Uitzetting, gaat dit snel?

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

Uitzetting, gaat dit snel?

#1 , 19 apr 2017 10:58

Dag iedereen,

Ik zal het proberen kort te houden. Wij wonen op appartement, 1e verdiep. Onder ons woont de huisbaas. Een configuratie die misschien niet ideaal is, maar bon...
Ik heb een zoon die geregeld voor overlast zorgt, samen met zijn vrienden. Soms doet hij mee met die vrienden, soms niet. Overlast bestaat erin, over de balustrade klimmen op het eigendom van de buur, peuken in hun schoorsteen gooien, .... Gebeurt uiteraard als ik afwezig ben. Die jongen mag dan wel mijn zoon zijn, maar rechtuit, rechtdoor gezegd, is 16 en onhandelbaar. Verkeerde vrienden, verkeerde keuzes maken, enz... Typische plaatje. De verstandhouding die ik had in het begin met de eigenaar was zeker goed, maar uiteraard nu totaal verzuurd door de omstandigheden. Wonen er pas 4 maand. Ze hebben mijn zoon er al verschillende keren op aangesproken op zijn gedrag. Geen zeggen aan. Hebben nu aangetekende brief gestuurd naar mij, de overlast gefilmd en klacht neergelegd bij de politie. Natuurlijk verzuurt dit de ganse sfeer voor iedereen en ik vraag me af of men ons kan uitzetten? Ik heb gelezen dat je als huurder wel goed beschermd wordt door de wet en uitzetting moet ingeleid worden via de vrederechter, maar ik vraag me af, gaat dit zo snel? Ik ben van een andere generatie, wij luisterden tenminste nog naar onze ouders. Tegenwoordig zijn er velen totaal losgeslagen. Zucht....

Bedankt en groeten, Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 apr 2017 11:33

Vooraleer men naar de vrederechter stapt moet er minstens 1 aangetekende ingebrekestelling geweest zijn. Eens een vonnis van de VR, zal hij u waarschijnlijk nog 2 à 3 maanden geven om het appartement te verlaten, als hij de huurovereenkomst al zou verbreken voor dergelijke feiten. Verhuurder kan u maar buitenzetten mits toepassing van de wettelijke opzegvoorwaarden.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 19 apr 2017 11:40

Beste,

Dank voor uw reactie. Ik heb gisteren een aangetekende brief gekregen waarin de klacht geformuleerd wordt. Is dat hetzelfde als een ingebrekestelling?
Uiteraard begrijp ik de frustratie van die mensen, ik zou me hetzelfde voelen.

Dank u

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 20 apr 2017 22:20

Dit zal niet gebeuren.

Overlast is strafrechtelijk, dit is voer voor de politie en niet uw huisbaas.
Wat er politie ermee doet, dat is iets anders.

Uit huis zetten is burgerlijk, daarover heeft de politie dan weer niets te beslissen.
Hooguit kunnen ze beslissen dat uw zoon een tijdje niet meer daar mag verblijven, maar naar een instelling moet of iets dergelijks, maar dan zou het al extreem ver moeten gaan.

Een verhuurder kan hier niets aan doen, behalve u toeschrijven en vragen om uw zoon onder controle te houden (tot hij 18 jaar is, valt hij immers volledig onder jouw verantwoordelijkheid + zijn andere ouder), en de politie verwittigen (zie hierboven).
Hij kan ook een procedure tot uit huis zetten beginnen, maar zolang u het pand als een brave huisvader bewoont, en iedere maand stipt betaalt, zal de vrederechter zeggen dat hij geen enkele reden heeft hiervoor.

Dit is niet slecht bedoeld richting jou, maar ik denk dat we moeten kijken naar de opvoeding van een 16-jarige.
Jij kent je zoon beter dan wie dan ook (behalve de andere ouder misschien), je zal wel weten hoe je hem kunt straffen? Mijn ouders deden dit bijvoorbeeld door het internet uit te zetten (en toen was mobiel internet nog niet ingeburgerd).
Of net belonen als hij "braaf" geweest is.
Dit zal misschien meer helpen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 20 apr 2017 22:44

