autozender voor privé parking geblokkeerd na overlijden

Maria123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

autozender voor privé parking geblokkeerd na overlijden

#1 , 22 apr 2017 17:46

- type van het huurcontract: 3-6-9 contract

- opzeggingsdatum datum contract omwille van overlijden: 01/04/2017 opzeggingstermijn loopt af op 01/07/2017

- geregistreerd contract


De huurder, mijn oma, is overleden en het huurcontract is onmiddellijk stopgezet . Nu was er een opzegtermijn van drie maanden aangezien het overlijden is gebeurd binnen de eerste 3 jaar van het contract.
Ik, de kleinzoon heb besloten om daar te gaan wonen (in mondeling akkoord met de verhuurder) totdat de opzegtermijn is verstreken aangezien ik 1 aan samenhuizen doe en mijn inboedel heel gemakkelijk en snel kan verhuizen en 2 mijn ma en tante (de erfgenamen) wil verlossen van de huur en kosten.

Nu lees ik dat de rechten en plichten van de huurder bij sterfte overgaan op de erfgenamen.
Wat valt onder deze rechten en plichten?

Mijn oma had namelijk een zender om te kunnen parkeren op de bewonersparking (privé) .Deze werd geblokkeerd. Het is een enorme belemmering om te vallen zonder privé parking aangezien dit appartement midden in een stad ligt en aangezien ik en de erfgenamen de hele inboedel geleidelijk aan moeten verhuizen. De zender is gelinkt aan de registratie van de auto van mijn oma.

Valt dit verhaal onder de rechten van de erfgenamen?
Kan je de zender zomaar blokkeren als dit een groot nadeel is voor de erfgenamen?

Het huisreglement geeft aan dat de zender niet mag overgaan op de erfgenamen. Dit lijkt me ook eerder een huisregel om te voorkomen dat een erfgenaam die de huur overneemt gemakkelijk aan een zender komt. Maar dit is bij mij niet de situatie want de huur is stopgezet. Ik neem de huur dus niet over.
Het huisreglement geeft ook aan dat een niet-gedomicilieerde niet in het bezit mag zijn van een zender.

Op begrip van de concierge en syndicus zal ik niet kunnen rekenen. Wat kan ik wel nog doen?
De concierge heeft aangegeven dat de huurovereenkomst niets te maken heeft met de privéparking.
Ik heb ook een vermoeden dat de syndicus en de concierge vriendschappelijke banden hebben en dus niet objectief beoordelen.


Graag een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 apr 2017 19:42

Zolang het huurcontract loopt heb jij recht op de parkeerplaats, dus ook op de zender. De parkeerplaats is inbegrepen in de maandelijkse huur. Vraag aan de verhuurder een huurvermindering zolang de zender niet werkt. (per AS)

Maria123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2017 21:58

Dat de parkeerplaats is inbegrepen in de maandelijkse huur, is volgens mij niet het geval. In de huurovereenkomst staat niets over het betalen van de parking. Het is een prive parking voor alle bewoners die na een wachttijd en mits een aantal voorwaarden gratis kan gebruikt worden. De verhuurder heeft ook niet de opdracht gegeven om de zender te blokkeren maar wel de concierge.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 22 apr 2017 23:24

Eens aan de conciërge vertellen dat de huur niet is afgesloten en dus de zender tot het einde van de huur terug moet werken.
Iets minder vriendelijk dat de conciërge door u /verhuurder door eigengereid optreden in gebreke kan gesteld worden en kan opdraaien voor alle kosten en schadevergoedingen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 22 apr 2017 23:28

De concièrge (en ev. syndicus) per aangetekend schrijven dringend op de hoogte stellen van de rechten en plichten van een erfgenaam in geval van overlijden.
Deze zender lijkt mij ondubbelzinnig bij de erfenis te horen, en daar bepalen zij niet over.

U mag gerust in dat AS meteen een schadevergoeding per dag eisen (kostprijs van een garage is tegenwoordig toch wel zo'n 80 euro, afgerond zo'n 3 euro per dag, dus om druk op de ketel te zetten zou ik 5 euro per dag voorstellen) vanaf de dag na ontvangst van het AS (dit is 2 werkdagen na verzenden dus) .
De kans is natuurlijk wel groot dat u naar de vrederechter zult moeten gaan om dit waar te maken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 23 apr 2017 00:01

De kans is natuurlijk wel groot dat u naar de vrederechter zult moeten gaan om dit waar te maken.
daardoor zet je wel de druk op de verantwoordelijke, om je zo snel mogelijk weer toegang te geven tot de parking,
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 23 apr 2017 09:20

Het is een prive parking voor alle bewoners die na een wachttijd en mits een aantal voorwaarden gratis kan gebruikt worden.
Je geeft het antwoord zelf, de parking is niet inbegrepen in de huur en dus hang je af van de welwillendheid van degene die het parkeerrecht gratis weggeeft.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 24 apr 2017 21:29

Het is een prive parking voor alle bewoners die na een wachttijd en mits een aantal voorwaarden gratis kan gebruikt worden.
Je geeft het antwoord zelf, de parking is niet inbegrepen in de huur en dus hang je af van de welwillendheid van degene die het parkeerrecht gratis weggeeft.
Dit is geen huurkwestie, maar een erfeniskwestie.
TS heeft er recht op als erfgenaam dus, daar hij de erfenis aanvaardt (anders heeft hij nu al foutieve stappen ondernomen).
Het feit dat de tegenpartij beweert dat dit niet overdraagbaar is op erfgenamen, is een fout van de tegenstander.

Akkoord dat het niets met de huur te maken heeft.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 25 apr 2017 10:46

Ik ken weinig van erfenis, maar het zou mij straf lijken dat een gratis gebruiksrecht erfbaar is. Wij hebben ook al grond gratis laten gebruiken met de achterliggende gedachte dat het even snel terug gepakt is als dat het gegeven is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 25 apr 2017 11:42

K86 heeft gelijk.
Indien het gratis gebruik van de garage losstaat van de huur was het een gunst.
Gunsten worden niet vererfd!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”