuurder). Ook mijn domicilieadres is sinds het begin van deze huurperiode gevestigd op dit adres.

Graag had ik echter deze mondelinge huurovereenkomst geformaliseerd gezien in een schriftelijk 9-jarig contract, zoals voorgeschreven door het burgerlijk wetboek (Artikelen 1708 tot 1762 bis). Is het mogelijk om me per kerende een schriftelijke huurovereenkomst in tweevoud te bezorgen die overeenkomt met wat we op dd/mm/jjjj mondeling overeengekomen zijn, dan bezorg ik u zo snel mogelijk een ook door mij ondertekend exemplaar.

Alvast bedankt voor de medewerking. Met vriendelijke groeten,

blablabla..."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2017 12:07

Hou er wel rekening mee dat de verhuurder de huur altijd kan opzeggen, maar zich dan wel aan de correcte opzegperiodes / verbrekingsvergoedingen moet houden. Verhuurder moet die opzeg ook via een AS laten weten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”