Werken

Orcinus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werken

#1 , 19 apr 2017 11:26

Beste iedereen,

In augustus dit jaar huur ik reeds 3 jaar een appartement. Het is een zeer groot huis verdeelt in 3 appartementen en de verhuurder woont hier ook.

Hij wil boven een brandtrap installeren. Dit zou vanuit onze tweede slaapkamer gebeuren. Voor ons is dat wat vervelend gezien mijn partner in de nacht werk en zij dus overdag slaapt. We willen er geen problemen van maken omdat we een zeer goede band hebben met onze huurbaas. Maar ik vroeg mij wel af, is dat normaal dat ze deze werken willen uitvoeren tijdens de huur? Dit zijn toch geen dringende werken?

Ik zou durven voorstellen om dit te doen als wij eruit gaan. Probleem is dat de andere huurder hier de rest van haar leven wil blijven, dus zij gaat er normaal gesproken nooit uit (tenzij ze sterft natuurlijk). Dus ik denk niet dat zij problemen gaat hebben met de werken, want anders kan het nog zeer lang niet gebeuren.. Mijn vriendin zegt ook dat ik dat niet hoef te vragen.. Ben ik nu echt onredelijk? Is het normaal dat hij dat wil doen tijdens dat het verhuurd is of zou hij moeten wachten?

Ik wacht op jullie gouden raad. :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 apr 2017 11:37

Zeer veel kans dat deze werken gebeuren op beval van de brandweer, en dan kan je ze niet weigeren.
Uit welk materiaal bestaat die brandtrap? Een brandladder staat er op 1 dag; een brandtrap in metaal misschien 2 dagen. Als het een trap in beton is kan dat gemakkelijk 1 maand zijn.

Orcinus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2017 12:23

Ik heb geen idee of het komt op bevel van de brandweer, of niet. Hen kennende kan het ook geheel uit zichzelf zijn. Is een brandtrap verplicht in een huis verdeelt in appartementen?

Ook heb ik geen flauw idee uit welk materiaal deze zal bestaan. Het is wel positief dat het zo snel kan, tenzij ze voor beton zouden kiezen, maar dat zou mij verbazen. Ze moeten ook wel een gat maken in onze slaapkamer naar buiten toe, uiteraard. Geen idee hoeveel tijd zoiets in beslag neemt.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 apr 2017 12:38

Of het verplicht ius hangt af van welke gemeente.
Een gat is niet noodzakelijk. Kan ook onder een bestaand raam geplaatst worden. Hier in Leuven hangen er honderden brandladders tegen achtergevels, en die werden doorgaans op slechts een paar uur tijd geplaatst. Waarom spreek je niet eens met uw verhuurder? Bijt hij soms?

artemis
Berichten: 3294

#5 , 19 apr 2017 18:17

Zoals je zelf al aangeeft en hopelijk begrijpt staan verschillende appartementen in een verhuurd gebouw zelden tegelijkertijd leeg.
Ik begrijp het ongemak voor jullie maar die brandtrap of -ladder gaat de eigenaar er niet plaatsen voor zijn plezier en het kost hem bovendien geld.
Ofwel is hij het verplicht.
Ofwel vindt hij het noodzakelijk voor de veiligheid van zijn huurders, en dus ook van jullie.
Los van de aanleiding vind ik dit iets waar jullie toch wel een beetje begrip voor mogen hebben. Maar zoals Mava zegt: praat er eens over met je verhuurder. Een brandladder is heel snel geplaatst.

Orcinus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2017 09:48

Iedereen bedankt voor de reacties! :)

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 20 apr 2017 12:11

“Art.1724.Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven. Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven. Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.”(Burgerlijk Wetboek).

Wat geldt voor dringende herstellingen geldt evenzeer voor dringende wijzigingen. Bovendien dient de verhuurder het dringend karakter van de brandtrap aan te tonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”