Met e mail huur bevestitgt

Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Met e mail huur bevestitgt

#1 , 15 apr 2017 18:22

Geachte,
Ik ben gaan kijken voor een woning voor te huren rechtstreeks bij de eigenaar
Nu had ik toen bevestigt via mail da ik akkoord ging, hij heeft vervolgens een mail gestuurt met de regels en info voor de waarborg en de eerste maand huur te betalen en als dit betaald was zouden we het contract maken en tekenen.
Nu door omstandigheden had ik vandaag gebelt om te zeggen da het niet door ging in eerste instantie was dit goed voor hem omda er toch nog niks ondertekend was,
Een paar uur later belt hij terug en zegt hij dat hij 1 maand huur wil voor schadevergoeding
Nu vraag ik mij af als dit wettelijk is?
Er is nooit borg betaald of iets ondertekent.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 15 apr 2017 18:49

Ja, en als de verhuurder echt wilt, kan hij zelfs 6 maanden eisen.
Ik zou die ene maand dus maar betalen.

Je hebt schriftelijk bevestigd op zijn aanbod van huur, dit is een bindende beslissing voor jou.
Ook al is het nog niet in een getekend contract gegoten, er was al een akkoord omtrent de huur gesloten.
Hierdoor heeft de verhuurder mogelijks andere kandidaten weggestuurd, en moet hij nu alles opnieuw opstarten om het pand verhuurd te krijgen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2017 22:19

Mmm, Blaatpraat, ik ben hier niet zo zeker van.
De verhuurder stelt een opschortende voorwaarde voor het ingaan van de overeenkomst: waarborg en eerste maand huur betalen. Die zou eenzijdig kunnen zijn, maar als de kandidaat-huurder geen waarborg en huur stort, dan kan de verhuurder toch moeilijk eenzijdig de sanctie vastleggen.

(Trouwens bedenkelijke werkwijze: je moet al huur storten vooraleer je een contract tekent. Dat lijkt meer op een mondelinge huurovereenkomst).

Aangezien de kandidaat-verhuurder nog niet de nodige documenten ontvangen had (regels en info waarborg) kunnen deze eveneens een reden zijn om af te zien van de huur. Er was maw nog geen overeenstemming over het verhuurde goed en de huurprijs.
Bovendien kan een (mondelinge) huurovereenkomst die nog niet ten uitvoer is gebracht, waarvan één van de partijen het bestaan ervan ontkent, niet door getuigen of vermoedens worden bewezen, evenmin als er een begin van schriftelijk bewijs is (zoals een email, hoewel dat zelfs betwist wordt) (art. 1715 BW).

Je kan je bovendien afvragen of de verhuurder een juridische procedure zal opstarten - met de risico's van kosten - om deze eenzijdige schadevergoeding te bekomen. Vrederechter is anderzijds niet de duurste van zijn soort.

Wat een verzwarende factor kan zijn in het nadeel van TS: als er een langere termijn is overgegaan tussen "toezegging" en "intrekking".
In het andere geval is het m.i. moeilijk voor de verhuurder om zijn reële schade aan te tonen. Misschien op basis van verlies van een kans. Als zijn goed echter snel verhuurd is, dan lijkt dat ook weinig realistisch.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 15 apr 2017 22:48

Nu had ik toen bevestigt via mail da ik akkoord ging, hij heeft vervolgens een mail gestuurt met de regels en info voor de waarborg en de eerste maand huur te betalen en als dit betaald was zouden we het contract maken en tekenen.
Tenslotte heeft verhuurder zich niet akkoord verklaart, door dit kan verhuurder geen schadevergoeding eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2017 23:16

Het zou als een eenzijdig opschortende voorwaarde kunnen beschouwd worden (aangezien de kandidaat-huurder hier niet noodzakelijk mee akkoord is gegaan). Wat een bijkomend argument is dat er nog geen overeenstemming was.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2017 01:34

Mmm, Blaatpraat, ik ben hier niet zo zeker van.
De verhuurder stelt een opschortende voorwaarde voor het ingaan van de overeenkomst: waarborg en eerste maand huur betalen. Die zou eenzijdig kunnen zijn, maar als de kandidaat-huurder geen waarborg en huur stort, dan kan de verhuurder toch moeilijk eenzijdig de sanctie vastleggen.

