Kosten huis voor huurder

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Kosten huis voor huurder

#1 , 19 apr 2017 09:19

Hallo,

Ik heb een vraag ivm huurrecht.

Iemand van mijn familie huurt al 10 jaar een klein huis. In de aanvang van de termijn was het huis al in slechte staat. Er is toen geen plaatsbeschrijving opgemaakt.

De huurder is nauwelijks thuis en verzorgt het huis erg slecht, mede omdat hij vaak bij mijn zieke grootmoeder zit. Na 10 jaar is het huis niet meer om aan te zien, het behang komt los, er is veel schimmel, de leidingen werken niet degelijk, ... .

Nu vraag ik mij af of de kosten om het huis te renoveren kunnen worden aangerekend aan de huurder indien hij uit het huis wil vertrekken? Zoja, wat als deze niet kunnen betaald worden? Dit zal om en grote smak geld gaan.. De waarborg zal hij sowieso al kwijt zijn?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 19 apr 2017 09:37

Art. 1731. <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
  § 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 19 apr 2017 09:39

Je zal goede bewijzen moeten hebben, om u huurder enkele duizenden euro's lichter te maken. Het is u niet die hierover beslist maar de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 apr 2017 11:18

Weinig kans toe, zeker als je hem nog nooit aangetekend in gebreke hebt gesteld voor de vastgestelde gebreken.
En zonder ingaande PB nog minder.

Terug naar “Huren”