Problemen met verhuurder en huurhuis.

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Problemen met verhuurder en huurhuis.

#1 , 25 apr 2017 11:44

Hallo allemaal, ik heb een redelijk probleem en hoop dat jullie misschien ervaring hebben hiermee.
Vorig jaar hebben wij een huisje gehuurd die net helemaal vernieuwd was. Kort erna kwamen de eerste problemen, vocht en schimmel. De verhuurders hebben ervoor gekeken maar niet opgelost.
Nu hebben we een nieuw huis om te huren en zijn we persoonlijk naar de verhuurders gegaan om onze opzeg van 3 maanden te doen. Geen probleem zeiden ze...

Toen kregen we te horen van onze nieuwe verhuurders dat de waarborg op een rekening apart moet waar zowel wij als zij niet aan kunnen... Dat was dus niet gebeurd. De waarborg is gewoon op hun rekening gestort geweest. Omdat we schrik hebben dat we onze waarborg niet terug zullen krijgen hebben we besloten om de laatste 2 maand huur niet te betalen, dit zijn we dan ook gaan zeggen tegen ze... Toen zeiden ze dat we niet aangetekend de opzeg hebben gezonden ( ik weet het dom van ons ) en dat we nog eens 3 maand gaan mogen bijbetalen. Maar in ons contract staat niet dat wij aangetekend onze opzeg moeten doen. Het enige die er in staat van aangetekend zenden is dat als zij een aanpassing willen doen van de prijs dat zij dit aangetekend moeten zenden... We hebben nu een aangetekend brief gekregen vaan hun advocaat dat we de huur moeten betalen en beter moeten verluchten.... Mijn raam in de living staat 24/24 7/7 open! als we douchen of als de droogkas aanstaat staat het raam van de badkamer altijd open! Het vocht en de schimmel komen van het dak en zeker niet van te weinig te verluchten!
hier nog een kleine opsomming van alle problemen:

- Geen EPC attest gekregen.
- Water word via hun naar ons huis gebracht en die moeten wij dan aan hen betalen. (verkopen dus water in het zwart)
- Waarborg is niet juist gestort geweest.
- het is gewoon een ongezond huis....

Iemand ervaring of tips? alvast bedankt, lisa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 apr 2017 12:10

Huur opzeg moet inderdaad wettelijk verplicht via aangetekend schrijven.
https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf
Heb je de problemen ook via aangetekend schrijven gemeld aan verhuurders?
De huurwaarborg moet inderdaad op een geblokkeerde rekening staan.
De huur inhouden mag niet. Als de zaak voor de vrederechter komt haal je ongelijk.
Vraag aan uw bank welke intresten je zou ontvangen hebben op die waarborg. Verhuurder moet u die ook terugbetalen.
Voor je iets ga huren best even de huurwetgeving er op naslaan, dan voorkom je flaters zoals in deze zaak, zowel door uzelf als de verhuurder..

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2017 12:27

idd... stomme fouten, we zijn nog jong, vriend heeft een heel druk leven en we moesten halsoverkop samen gaan wonen door probleme thuis... Dit was de enige oplossing dus snel een contractje getekend en er direct ingaan... Neen problemen zijn ook niet aangetekend gezonden.. Ze wonen namelijk vlak naast ons en met problemen gingen we gewoon even gaan aanbellen, ze bekeken het probleem, maar losten het niet op.... Dus met alle problemen van schimmel, water in het zwart verkopen,... halen we ongelijk? :-/ ookal staat er niet in ons contract dat er aangetekend gezonden moet worden?
Alvast bedankt voor je reactie

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 25 apr 2017 13:15

Waarschijnlijk is uw huurder een particulier die een watermeter deelt, dat kan zonder problemen. Er zou enkel discussie kunnen zijn over de verdeling van de factuur.

Enkel als de watermeter op naam van een bedrijf staat, kan de verhuurder foefelen met belastingen.
Je mag delen van een watermeter niet verwarren met water verkopen. Het eerste mag, het tweede niet.

