Problemen met verhuurder en huurhuis.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Problemen met verhuurder en huurhuis.

#16 , 25 apr 2017 19:59

Sleutels van het pand zeker niet afgeven zolang je huur betaald. Anders kan verhuurder mogelijks een dubbele huur innen.
Nadeel is wel dat jullie 2 x per week het pand zullen moeten laten bezichtigen door kandidaat huurders. Is dit voorzien in de huurovereenkomst?
Je kan ook nog een woningonderzoek aanvragen i.v.m. die schimmels en vochtigheid. Kan het pand misschien ongezond worden bevonden, en moet hij degelijke werken laten uitvoeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 26 apr 2017 08:59

Aan de topic starter: jullie aangetekende opzeg is ondertussen vertrokken, hoop ik? Anders is de kans groot dat je nog een extra maand huur aan uw broek hebt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#18 , 26 apr 2017 09:51

Hallo, even een update. Gisteren zijn we gaan praten met hen en verdraaide ze al onze woorden... ze eisten 5 maand huur tegen vanavond te betalen ze willen ook een deurwaarder zenden om het huis te controleren dat we het wel netjes hebben achtergelaten... vanmorgen zijn we dan maar naar onze advocaat gegaan die zend vandaag nog de aangetekende brief en zei ook sleutels niet afgeven en zeker niet die 5 maand dat ze eisen betalen. Het huis wordt ook nog onderzocht op gebreken... nu die deurwaarder heeft geen zin aangezien er geen plaatsbeschrijving is. Ze hebben enkel fotos van voor wij erin kwamen maat die hebben wij niet gezien of ondertekend. Maar ze spelen het heel smerig. Zegt die man dat mijn vriend zijn vrouw zou hebben aangegaan.... hij is de rustigste persoon die er bestaat... hopelijk gaat dit allemaal niet te ver....

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 26 apr 2017 11:42

Je hebt er slecht aan gedaan om te gaan praten. Dit zijn mensen waar praten niet helpt (in tegendeel). Eens de aangetekende zending weg is, respecteer je de opzegperiode en verbrekingsvergoeding, meld hen dat het bedrag van de waarborg dient om de laatste maanden huur en / of (een deel) van de verbrekingsvergoeding te betalen (want de kans dat ze die anders niet zomaar gaan teruggeven is zeer groot, lijkt me), en dat je de sleutels na uw opzegperiode zal terugbezorgen. Eens dat gebeurd is, hoef je geen enkel contact meer te hebben met hen. Als zij dan nog menen iets te moeten ondernemen, zullen ze naar de vrederechter moeten stappen, maar in mijn ogen hebben ze niets waarmee ze u iets kunnen maken...

Als uw advocaat meent een kans te maken om verder te gaan met de schimmelproblematie, kan hij dit doen, maar ik weet niet of je hier veel succes mee zal boeken. Als dit maar een klein plekje is, denk ik niet dat je hiermee onder uw opzeg uit kan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#20 , 26 apr 2017 15:18

Het is een groot stuk muur en het volledige plafond in de keuken en badkamer doordat het dak niet dicht is. Ik heb er gewoon geen zin in om daar mee verder te gaan maar ze kunnen natuurlijk de schimmel op ons steken ( wat ze al doen terwijl ze weten van het dak) heel het huis is vochtig. Heel toevallig kwamen we via via bij een persoon die hier vroeger woonde ze is hier maar 6 maand gebleven door het vochtprobleem het water liep toen langs de muren. Toen zij eruit ging hebben ze het 'opgeknapt' tegeltjes tegen de muur geplakt... ik wil niet weten wat je er zal vinden als ze zo'n tegeltje wegneemt... maarja... hoop gewoon dat het snel eindigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 26 apr 2017 15:58

maar ze kunnen natuurlijk de schimmel op ons steken
Neen, dit kunnen ze niet. Er is geen inkomende plaatsbeschrijving. Als jullie zeggen dat die schimmel en de vochtproblemen er van in het begin waren, kunnen de verhuurders op geen enkele manier bewijzen dat dit niet zo was. Een vrederechter zal in zo'n geval u als huurder altijd gelijk geven.
Heel toevallig kwamen we via via bij een persoon die hier vroeger woonde ze is hier maar 6 maand gebleven door het vochtprobleem het water liep toen langs de muren.
Als de verhuurder dit toch voor de vrederechter zou brengen, en deze persoon wil getuigen dat ook bij haar / hem er vochtproblemen waren op diezelfde plaats, zal de verhuurder 0,0% kans maken om hiervoor ook maar één cent van jullie te eisen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 apr 2017 18:16

Dankje voor je reactie tom dat is al een geruststelling. We hebben haar al opgebeld en ze wil een brief schrijven naar onze advocaat met de problemen die hier toen ook waren.

