Met e mail huur bevestitgt

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: Met e mail huur bevestitgt

#16 , 17 apr 2017 11:28

Als men zich tot de rechter kan wenden om de andere partij te verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, betekent dit toch dat er al een mondelinge overeenkomst bestaat, en dat deze geldig is?
Anderzijds: een (mondelinge) huurovereenkomst die nog niet ten uitvoer is gebracht en waarvan één van de partijen het bestaan ervan ontkent, kan niet door getuigen of vermoedens worden bewezen, evenmin als er een begin van schriftelijk bewijs is (zoals een email, hoewel dat zelfs betwist wordt) (art. 1715 BW).
Dus als de kandidaat-huurder het bestaan van een overeenkomst (nog niet contract) ontkent, dan kan het contract niet vastgesteld worden.
Maar is er wel een mondelinge overeenkomst, enkel als aan de voorwaarden is voldaan die de verhuurder stelt.
Volgens mij betreft dit een eenzijdig opschortende voorwaarde voor de opmaak van een huurcontract of hoogstens voor de huurovereenkomst. Maar komt dit recht niet noodzakelijk ook toe aan de kandidaat-huurder.

Ik zie vooral een culpa in contrahendo vanwege de kandidaat-huurder, tenminste als de kandidaat-huurder op basis van art. 1715 BW het bestaan van een overeenkomst ontkent (daar hij de woonst nog niet betrokken heeft).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 apr 2017 11:49

Ik had hem gebeld en gezegt da ik het niet zou betalen nu stelde hij voor da ik de helft zou betalen van die maand ma da wel contant na hem zou brengen en dan zou hij mij een papier maken da hij mij niks meer kon doen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 17 apr 2017 11:59

Ik had hem gebeld en gezegt da ik het niet zou betalen nu stelde hij voor da ik de helft zou betalen van die maand ma da wel contant na hem zou brengen en dan zou hij mij een papier maken da hij mij niks meer kon doen.
Hij kan u niets maken, jij hebt u niet akkoord verklaart met zijn voorwaarden, waardoor er geen mondelinge overeenkomst is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 apr 2017 13:35

Hij gaat ver , heb een aangetekende brief gehad da ik 750 euro van een maand huur moet betalen 3 uren 45 euro per uur en 50 euro adminstra kosten en dit voor 1.5.2017 anders zou hij het overmaken aan zijn advocaat

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#20 , 20 apr 2017 13:50

#19 is toch een heel ander standpunt dan # 17. Wellicht is #19 om druk te zetten op schikking in #17.
Naar mijn mening houdt je handelen een precontractuele fout uit. In extremis is het natuurlijk de rechter die hierover beslist. Mijn advies - voor wat dat waard is - is in te stemmen met deze schikking zoals in #17.

(Dat was ook al mijn voorstel van faire benadering in #10.)
Tenzij je sterke argumenten had om af te zien van je eerst aangegane engagement. Maar dan waren ze hier intussen al wel opgedoken, vermoed ik.

Je kan natuurlijk weigeren. Heb je geluk, en komt er geen rechtszaak van, dan ben je goedkoop af (geen kosten).
Heb je pech, en stapt de verhuurder naar de rechtbank, dan kan het je heel wat meer kosten.
Soms moet je kiezen in het leven.
(Net zoals je moet kiezen waar/wat je gaat huren).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#21 , 20 apr 2017 18:03

Ik heb mij verder geïnformeerd er is niks getekent. En een borg niet op een geblokkeerde rek zetten en op zijn eigen rek zetten is ook niet wettelijkj en geen apparte meters, ik laat hem doen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 20 apr 2017 18:42

Ik heb mij verder geïnformeerd er is niks getekent. En een borg niet op een geblokkeerde rek zetten en op zijn eigen rek zetten is ook niet wettelijkj en geen apparte meters, ik laat hem doen
Laat u niet gek maken, de verhuurder is verkeerd bezig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#23 , 20 apr 2017 19:38

Ik heb mij verder geïnformeerd er is niks getekent. En een borg niet op een geblokkeerde rek zetten en op zijn eigen rek zetten is ook niet wettelijkj en geen apparte meters, ik laat hem doen
Hou ons op de hoogte !
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#24 , 20 apr 2017 19:41

Ga ik zeker doen, bedankt voor de reacties


Blaatpraat
Berichten: 3793

#26 , 20 apr 2017 22:03

Zoals ik al gezegd heb: dit kan alle kanten uit.

Ik volg Bart Vissers in zijn betoog.
Beste was geweest dat je die maand (of ondertussen die halve maand) betaald had, want daarmee zag je af van mogelijke verdere stappen.

Als de verhuurder hiermee verder gaat, en hij stapt naar de rechter, zou hij een pak meer kunnen eisen:
6 maanden huur + rpv + rolrecht + intresten.
Maar omgekeerd zou de rechter jou gelijk kunnen geven, en krijgt de verhuurder het deksel op de neus.

Moest ik rechter zijn, en met alle informatie die ik hier al gelezen heb (dewelke incompleet zal zijn), zou ik geneigd zijn om het 50/50 te doen, en dus 3 maanden huur + de lage variant van rpv + helft rolrecht.

Ik wil je dus maar even waarschuwen wat er je mogelijks te wachten staat.

Raziel
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#27 , 12 mei 2017 23:48

Bij deze wou ik jullie laten weten da ik niks meer van heb gehoord nog van zijn advocaat, en denk ook niet da we er nog iets van gaan horen , als hij zo zeker was van zijn zaak dan hadden we allang een brief van zijn advocaat gehad...denk ik.
Mvg

Terug naar “Huren”