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2017 13:29

Toen we het contract gingen gaan tekenen zeiden ze dat zij ervoor moesten zorgen dat er water van de straat rechstreeks naar het huis moest komen waar we huren, ze zeiden dat ze dat niet wilden doen dat dat geld koste en dat ze het zo wilde laten dat er water van hen naar ons ging en zo moeten wij om de 3 maanden geld betalen aan hun...

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 25 apr 2017 13:35

Hier de wetgeving:
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf.

Wat het water betreft staat er een tussenmeter (niet professioneel maar mag) of betalen jullie een forfait bedrag.
Zo ken ik meerdere appartementsgebouwen die ook maar een watermeter hebben. Alle appartementen hebben ondertussen een tussenmeter daar zijn wel wat afwijkingen maar die worden dan verrekend als gemeen verbruik wat de meeste ook zullen zijn wegens kuisen gemene delen en lantoor.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 25 apr 2017 13:37

Als ze een aparte meter beloofd hebben, is die belofte enkel afdwingbaar als ze op papier staat, hetgeen waarschijnlijk niet het geval is.

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2017 13:39

geen tussenmeter, dus we weten niet hoeveel water we verbruiken, ze komen gewoon om de 3 maand om cash geld vragen voor het water, als het ter sprake komt van het feit hoe dat zij nu kunnen weten hoeveel water we verbruiken blijven ze stil.... ik word er gewoon een beetje gek van, het hele huis is niet inorde, volgende week kunnen we in ons nieuw huis maar gaan we nog hier 3 maanden moeten betalen omat we zo dom zijn geweest niet aangetekend te zenden.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 25 apr 2017 14:07

Dan vraagt u de eindafrekening en de tussenfacturen om in te zien ....dan kan u berekenen vb qua oppervlakte of aantal aftappunten of aantal bewoners wat een verdeelsleutel kan zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 apr 2017 14:53

Is het huurcontract geregistreerd? Indien niet, kan je gewoon opzeggen zonder meer...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 25 apr 2017 16:12

Is het huurcontract geregistreerd? Indien niet, kan je gewoon opzeggen zonder meer...
En hoef je niets te betalen. :D
Vergeet dan ook niet uw HWB terug te vragen + de intrest die de bank u kan berekenen. (tenzij er huurschade is; enkle in geval van ingaande plaatsbeschrijving. Indien geen ingaande plaatsbeschrijving, kan je kosteloos het pand verlaten, zonder schadevergoeding voor de eventueel door u aangerichte schade.
Betreffende het waterverbruik: er dient geen afzonderlijke waterleiding geplaatst te worden om een eigen watermeter te hebben. De watermaatschappij kan gewoon een nieuwe meter naast de oude zetten ,en zo het verbruik opsplitsen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 apr 2017 16:25

Vergeten vermelden: of het contract al dan niet geregistreerd is, kan u navragen op het lokale registratiekantoor (via deze website: http://ccff02.minfin.fgov.be/annucomp/main.do => Woning => Een huurcontract registreren, daarna postcode van gemeente intikken en dan vind je de gegevens van het correcte registratiekantoor). Best niet gewoon aan de verhuurder vragen, want dan zal daar een belletje beginnen rinkelen als ze het nog niet geregistreerd hebben...

Aangezien er zoveel zaken niet echt in orde zijn, zou het me niet verwonderen als het contract niet geregistreerd staat, en zoals mava zegt, kan je dan gewoon vertrekken zonder opzegtermijn, opzegvergoeding, etc... Uiteraard moet je wel de huur nog netjes betalen. Als je schrik hebt om de waarborg terug te krijgen, kan je hen idd zeggen dat de laatste maand / maanden huur gedekt zijn door de waarborg (en dan betaal je deze laatste maanden niet, en laat je de eigenaars de waarborg houden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 apr 2017 16:29