Ja en neen ...
Ook bij overlast kan een vrederechter reageren.
Edoch zoon is 16 ...zie uitleg hierboven #4 @Blaatpraat.
Huisbaas zal dus bewijzen en vaststellingen nodig hebben die door politie gedaan worden.
Best is eens contact opnemen met de sociale dienst van de jeugdpolitie van uw lokale politiezone of met een www.jac.be of een www.caw.be (die zullen wel doorverwijzen).
Probleem met uw zoon is een VOS verontrustende opvoedingssituatie (vroeger een POS problematische opvoedingssituatie) als u dat woord dus hoort dan weet u wat het wil zeggen.
Al die diensten ook de politiediensten zullen trachten u en uw zoon te helpen.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 25 apr 2017 13:37

Dank voor de bijkomende uitleg !
Stelt me toch wat gerust weer. We zitten hier inderdaad met een opvoedingsprobleem en mijn zoon is ondertussen ook al aangemeld bij de dienst Jeugdzorg en krijgt een vervolg. Er gaat inderdaad moeten een systeem van sancties komen...

Dank en groeten !

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 25 jun 2017 23:26

Hallo,

We zijn nu enkele maanden later en het is er toch van gekomen. Zie vorige berichten. Overlast totaal uit de hand gelopen. Tot vechtpartij toe met de eigenaar. Ben ten einde raad. Ik was die dag even met mijn ma naar de Colruyt. Ze heeft artrose in haar voeten en is weinig mobiel. Ik ben 2u weg geweest. Vrienden komen opdagen, boel op stelten gezet, zoon eraan meegedaan. Is geëindigd in een vechtpartij. Ongelooflijk. En ik voel me zo machteloos. Ikzelf zorg voor geen enkele overlast. Gewoon die losgeslagen pubers waar niks mee aan te vangen is. Heb brief ontvangen om te verschijnen voor het vredegerecht (uitzetting). Brief is van een advocaat. En het staat echt vol van de meest walgelijke taal. Ik weet niet als dat standaardtaal is van advocaten. Eisen duizenden euro's aan "vergoedingen", eisen de huurwaarborg op, eisen bezettingsvergoedingen, vergoeding om hun advocaat te betalen, enz... Voor een totaal van ongeveer 5.000 euro. Eisen dat mijn meubels op de openbare weg geplaatst worden. Echt, niet te doen wat er daar allemaal in te lezen staat. En het ergste is dat ik rechtstreeks er eigenlijk voor niks tussen zit. Uiteraard begrijp ik dat ik burgerlijk aansprakelijk ben, maar moest het allemaal zo simpel zijn.

Hoeveel instanties zijn er al niet langsgekomen. Ondersteuningscentrum jeugdzorg, leerlingenbegeleiding op school, crisisbegeleiding aan huis, enz... Niet mee te praten. Ik was zelf vragende partij om hem ergens te plaatsen. Maar ook daar loop je met je hoofd tegen de muur: "er is nergens plaats, lange wachtlijsten". Zijn er dan tegenwoordig zoveel jongeren die geen blijf weten met zichzelf?? In mijn tijd (ik ben opgegroeid in de jaren 80), ging mijn vader mij denk ik met mijne kop tegen de muur geslagen hebben had ik maar een tiende uitgespookt van hetgeen er nu gebeurd is. En het ergste is, mijn zoon is er gerust in, hij slaapt goed, ik helaas niet. Ergste is dat we waarschijnlijk gaan uitgezet worden en ikzelf verdorie niks bijgedragen heb aan de problemen die er zijn. Ik heb er alles aan gedaan om zijn vrienden hier weg te houden en hem op andere gedachten te brengen, om iets te maken van zijn leven. 'k Werd zelf bijna mijn neus afgebeten. Hij is nu al een 2 weken rustig, maar voor hoe lang.

Maar goed, nu zit ik ermee. Ik vraag me af aan wat me te verwachten? Ik zal ook naar een advocaat stappen. Waar ik me zorgen in maak is al die walgelijke, buitensporige gemene taal in zijn verzoekschrift. En al dat geld dat die advocaat eist van me, en mij onmiddellijk op straat zetten, met meubels en al. Ik vraag me af of dat gewoon wat stoere taal is? Ik hoop dat de vrederechter ergens zal inzien dat het niet ik is die voor die overlast zorg. Ik kan er nog mee leven dat we weg moeten, maar ik hoop ergens toch op een menselijke manier. Zou ik pakken geld moeten betalen?

Zucht....Kleine kinderen, kleine zorgen....Grote kinderen, grote zorgen....zeggen ze toch.

