huisgenoot betaalt niet correct

HKBDJ2017
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huisgenoot betaalt niet correct

#1 , 25 apr 2017 13:19

Beste,

Mijn huisgenoot woont nu al voor 6 maanden bij mij, maar hij is financieel nooit correct.
Hij zit bij een consulente en ze werden beiden door mij geïnformeerd dat er € 600 per maand moest gestort worden voor alle kosten te betalen (Engie, proximus, farys en huur).
Ofwel kreeg ik iedere maand maar € 500 / € 520 of minder of helemaal niks en moet ik uit mijn eigen portemonnee voorschieten.
Dit is voor mij financieel ook een demper en we hebben hier meerdere malen hevige discussies over gehad.
Nu staat zijn naam op het contract als medehuurder en heeft hij dit ondertekent. Maar hij wilt weg omdat het tussen ons niet meer functioneert en ik hem duidelijk gemaakt heb dat hij bij mij met zware achterstand zit.

Kan hij zomaar weggaan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het geld krijg dat hij me nog moet ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 apr 2017 14:03

Hij kan weggaan maar dat wil niet zeggen dat hij niet moet betalen.
1: hij heeft schulden aan u - stel hem aangetekend in gebreke voor al de achterstallige bedragen. Stel ook de consulente (waarvan OCMW - CAW)... in kennis dat de huurschulden dringend aan u moeten betaald worden. Aan beide dat u anders naar de vrederechter zal gaan.
2: Als het huurcontract beide huurders hoofdelijk aansprakelijk stelt - lees dus na - kan de verhuurder bij een van beide de ganse huur opvragen en dient de andere huurder den in gebreke blijvende maar voor de vrederechtbank moeten dagen. Indien niet voorzien betaald ieder zijn deel.

U kan beslag laten leggen op zijn goederen maar dan ok zal u bij de vrederechter moeten zijn.
Zolang de medehuurder daar nog gedomicilieerd is kan u hem niet buitensluiten.

Denk eraan dat ook het huurcontract tussen en met instemming van de drie partijen moet aangepast of gestopt worden of ontbonden door de vrederechter.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Reclame

Terug naar “Huren”