(Trouwens bedenkelijke werkwijze: je moet al huur storten vooraleer je een contract tekent. Dat lijkt meer op een mondelinge huurovereenkomst).

Aangezien de kandidaat-verhuurder nog niet de nodige documenten ontvangen had (regels en info waarborg) kunnen deze eveneens een reden zijn om af te zien van de huur. Er was maw nog geen overeenstemming over het verhuurde goed en de huurprijs.
Bovendien kan een (mondelinge) huurovereenkomst die nog niet ten uitvoer is gebracht, waarvan één van de partijen het bestaan ervan ontkent, niet door getuigen of vermoedens worden bewezen, evenmin als er een begin van schriftelijk bewijs is (zoals een email, hoewel dat zelfs betwist wordt) (art. 1715 BW).

Je kan je bovendien afvragen of de verhuurder een juridische procedure zal opstarten - met de risico's van kosten - om deze eenzijdige schadevergoeding te bekomen. Vrederechter is anderzijds niet de duurste van zijn soort.

Wat een verzwarende factor kan zijn in het nadeel van TS: als er een langere termijn is overgegaan tussen "toezegging" en "intrekking".
In het andere geval is het m.i. moeilijk voor de verhuurder om zijn reële schade aan te tonen. Misschien op basis van verlies van een kans. Als zijn goed echter snel verhuurd is, dan lijkt dat ook weinig realistisch.
ik heb de toezeg mail gestuurt op 6 april en op 15 april afgebelt

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 16 apr 2017 08:46

ik heb de toezeg mail gestuurt op 6 april en op 15 april afgebelt
Via tel valt niet te bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2017 09:54

ik heb de toezeg mail gestuurt op 6 april en op 15 april afgebelt
En wanneer zou de huur ingaan?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 apr 2017 15:53

ik heb de toezeg mail gestuurt op 6 april en op 15 april afgebelt
Via tel valt niet te bewijzen.
ik heb de toezeg mail gestuurt op 6 april en op 15 april afgebelt
En wanneer zou de huur ingaan?
Vanaf mei normaal als de borg en de eerste maand huur betaald zou zijn zou hij het contract op maken

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 apr 2017 16:53

Blijft natuurlijk een feitenkwestie. Maar als je in de maand voorafgaand aan ingang huur 10 dagen (= 1/3) van de periode ertoe aanleiding geeft dat de verhuurder niet langer huurders zoekt, dan kan ik me wel voorstellen dat de verhuurder hier enige compensatie voor wenst.
Dat hij wellicht een maand langer zonder huurders zal zitten.
In die zin kan de verhuurder - ondanks de argumentatie hierboven - gewag maken van een precontractuele fout.

Hier zijn er twee benaderingen:

De faire benadering is dat de verhuurder door jouw toedoen mogelijke huurinkomsten heeft misgelopen. Dat neigt naar de rechtsfiguur verlies van een kans. Als je geen goede (objectieve) reden hebt om je eerste toezegging te wijzigen (bv. iets in de contractvoorwaarden dat onaanvaardbaar is), dan kan je voorstellen om de periode dat hij geen andere huurders gezocht heeft en eventuele vertragingen daarbij opgelopen, wil vergoeden - zonder schuldbekentenis - door de huurvergoeding van een halve maand te storten, mits zijn akkoord en afsluiten van de zaak. Dit komt neer op een dading.

De maximale benadering is dat de verhuurder met een mogelijk bewijsprobleem zit als jij de via email aangegane huur ontkent. Dat is niet zonder risico: er is wel degelijk een email, en de precontractuele fout komt om de hoek loeren. Dat is gokken: gaat de verhuurder naar de rechtbank, dan ben je niet zeker dat je de zaak wint en dat kan je wel wat geld kosten. Gaat hij niet naar de rechtbank, dan heb je een halve (of hele) maand huur uitgewonnen.

