niet betaalde energiefacturen naar verhuurder

hoekanditnu
Topic Starter
Berichten: 17

niet betaalde energiefacturen naar verhuurder

#1 , 25 apr 2017 15:12

Ouder koppel verhuurt appartement. Huurder is reeds meermaals te laat geweest met huur.
Nu ontvangt verhuurder plots een in gebreke stelling van incasso bureau met eis tot betaling binnen 15 dagen voor de energierekening van meer dan 8 maanden van de huurder.
Verhuurder heeft nooit contract gesloten met energieleverancier. Energie (keuze-betaling) is volledig ten laste van huurder.

Welke wettelijke basis heeft een energiemaatschappij om door een huurder niet betaalde facturen van verbruik dan maar eenvoudigweg door de verhuurder te laten betalen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 apr 2017 16:16

Dat staat zo in hen voorwaarden. De verhuurder zal zijn huurder moeten dagvaarden, eventueel laten buitenzetten, wegens huurachterstand.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 25 apr 2017 16:21

Mogelijk heeft de huurder geen contract afgesloten.

Reclame

hoekanditnu
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 25 apr 2017 17:18

Dat staat zo in hen voorwaarden. De verhuurder zal zijn huurder moeten dagvaarden, eventueel laten buitenzetten, wegens huurachterstand.
welke voorwaarden ??
dus een huurder moet zijn huur niet betalen en zijn electriciteitsverbruik moet ook maar door de verhuurder betaald worden ???
Mogelijk heeft de huurder geen contract afgesloten.
???? en de energieleverancier heeft dus zichzelf gekozen om daar energie te leveren en de huurder heeft daar wel een paar maanden voor betaald en dus nu niet meer ??

feit is dat de verhuurder NOOIT enig contract heeft afgesloten met de bewuste energieleverancier

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 25 apr 2017 17:27

Vraag eens na bij de leverancier of zij een contract op uw naam hebben.

hoekanditnu
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 25 apr 2017 17:38

Vraag eens na bij de leverancier of zij een contract op uw naam hebben.
Er is totaal GEEN contract tussen verhuurder en energieleverancier. Toen de huurder zijn rekeningen niet meer betaalde is het energiebedrijf / incassobedrijf in het kadaster gaan opzoeken wie de eigenaar is en stuurt dan maar de facturen naar deze .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 25 apr 2017 17:56

Dit is de normale gang van zaken indien de huurder geen contract afsluit.
Dan wordt de maatschappij die de stroom verdeelt de leverancier van de verbruikte stroom.
Ze kennen enkel de eigenaar van het pand, dus die wordt aangesproken.
Maar wettelijk volstaat het aan de stroomverdeler een kopie van het geregistreerde huurcontract
te tonen. Dan zullen ze de huurder aanspreken.
Heb dat helaas als verhuurder al verschillende keren meegemaakt.
Sommige huurders denken dat alles ok is zolang er stroom uit het stopcontact komt.
Niet dus.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#8 , 25 apr 2017 18:25

Maar wanneer de huurder geen contract afsluit na overgave door de verhuurder worden normaliter de meters afgesloten door de netwerkbeheerder (en wel op kosten van de verhuurder). Verhuurder krijgt dan eerst een brief hierover van de netwerkbeheerder (wegens geen overname) zo'n 2 weken voor ze tot de daad overgaan.
Dat is mijn recentste ervaring.

artemis
Berichten: 3293

#9 , 25 apr 2017 19:11

Daarom vind ik het ook raadzaam om steeds het gezamenlijke overnameformulier van de netwerkbeheerders te gebruiken, niet iedereen doet dat. Daarop staan de gegevens van beide partijen en 1 overnamedatum, door beide partijen ondertekend.
Daarbij heeft de verhuurder toch ook een slotfactuur gekregen van na de overdracht?
Laatst gewijzigd door artemis op 25 apr 2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 25 apr 2017 19:13

Daarom vind ik het ook raadzaam om steeds het gezamenlijke overnameformulier van de netwerkbeheerders te gebruiken, niet iedereen doet dat. Daarop staan de gegevens van beide partijen en 1 overnamedatum, door beide partijen ondertekend.
Dat doe ik steeds maar toch zijn er huurders die daarna niets doen.
Dan blijkt na xx tijd dat ze geen energieleverancier hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hoekanditnu
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 25 apr 2017 19:31

