Uitzetting, gaat dit snel?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Uitzetting, gaat dit snel?

#16 , 26 jun 2017 12:41

Heb nog nooit een vrederechter dergelijke schadevergoedingen weten toekennen, denk dat die vrederechter eens zijn wenkbrauwen zal fronsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#17 , 26 jun 2017 13:11

Iedereen kan iets proberen te eisen, iets krijgen is iets anders.

Even kort door de bocht zeggen:
Ik kan jou nu ook (al dan niet via een advocaat) een brief sturen waarin ik 1000 euro eis, omdat je op dit forum zit, en wij dus tijd spenderen aan jou. (Dat doen we niet, wij zijn hier net om te helpen hé :-) ).
Het is niet omdat ik dit bedrag dan eis, dat ik recht heb hierop, en noch dat een vrederechter hierin zou meegaan.

Ik acht de kans klein dat een vrederechter hierin zal meegaan alvast.

Franciscus
Berichten: 38592

#18 , 26 jun 2017 18:01

Vechtpartij wil zeggen opzettelijke slagen en verwondingen *dus een zaak die strafrechtelijk zal opgelost worden - gezien zoon 16 dus jeugdrechtbank.
Als u een contract hebt dan zal daar inderdaad iets staan van opzegtermijn - huurwaarborgen en wederverhuurdersvergoedingen die inderdaad 6 maanden kunnen bedragen.
Geen schade : voorwerpen in een schouw gooien ... kan als schade aangegeven worden ... u weet niet waarvoor de schouw gebruikt wordt en wat er mogelijk brandend ingegooid wordt.
Inklimming en zich begeven op een plaats die niet van hem was --- als dat een dak is kan er schade zijn berokkend aan de waterdichtingslaag.
Juridisch zit u er wel voor iets tussen want u bent verantwoordelijk voor uw zoon.
Voor deze feiten moet er dan wel aangifte zijn gedaan bij de politie en zou uw zoon - uzelf en de andere mededaders gehoord zijn geworden.
Bij de jeugdbrigade een verontrustende opvoeding situatie en mogelijk zelfs een mof (als misdrijf omschreven feit)
Ga dringend praten met de jeugdpolitie van uw politiezone. Stel ook de diensten die reeds met u in contact zijn geweest in kennis.
*een duw in in principe voldoende.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 26 jun 2017 23:00

Als u een contract hebt dan zal daar inderdaad iets staan van opzegtermijn - huurwaarborgen en wederverhuurdersvergoedingen die inderdaad 6 maanden kunnen bedragen.
Nergens in de huurwet staat dergelijk artikel die een wederverhuurdersvergoedingen van 6 maand bedraagt.
Het is niet de huurder die het contract wil verbreken maar de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#20 , 27 jun 2017 06:54

Wederverhuringsvergoeding kan contractueel voorzien zijn in geval van ontbinding overeenkomst door de rechter ten laste van de huurder. Is ook voorzien op basis van art. 1760 BW ivm gemene huur en wordt routinematig gevraagd bij een verzoek tot ontbinding + uithuiszetting :

Art. 1760. In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.

Zes maand is wel veel, zal vermoedelijk gereduceerd worden, maar 3 maand is gangbaar. Het probleem van TS is niet de huisbaas die onder hem woont, wel de balorige zoon die er blijkbaar niet voor schuwt geweld te gebruiken. Enfin, of de soep zo heet zal gegeten worden is een andere zaak maar ik zou dit alleszins serieus nemen en pogen om -desnoods via de jeugdrechter- iets te doen aan het gedrag van de zoon, anders is het bij een volgende woning terug van hetzelfde, maar dan met de buren ipv de verhuurder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#21 , 27 jun 2017 10:42

Beste,

Bedankt Franciscus voor de reply. De betrokken diensten heb ik in kennis gesteld.

Dank je Blaatpraat dat je op het forum bent om te helpen. Is zenuwslopend. Ik vind het ook ergens niet logisch dat een vrederechter in elke eis zou meegaan.

Bedankt ook Sloeberken. Ik hoop ook dat de vrederechter de wenkbrauwen zal fronsen. En hopelijk bij veel van de andere inhoud ook. Van "vrede" is er niet veel sprake alleszins, eerder een verzoekschrift voor totale oorlog.

