problemen met benedenburen

blauwekatter
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

problemen met benedenburen

#1 , 22 apr 2017 13:10

We wonen al 7 jaar in Belgie in een appartementsgebouw (1 app per verdiep). We hadden nooit conflicten met onze buren. Vanaf paar maanden hebben we nieuwe buren die appartement onder ons hebben gekocht. Vroeger woonde daar oudere vrouw - we hadden goede contacten. Onze nieuwe buren zijn zeer onvriendelijk tegen ons, ze antwoorden nooit op mijn 'goeiendag' en vanaf ongeveer een maand krijgen we van onze buren en syndicus klachten. Klachten over de dingen die we nooit hebben gedaan. Ze steken in onze brievenbuis briefjes met hun eisen. Ongeveer twee weken geleden kwam rond 18 uur terug van de lessen. De vloer in de living was vuil - ik heb dus de living gestofzuigd. Volgende dag heb in een briefje gevonden: "geen stofzuiger gebruiken 's Avonds laat, geen hakschoenen dragen en rondlopen , nachtstilte tussen 22 uur en 6 uur respecteren". Ik draag thuis geen schoenen, enkel huis slippers en na 22 uur ben ik al klaar om naar mijn bed te gaan, ook mijn familieleden - we staan vroeg op om naar school/werk te gaan.
Ze sturen ook brieven naar syndicus dat we te luid zijn, dat we 's nachts veel lawaai maken, dat we kattenvulling in de wc gooien - ze zeiden dat ze dat gehoord hebben :? . Het is natuurlijk niet waar, ze weten wel dat we een kat hebben. Laatste jaar hadden we last van oude buizen in ons gebouw en die moesten vervangen worden. Nu sturen onze buren naar de syndicus suggesties dat de buizen waren ok maar we hebben ze kapot gemaakt met kattenvulling.
Volgens onze lieve buren mogen we ook niet te lang in de gang beneden staan - mijn zus en haar vriendin wachtten daar op mij rond 10 minuten en onze lieve buurvrouw heeft ze gewoon beledigd. Mijn zus is nog geen 18 jaar oud...
Paar dagen geleden zat ik aan het werken thuis, tv en alle toestellen waren af en ik hoorde iemand stil aan onze deur komen en die persoon stond er paar minuten dan ging hij stil terug naar beneden. Ik heb de deur niet open gedaan. Ik was hier alleen en die man van beneden is 2 keer groter dan ik.
Ik vind het gedrag van onze buren agressief. Tot nu reageerde ik niet op alles wat ze doen - ik had ook geen tijd. Ik ga naar school, ik werk, ik geef extra lessen, ik krijg extra lessen,... Ook mijn familieleden zijn over dag bezig. Nu wordt het gedrag van onze buren nog lastiger. Ik weet niet hoe kan ik het oplossen...

Misschien heeft iemand hier een goeie raad voor mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 apr 2017 16:05

Niets van aantrekken. Als ze last hebben moeten ze maar naar de politie stappen voor burenlawaai.
Als ze nog briefjes in uw bus steken klacht wegens belaging indienen bij politie.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 22 apr 2017 23:28

Jullie zijn huurders of eigenaar?

Reclame

blauwekatter
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2017 00:02

Jullie zijn huurders of eigenaar?
huurders

Franciscus
Berichten: 38595

#5 , 23 apr 2017 12:45

Dan kan u best via uw verhuurder de syndicus in kennis stellen van de feiten.
Het is de syndicus en de VME die 'kunnen' optreden. Zij kunnen dan naar vrederechter stappen maar daar zullen ze dan weer vaststellingen moeten hebben die de overlast bewijzen. Vaststellingen door politie en deurwaarder... alle andere vaststellingen zijn eenzijdig en dus tegensprekelijk.
U hebt het volstrekte genot van uw appartement
Overlast kan zowel overdag als s' nachts. Nachtlawaai is qua tijd niet bepaald - vrederechters nemen van 22 tot 6.
In een huishoudelijk reglement van het gebouw -en in het reglement van het gebouw en basisakte kunnen andere regels bepaald worden ..maar dan moet u dat wel gekregen hebben.
Ook de Algemene Vergadering van de Vereniging Mede Eigenaars kunnen nieuwe regels bepalen ...edoch die moeten u dan allemaal betekend worden en of een deel van uw huurcontract uitmaken om tegenstelbaar te zijn aan u.

Terug naar “Huren”