Alle advies is welkom en dank bij voorbaat, Steve

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 jun 2017 08:48

Wat is er walgelijks aan een omschrijving van een uithuiszetting en de gevolgen ervan.? Uw meubels worden inderdaad op straat gezet, en je zal inderdaad een pak vergoedingen en schade moeten betalen. En als je veroordeeld wordt zal je inderdaad een groot deel van de advocaat van tegenpartij moeten betalen.
Mogelijks ligt de oorzaak wel aan de opvoeding van zijn ouders die uw zoon op jongere leeftijd heeft gehad.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 26 jun 2017 08:57

De tegenpartij kan vragen zoveel hij wil, maar zal dit allemaal dienen te bewijzen.
Een uithuiszetting gaat niet zo snel als je u verdediging goed voorbereid, misschien best een advocaat nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 26 jun 2017 09:32

U zal waarschijnlijk op meer begrip van de rechter kunnen rekenen als u een gedetailleerd plan heeft van hoe u een herhaling van dergelijke overlast en geweld zal voorkomen. Bijvoorbeeld die "vrienden" de toegang tot het gebouw ontzeggen, uw zoon naar een therapeut sturen, etc.

Niet evident, ik weet het, maar het is waarschijnlijk de enige manier om dit nog af te wenden.
"sowieso" schrijf je zo.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#11 , 26 jun 2017 10:42

"Mogelijks ligt de oorzaak wel aan de opvoeding van zijn ouders die uw zoon op jongere leeftijd heeft gehad."

Ik vind deze reactie werd erg zwart/wit. Dus volgens uw logica, iedere jongere die op het slechte pad geraakt is te wijten aan de opvoeding? 1 slechte vriend is al genoeg. Niemand kan zeggen: het zal met mij niet gebeuren. En schade betalen zegt u, ik zou niet weten welke schade. Ik weet niet als u een zoon hebt of eventueel later kleinkinderen. Er is niemand die kan zeggen, het zal nooit met mij gebeuren, zoals gezegd bij slecht gezelschap terecht komen en het is gebeurd. Ik had dit nooit verwacht. En ik kan niet de hele tijd thuis naast hem zitten. Moest je weten wat ik al allemaal geprobeerd heb en welke hulp ik reeds gezocht heb. maar het is makkelijk zeggen tegen een ander : schuld van jouw opvoeding. Tot het jezelf overkomt....
Ik had dit nooit verwacht en ongewild in gans die problematiek terecht gekomen.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#12 , 26 jun 2017 10:48

Dag Sloeberken en Didymus,

Jullie reactie verschilt wel veel van de eerste reactie. Bedankt om te antwoorden.
Op zich kan ik er mee leven dat we daar weg moeten en misschien is dit nog het beste om verdere incidenten te vermijden.

"De tegenpartij kan vragen zoveel hij wil, maar zal dit allemaal dienen te bewijzen."

Dat is al een goed punt, en als een uithuiszetting niet zo snel gaat, dan kan ik hopelijk wat tijd kopen om uit te kijken naar iets anders. Hopelijk word ik geen hopen geld afhandig gemaakt. Kosten die mijn zoon en zijn gezelschap eigenlijk zouden moeten betalen...

Bedankt !
Groeten

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 26 jun 2017 11:36

Heb brief ontvangen om te verschijnen voor het vredegerecht (uitzetting). Brief is van een advocaat.
Komt deze brief van het vredegerecht, of is deze enkel van hun advocaat, is deze aangetekend verstuurd.
Zou niet weten als u geen schade veroorzaakt welke kosten ze zouden kunnen claimen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#14 , 26 jun 2017 11:55

Dag Sloeberken,

Het gaat om een "wederverhuurdersvergoeding", eisen 6 maand het huurbedrag. De brief was aangetekend, een "verzoekschrift" om te verschijnen voor het vredegerecht. De inhoud bevat de documenten van hun advocaat gericht aan de vrederechter en er staat een stempel op van het vredegerecht. Schade heb ik nooit veroorzaakt.

Dank en groeten...

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#15 , 26 jun 2017 12:07

Op zich, als de vrederechter zegt dat we moeten vertrekken, tot daar nog aan toe, er zijn huizen genoeg te huur en de sfeer is er toch al verpest (de eigenaar woont naast ons). Alleen hoop ik dat ik niet de kosten in gejaagd zal worden en ik enkele maanden tijd zal krijgen om uit te kijken.

Maar 1 belangrijke les heb ik nu toch wel geleerd: huur nooit een pand met de huisbaas als je buur. Nooit doe ik dat nog. Je wordt constant geviseerd en ze zien alles wat je doet.

Terug naar “Huren”