Is helaas wel geregistreerd maar er is geen plaatsbeschrijving. De verhuurder heeft wel foto's genomen van voor wij er in kwamen maar deze hebben wij nooit gezien of moeten ondertekenen ofzo... Allemaal zo stom achteraf gezien... We waren 2 mensen die er niets van kenden en dat hadden ze wel door... de vorig die hier woonde had het huis netjes achtergelaten en haar waarborg niet terug gekregen... vandaar dat we de 2 laatste maanden niet willen betalen omdat we bang zijn om onze waarborg niet terug te krijgen... we hebben zeker geen schade aan het huis gedaan behalve de schimmel en het water op het plafond omdat er water lekt... maar daar kunnen wij niet aan doen ze zijn op de hoogte en hebben het bekeken maar ,iet opgelost. Toen we het contract van ons nieuw huis gingen ondertekenen zat er een onafhankelijke man bij om het contract te overlopen met ons en de verhuurders en als we de namen zeiden van de verhuurders nu zie hij: pas op van die 2 ze zijn goed in mensen in het zak zetten, hebben ze dus gedaan. Ze hebben nog steeds het huis niet opnieuw te huur gezet omdat ze weten dat we niet aangetekend gestuurd hebben en dus waarschijnlijk nog 3 maanden tegoed hebben van ons... dat zal 3 maanden dubbele huur worden :oops: in plaats van ons te zeggen als we gingen gaan opzeggen dat we dit aangetekend moeten doen profiteren ze er van en zeggen het nu pas met een aangetekende brief van hun advocaat.... We gaan morgen ook naar onze advocaat en zullen zien wat we kunnen doen... Mss dat het vocht en de schimmel ons nog kan redden. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 apr 2017 17:05

Is helaas wel geregistreerd maar er is geen plaatsbeschrijving. De verhuurder heeft wel foto's genomen van voor wij er in kwamen maar deze hebben wij nooit gezien of moeten ondertekenen ofzo... Allemaal zo stom achteraf gezien...
Dat is vooral stom voor de eigenaar. Zonder door jullie ondertekende plaatsbeschrijving, kan hij nooit bewijzen dat er eventuele schade zou zijn aangericht tijdens de huurperiode.
We waren 2 mensen die er niets van kenden en dat hadden ze wel door... de vorig die hier woonde had het huis netjes achtergelaten en haar waarborg niet terug gekregen... vandaar dat we de 2 laatste maanden niet willen betalen omdat we bang zijn om onze waarborg niet terug te krijgen...
Aangezien de waarborg niet op een geblokkeerde rekening staat, is dit misschien wel niet zo onverstandig.
we hebben zeker geen schade aan het huis gedaan behalve de schimmel en het water op het plafond omdat er water lekt... maar daar kunnen wij niet aan doen ze zijn op de hoogte en hebben het bekeken maar ,iet opgelost.
Daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken. Aangezien er geen geldige ingaande plaatsbeschrijving is, kan de eigenaar jullie nooit schade in de schoenen schuiven. Een vrederechter veegt dit sowieso van tafel.
Mss dat het vocht en de schimmel ons nog kan redden. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mogelijk, maar ik zou daar mijn hoop niet te veel op zetten.

Ik hoop dat die aangetekende opzeg ondertussen al weg is? Anders morgenvroeg als eerste werk naar het postkantoor zodat de opzeg deze maand nog gegeven is! Tijdens de opzegperiode mogen jullie daar uiteraard nog blijven wonen! Misschien betaal je dan idd dubbele huur, maar het geeft u wel 3 maand om te verhuizen, laat ons zeggen. Misschien kan je daarme een deel van de verhuiskosten uitsparen, aangezien je veel kleine spullen zelf kan verhuizen? Toen wij van ons huurhuis naar ons gekocht huis verhuisden, hadden we ook één maand overlap, waardoor we op de grootste meubelstukken na, alles zelf verhuis hadden met onze eigen wagens en vrienden. Hierdoor moesten we maar voor hooguit 4 uur een verhuiswagen huren (enkel voor een paar grote kasten, een bed, twee grote tafels en twee bureau's), wat serieus scheelde in de verhuiskosten. Het is maar een idee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lisa24
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 apr 2017 17:25

bedankt voor je reactie tom, verhuizen zat geen enkel probleem zijn, we hebben veel grote cammionetten of hoe je het ook schrijft ter beschikking en aangezie we hier klein wonen is het echt niet veel werk, we hebben niet veel materiaal, tach bedankt voor de tips!

Terug naar “Huren”