Huur van 1 jaar - Stilzwijgend verlengd - hoe opzeggen??

Natalia90
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huur van 1 jaar - Stilzwijgend verlengd - hoe opzeggen??

#1 , 22 apr 2017 17:50

Beste,


Eén februari 2015 tekende ik een huurcontract van 1 jaar (VAST maandelijks bedrag + 100 EUR kosten). Deze werd stilzwijgend verlengd.

Ik wil het contract zo snel mogelijk opzeggen en tegen augustus 2017 weg zijn.

Is dat dan vanaf mei 2017, 3 maanden opzeg en 1 maand schadevergoeding? (indien ja wanneer deze betalen?)
Heb ik nog recht om mijn waarborg volledig te ontvangen?
Kan de verhuurder nog extra kosten aanrekenen aangezien ik mijn huur tijdens het 3de jaar opzeg?


Alvast bedankt voor U/jullie tijd om op deze vragen te beantwoorden!


Groetjes,
Natalia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 apr 2017 19:44

Een huurcontract van korte duur is normaal niet opzegbaar, tenzij uitdrukkelijk vermeld in het contract. Minnelijk kan ook natuurlijk. Dat moet je dan met de verhuurder overeenkomen, en dan liefst op papier laten zetten en beiden ondertekenen.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 22 apr 2017 23:24

Je zit inderdaad in je derde jaar momenteel, dus het is 3 maanden opzeg en 1 maand wederverhuringsvergoeding (deze betaal je na je opzeg, in feite kun je dus stellen dat je nog een maand huur betaalt dan, terwijl je er niet meer woont, laat je bestendige opdracht 1 maand doorlopen).

Tegen augustus wil je er uit.
Is dit dan weg in juli, en 31 juli je laatste dag? Of 31 augustus je laatste dag?
Indien juli, dan begint de opzeg in mei te lopen, en moet je NU je opzeg geven.
Indien augustus, moet je de opzeg ten laatste in de maand mei geven.

Verhuurder kan geen extra kosten aanrekenen, behalve die ene maand vergoeding.
Toch niet meer dan normaal (lees als: schade, waarvoor de waarborg dient).
Je hebt recht op de volledige waarborg, al kun je overeen komen dat je die ene maand daarvan betaalt (geen aanrader), tenzij de verhuurder schade kan aantonen (waarvoor die borg dient).

@mava105: contract van korte duur is stilzwijgend verlengd. Hieruit kan ik afleiden dat dit nu een contract van lange duur geworden is, die wel opzegbaar is.
Tenzij er expliciet in het contract zou gestaan hebben dat er een stilzwijgende verlenging van 2 jaar gebeurt, maar ik dat heb ik nog niet meegemaakt alvast.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 22 apr 2017 23:52

Als u huurcontract niet geregistreerd is en stilzwijgend verlengd is met 1 jaar , kan je nu op elk ogenblik opzeggen zonder opzegtermijn en zonder schadevergoeding van 1 maand huur.
Indien wel geregistreerd zie het bericht hierboven van Blaatpraat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Natalia90
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2017 08:31

Ik wil mijn opzeg nu maandag aangetekend versturen, dat ik zeker vanaf 1/08 weg mag.

Is dat voldoende?

Hieronder tekst van mijn opzeg zonder gegevens ban de huurder. Is dat in orde?

"Met dit schrijven delen wij u mee dat wij de huurovereenkomst opzeggen die wij met u hebben gesloten op 01/02/2015 en die betrekking heeft op het appartement gelegen te ----------- staat ingevuld in de originele versie (derde verdieping), 2600 Berchem.


De reden van deze opzeg is ons verhuis naar Polen.

De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. De opzeg gaat in op 01/05/2017 om te eindigen op 31/07/2017. 

Graag ontvangen we van u een schriftelijke bevestiging van deze opzeg. Graag weten we wanneer en op welke bankrekeningnummer we de schadevergoeding van 1 maand huur dienen te betalen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2017 10:04

Ik zou niet spreken over die schadevergoeding van één maand huur. Het is aan de verhuurder om die te vragen. Hij moet die niet vragen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 apr 2017 11:05

En ze kan verrekend worden met de huurwaarborg, voor zover er nog iets van overblijft na het opmaken van de uitgaande plaatsbeschrijving.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 24 apr 2017 21:32

Ik zou inderdaad die laatste alinea weg halen (als verhuurder dit vergeet te vragen, is dit geluk voor jou), alsook de vraag stellen wanneer het zou passen eind juli om de overdracht uit te voeren.

Terug naar “Huren”