Dit is de normale gang van zaken indien de huurder geen contract afsluit.
Dan wordt de maatschappij die de stroom verdeelt de leverancier van de verbruikte stroom.
Maar hoe kan leverancier A de energieleverancier zijn als er geen contract is. Er zijn zo veel verschillende spelers op deze markt waaruit de huurder of eigenaar kan kiezen. Hoe kan dat huurder vroeger wel facturen betaalde zonder contract met leverancier A ?? Rekeningen zijn altijd naar huurders adres gestuurd die dus na enige tijd niet meer betaalde en dus krijgt de verhuurder plots een rekening van 8 maanden electriciteit .
Is normale gang van zaken = wettelijke gang van zaken, of niet ??

artemis
Berichten: 3293

#12 , 25 apr 2017 19:34

Daarom vind ik het ook raadzaam om steeds het gezamenlijke overnameformulier van de netwerkbeheerders te gebruiken, niet iedereen doet dat. Daarop staan de gegevens van beide partijen en 1 overnamedatum, door beide partijen ondertekend.
Dat doe ik steeds maar toch zijn er huurders die daarna niets doen.
Dan blijkt na xx tijd dat ze geen energieleverancier hebben.
Bij onze laatste overdracht naar een nieuwe huurder bleek er ook een probleem. En wij kregen dan een dreigbrief van de netwerkbeheer dat de meters niet tijdig overgenomen werden en dat ze ze zouden komen afsluiten op onze kosten. Bij navraag bleek onze nieuwe huurder alles correct gedaan te hebben, enkel was haar gekozen energieleverancier te traag met alles door te geven aan Eandis. Ik heb dan zelf haar energieleverancier gecontacteerd om er spoed achter te laten zetten en dat heeft geholpen.
Anders had Eandis de boel gewoon afgesloten wat ze na niet-overname gewoon zijn om te doen, en dat is wat ik in dit plaatje niet goed begrijp.

Mijn ervaring is, indien geen effectieve overname = slot op de meters!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 25 apr 2017 19:58

Maar hoe kan leverancier A de energieleverancier zijn als er geen contract is.

Neen dat kan niet want als A de leverancier zou zijn van de huurder dan is er een contract afgesloten en kan het probleem zich niet voordoen.
Zoals reeds uiteengezet betreft het huurders die niets doen, dus geen energiecontract afsluiten op het adres van de woonst die u verhuurt.
In dat geval blijft de el.stroom doorlopen gedurende een tijdje en neemt de netwerkwerkbeheerder (tijdelijk) de rol over van energieleverancier.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#14 , 25 apr 2017 20:08

Dit is de normale gang van zaken indien de huurder geen contract afsluit.
Dan wordt de maatschappij die de stroom verdeelt de leverancier van de verbruikte stroom.
Maar hoe kan leverancier A de energieleverancier zijn als er geen contract is. Er zijn zo veel verschillende spelers op deze markt waaruit de huurder of eigenaar kan kiezen. Hoe kan dat huurder vroeger wel facturen betaalde zonder contract met leverancier A ?? Rekeningen zijn altijd naar huurders adres gestuurd die dus na enige tijd niet meer betaalde en dus krijgt de verhuurder plots een rekening van 8 maanden electriciteit .
Is normale gang van zaken = wettelijke gang van zaken, of niet ??
Vermoedelijk is er wel een contract maar betaalt huurder de rekeningen gewoon niet. Volg de raad van Asperger en stuur kopie van geregistreerd huurcontract.
Heeft verhuurder al contact genomen met de netwerkbeheerder? Kan ook wat licht laten schijnen op het probleem.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 25 apr 2017 20:19

Dit is de normale gang van zaken indien de huurder geen contract afsluit.
Dan wordt de maatschappij die de stroom verdeelt de leverancier van de verbruikte stroom.
Maar hoe kan leverancier A de energieleverancier zijn als er geen contract is. Er zijn zo veel verschillende spelers op deze markt waaruit de huurder of eigenaar kan kiezen. Hoe kan dat huurder vroeger wel facturen betaalde zonder contract met leverancier A ?? Rekeningen zijn altijd naar huurders adres gestuurd die dus na enige tijd niet meer betaalde en dus krijgt de verhuurder plots een rekening van 8 maanden electriciteit .
Is normale gang van zaken = wettelijke gang van zaken, of niet ??
Vermoedelijk is er wel een contract maar betaalt huurder de rekeningen gewoon niet. Volg de raad van Asperger en stuur kopie van geregistreerd huurcontract.
Heeft verhuurder al contact genomen met de netwerkbeheerder? Kan ook wat licht laten schijnen op het probleem.
Als de huurder een contract heeft en zijn rekeningen niet betaalt dan zal hij zelf aangeschreven worden en niet de verhuurder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”