Ethisch en ook qua kost en risico, neig ik naar de eerste benadering, tenzij je de verhuurder in zekere zin kan verwijten dat je van gedacht veranderd bent en toch niet zal huren.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 16 apr 2017 17:40

Sluit je een huurovereenkomst met betrekking tot een hoofdverblijfplaats af, dan ben je sinds 2007 wettelijk verplicht om een schriftelijke overeenkomst af te sluiten.
Je kan in dit geval dus nooit een mondelinge overeenkomst afsluiten.
In deze overeenkomsten moeten volgende zaken zeker worden opgenomen:
de identiteit van alle partijen
de begindatum van de overeenkomst
de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw waarop de huur betrekking heeft
de huurprijs en eventuele bijkomende lasten
enkele wettelijk verplichte vermeldingen en bijlage

Zolang hier niet aan voldaan is, is er geen huurovereenkomst.
De voorwaarden die de verhuurder stelt zijn onwettig.
Wie met dergelijke verhuurder in zee gaat, mag zich zeker aan moeilijkheden verwachten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#12 , 16 apr 2017 21:00

Sluit je een huurovereenkomst met betrekking tot een hoofdverblijfplaats af, dan ben je sinds 2007 wettelijk verplicht om een schriftelijke overeenkomst af te sluiten.
Je kan in dit geval dus nooit een mondelinge overeenkomst afsluiten.
In deze overeenkomsten moeten volgende zaken zeker worden opgenomen:
de identiteit van alle partijen
de begindatum van de overeenkomst
de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw waarop de huur betrekking heeft
de huurprijs en eventuele bijkomende lasten
enkele wettelijk verplichte vermeldingen en bijlage

Zolang hier niet aan voldaan is, is er geen huurovereenkomst.
De voorwaarden die de verhuurder stelt zijn onwettig.
Wie met dergelijke verhuurder in zee gaat, mag zich zeker aan moeilijkheden verwachten.
Als ik het bericht van TS herlees, zie ik toch duidelijk staan dat alles per mail gedaan is?

Zowel een mail met akkoord voor het pand en huurprijs van TS uit, als een reply van de verhuurder met zijn verwachtingen voordat het contract opgesteld wordt.
Enige dat mondeling is uitgevoerd, is de annulatie van dit contract, voordat het getekend is, maar uit schriftelijk bewijs kan de verhuurder nog steeds aantonen dat er een akkoord was met deze potentiële huurder.

Ik ben redelijk zeker dat als de verhuurder naar de rechtbank trekt, de TS hier aan het kortste eind zal trekken.
Verhuurder heeft voldoende schriftelijk bewijs, en 1 maand schadevergoeding vragen is aan de lage kant.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 17 apr 2017 09:49

Misschien dat iemand dit wettelijk kan onderleggen, zolang blijf ik toch overtuigd van tegendeel.

Zolang als er aan de wettelijke verplichting niet is voldaan, is er geen huurovereenkomst.

Het huurcontract voor de hoofdverblijfplaats is een type huurcontract zoals vele andere, met evenwel heel wat specifieke wettelijke bepalingen.
Eén hiervan heeft betrekking op de verplichting om het contract schriftelijk op te stellen en het te tekenen in zoveel exemplaren als er partijen zijn (plus één bestemd voor de registratie).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 apr 2017 09:58

Art. 1bis. Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld, dat afgezien van alle andere nadere regels, het volgende moet inhouden : de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur.
De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst.
Een voorafgaande mondelinge overeenkomst tussen de partijen perkt de bevoegdheid van de rechter in.


Als men zich tot de rechter kan wenden om de andere partij te verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, betekent dit toch dat er al een mondelinge overeenkomst bestaat, en dat deze geldig is?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 17 apr 2017 10:04

Maar is er wel een mondelinge overeenkomst, enkel als aan de voorwaarden is voldaan die de verhuurder stelt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”