KJ86
Berichten: 2663

#23 , 26 apr 2017 18:44

Verhuurder heeft recht op die vijf maanden. Advocaat kan daar niets aan veranderen.
Je hebt twee maanden achterstal en de overige drie maanden van de opzeg moet je ook betalen.
Je mag wel maand per maand betalen tot einde opzeg, in principe moet je de achterstal wel onmiddellijk betalen. De redenering van die twee maanden cash van de waarborg gaat niet op want dan zou je geen waarborg gestort hebben.

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 apr 2017 22:03

Klopt kj86 we hadden maar 1 maand achterstallige huur in die is al betaald derest gaan we netjes betalen en van de waarborg hebben we een overschrijving waarop staat huurwaarborg naar hun rekening.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 27 apr 2017 10:24

Dankje voor je reactie tom dat is al een geruststelling. We hebben haar al opgebeld en ze wil een brief schrijven naar onze advocaat met de problemen die hier toen ook waren.
Doet niets ter zake. Ze kan nooit bewijzen wat ze schrijft, aangezien er geen plaatsbeschrijving was. Voor een rechter laten jullie het pand exact achter zoals het was, aangezien het tegendeel niet kan bewezen worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 27 apr 2017 10:27

Verhuurder heeft recht op die vijf maanden. Advocaat kan daar niets aan veranderen.
Je hebt twee maanden achterstal en de overige drie maanden van de opzeg moet je ook betalen.
Inderdaad, tenzij de woning onbewoonbaar zou verklaard worden door de schimmelproblematiek. Dan hebben we een ander verhaal...
Je mag wel maand per maand betalen tot einde opzeg, in principe moet je de achterstal wel onmiddellijk betalen. De redenering van die twee maanden cash van de waarborg gaat niet op want dan zou je geen waarborg gestort hebben.
Een waarborg moet op een geblokkeerde rekening gestort worden. Dit was niet het geval. Waarvoor zou de waarborg verder ook moeten dienen? Er is geen ingaande plaatsbeschrijving, dus de verhuurder kan nooit enige schade bewijzen, en bijgevolg daar ook nooit de waarborg voor gebruiken. In theorie moet de waarborg idd niet dienen om huur te betalen, maar gezien de onbetrouwbaarheid van de verhuurder, zou ik toch oppassen, of de TS kan een héle procedure opstarten om de waarborg terug te eisen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2663

#27 , 27 apr 2017 11:09

Verhuurder heeft recht op die vijf maanden. Advocaat kan daar niets aan veranderen.
Je hebt twee maanden achterstal en de overige drie maanden van de opzeg moet je ook betalen.
Inderdaad, tenzij de woning onbewoonbaar zou verklaard worden door de schimmelproblematiek. Dan hebben we een ander verhaal...
Zo simpel is het niet, dan moet je heel veel geduld hebben en een sterk dossier.
TS weet waarschijnlijk nog niet eens de oorzaak van het vochtprobleem (kan evengoed condensatie zijn) en heeft de verhuurder nooit in gebreke gesteld (het is enkel mondeling gemeld). Hier is dus zelf nog geen sprake van een dossier.

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#28 , 27 apr 2017 11:33

De schimmel komt doordat het dak niet dicht is. Als het regent zoals vandaag staat de badkamer vol water in de keuken loopt het water langs de muur waar de schimmel zit. De advocaat stelde voor om de volgende 3 maand gewoon te betalen en de boete van 2 maanden via de waarborg te laten gaan. Wij willen er echt geen probleem van maken we willen gewoon dat we hier weg kunnen zonder verdere problemen....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 27 apr 2017 12:25

Zo simpel is het niet, dan moet je heel veel geduld hebben en een sterk dossier.
TS weet waarschijnlijk nog niet eens de oorzaak van het vochtprobleem (kan evengoed condensatie zijn) en heeft de verhuurder nooit in gebreke gesteld (het is enkel mondeling gemeld). Hier is dus zelf nog geen sprake van een dossier.
Ik heb nooit beweerd dat dit een makkelijk pad zou zijn om te bewandelen. In één van mijn vorige posts raadde ik het zelfs af. Maar als de advocaat meent hier een sterk dossier van te kunnen maken, wie zijn wij dan om het tegendeel te beweren. De advocaat heeft veel meer info dan wij.

Maar de TS geeft zelf al aan die weg niet te willen opgaan. In dat geval denk ik dat de raad van de advocaat correct is: huur blijven betalen en ofwel eerste de waarborg terugeisen om daarna de verbrekingsvergoeding te betalen, ofwel de verhuurder melden dat de verbrekingsvergoeding mag betaald worden met de waarborg.

Gezien de "geschiedenis" van de verhuurder, lijkt het me niet aangewezen de huur en de schadevergoeding te betalen, en daarna te hopen dat je de waarborg terugkrijgt. De kans is héél groot dat de verhuurder dit niet zal doen, en je zelf een héle procedure moet opstarten om die waarborg terug te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”