Xenophon, bedankt voor de toelichting. Had ik aan de basis gelegen van het probleem had ik het al lang opgelost, maar helaas heb ik er weinig vat op. Mijn zoon is zich beginnen interesseren in de islam (op zich niks mis mee, ik respecteer iedereen zijn geloof). Maar daarbij horen dan uiteraard een gans gezelschap aan allochtone jongeren (ik ben ook geen racist, bedoel hier niks mis mee). Maar ik wil maar zeggen dat er tussen veel van die "vrienden" al heel wat probleemgevallen zaten. Ik had ze liever niet op bezoek, maar ik kan ook geen ganse dagen thuis zitten. Er moet brood op de plank komen. Het zijn van die typische bendekes die je in de stationsbuurten aantreft. Het kon niet anders dan mislopen. En op zich is het erg. Ik heb het pand steeds goed onderhouden en steeds correct betaald aan het begin van de maand en dan heb je zo'n groepje, zoon inbegrepen, zoals je zegt die geen geweld schuwt. En je hebt ook zeker gelijk in wat je zegt: verhuizen is het probleem verleggen. Er moet zeker een maatregel komen. Ben al naar een advocaat gestapt. Dienst jeugdzorg is er ook mee bezig en de advocaat ging contact opnemen met hen. En nu afwachten hoe de vrederechter zal reageren.

Alvast vele dank mensen voor de reacties, het stemt me toch wat gerust !

Thx, groeten...

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#22 , 18 sep 2017 10:59

Hallo,

Ik wou nog even de afloop meedelen. Misschien heeft iemand anders er ooit wel iets aan.

Alle eisen van de advocaat van de huisbaas zijn van tafel geveegd op het vredegerecht. Het is inderdaad zo (zoals andere mensen op het forum zeiden): Je mag zoveel eisen wat je wil, het krijgen is een andere zaak. Dus niks van financiële vergoedingen, of meubels op de openbare weg, of onmiddellijke uitdrijving. Niks werd ontvankelijk verklaard. Uiteraard had ik ook een advocaat onder de arm genomen. En die zei ook dat je zomaar geen geld kan eisen of iemand op straat zetten.

Ondertussen had ik reeds een woning gekocht. Ontbinding van het huurcontract is dus in onderlinge overeenstemming en we mogen blijven tot aan de akte. Nog niet eens een slechte zaak. Nu moet ik ook die boete niet betalen aan de huurbaas als je voor de termijn van 3 jaar vertrekt.

Nog dit: ik wist niet dat een advocaat een zaak kan laten uitstellen. Dus kon de tegenpartij niet anders dan toegeven anders ging mijn advocaat gewoon de zaak laten uitstellen, en het op de lange baan schuiven.

Groeten, Steve

Didymus
Berichten: 2061

#23 , 19 sep 2017 15:22

Bedankt voor de update, dat wordt hier altijd geapprecieerd.

Dat uitstellen zal niet altijd zomaar lukken hoor. Anders zouden er weinig burgerlijke zaken nog door de rechtbank behandeld worden voor ze verjaren; er is vaak een van de partijen die er alle belang bij heeft om het op de lange baan te schuiven. :)
"sowieso" schrijf je zo.

WP002
Berichten: 1479

#24 , 22 sep 2017 10:34

Proficiat. Het illustreert nog maar eens het spreekwoord dat blaffende honden niet bijten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 22 sep 2017 10:50

Ik vind het fijn om de uitslag ook te kunnen lezen, zo leren we er ook iets van.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#26 , 25 sep 2017 11:34

Beste mensen,

Dank u wel ! Dat illustreert het heel zeker.
Misschien nog dit: Mijn advocaat zei ook nog dat het indienen van een uitermate agressief verzoekschrift ook niet steeds geapprecieerd wordt door een vrederechter die toch eerder bemiddelend ingesteld is. Volgens hem is dit een totaal ander soort rechtbank dan vb. strafzaken waar je inderdaad zoveel mogelijk argumenten moet naar voor brengen, de tegenpartij afbreken, enz... en dat het daar belangrijk is om je gelijk en je slag thuis te halen. Een vredegerecht is toch van een ander kaliber (zei hij toch, ik herhaal het alleen maar).
En het zou inderdaad niet logisch zijn moest alles uitstelbaar zijn :-)
Bij dat jullie er ook iets aan hebben.

Groeten!

Terug naar “Huren”