Kosten plaatsbeschrijving

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Kosten plaatsbeschrijving

#1 , 12 apr 2017 11:51

Ik ben op zoek naar een nieuwe huurwoning en ik stuit soms op zoekertjes waar op vooraf bijstaat dat de plaatsbeschrijving bvb 200€ zal kosten. Mag dit wel? Ik heb in al verschillende huurappartementen gewoond en telkens werd de plaatsbeschrijving gewoon tesamen opgemaakt, zonder kosten. Online vind ik dat wanneer beiden overeenkomen een expert aan te stellen, dat de kosten gesplitst worden, maar als 1 van beiden een expert wilt aanstellen, dat deze persoon alle kosten moet dragen - dus als een verhuurder al op voorhand beslist dat hij de plaatsbeschrijving wilt laten doen door een expert (of het immokantoor beslist dat) dan moet hij/zij toch zelf de kosten dragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 12 apr 2017 11:54

Dat mag perfect, lijkt mij ook niet meer dan logisch.

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2017 12:01

Maar wat dan men onderstaande informatie:

Het opmaken van een gedetailleerde plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur is een verplichting die de huurwet oplegt. De plaatsbeschrijving kan zowel door de partijen zelf als door een deskundige worden opgesteld. Hierover sluiten huurder en verhuurder een akkoord. Als zij afspreken dat beroep gedaan wordt op een deskundige (landmeter-expert, architect,…), dan dragen de huurder en verhuurder elk de helft van de kosten (=het ereloon van deze deskundige). De kosten van zo’n plaatsbeschrijving kunnen gemakkelijk 300 euro of meer bedragen voor een appartement. Voor een woning zijn de kosten vaak nog iets hoger (afhankelijk van de oppervlakte). Als huurder en verhuurder niet afspreken om samen een deskundige aan te stellen, staat het elke partij vrij om zich individueel door een deskundige te laten bijstaan, maar dan uiteraard op eigen kosten.
(https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... an-de-huur)

Als ik niet afspreek samen met de verhuurder om een deskundige aan te stellen, dan moet hij dit zelf toch betalen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 12 apr 2017 12:03

Nee, dan verhuurt hij gewoon niet aan u.

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2017 12:07

Zeer behulpzaam antwoord... Los van het feit dat een verhuurder dan kan besluiten om niet te verhuren aan mij, wat is nu wettelijk en wat niet? Een verhuurder kan mij ook weigeren te verhuren omdat ik een huisdier heb, maar dat is ook niet zo zwart/wit.

Ik kan die zoekertjes nu wel uit de weg gaan, maar stel nu dat er met geen woord over gerept wordt tot het zover is om te tekenen - heb ik het recht om ergens te zeggen 'ho maar, hier ga ik niet mee akkoord'?

giserke
Berichten: 2434

#6 , 12 apr 2017 13:01

Halina, werk jij ook gratis?

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 12 apr 2017 13:04

Natuurlijk kan je niet akkoord gaan maar dan zal je je zoektocht moeten verderzetten... Het klopt dat een verhuurder het houden van huisdieren niet kan verbieden - enkel burenhinder kan tot maatregelen nopen - maar hij kan je natuurlijk wel alle schade aanrekenen.

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 apr 2017 13:09

Halina, werk jij ook gratis?
Kan jij begrijpend lezen? Het gaat niet over of de expert geld mag vragen om een plaatsbeschrijving op te maken of niet, het gaat erom of een verhuurder eigenhandig mag beslissen om een expert in te schakelen en dan de kosten recupereren bij de huurder - terwijl huurder en verhuurder ook gewoon samen de plaatsbeschrijving kunnen opmaken zoals ik intussen al een 5tal keer heb gedaan als huurder, zonder dat er een expert bij betrokken was, en dat kost noch huurder als verhuurder iets. Ik verwijs naar bovenstaande informatie die ik online heb gevonden waarbij het mij tegenstrijdig lijkt dat een verhuurder al op voorhand zegt dat er een expert wordt aangesteld en dat de huurder daar (een deel van) moet betalen.

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 apr 2017 13:15

Natuurlijk kan je niet akkoord gaan maar dan zal je je zoektocht moeten verderzetten... Het klopt dat een verhuurder het houden van huisdieren niet kan verbieden - enkel burenhinder kan tot maatregelen nopen - maar hij kan je natuurlijk wel alle schade aanrekenen.
Dus als ik het goed begrijp - verhuurder mag perfect op voorhand eisen dat er een plaatsbeschrijving wordt uitgevoerd door een expert en dat de kosten gedeeld worden door huurder? Indien ja, waarom staat dit dan anders op de website van de vlaamse overheid?

Huisdieren al dan niet toelaten is ook nog niet volledig klaar en duidelijk, ik heb begrepen dat de vrederechter toch in bepaalde gevallen de verhuurder gelijk kan geven...

giserke
Berichten: 2434

#10 , 12 apr 2017 14:02

Halina, werk jij ook gratis?
Kan jij begrijpend lezen? Het gaat niet over of de expert geld mag vragen om een plaatsbeschrijving op te maken of niet, het gaat erom of een verhuurder eigenhandig mag beslissen om een expert in te schakelen en dan de kosten recupereren bij de huurder - terwijl huurder en verhuurder ook gewoon samen de plaatsbeschrijving kunnen opmaken zoals ik intussen al een 5tal keer heb gedaan als huurder, zonder dat er een expert bij betrokken was, en dat kost noch huurder als verhuurder iets. Ik verwijs naar bovenstaande informatie die ik online heb gevonden waarbij het mij tegenstrijdig lijkt dat een verhuurder al op voorhand zegt dat er een expert wordt aangesteld en dat de huurder daar (een deel van) moet betalen.
Ik geef U om te beginnen de raad onbeschofte reacties achterwege te laten, indien U hier anderen wil vinden om U te helpen.
Zeker als je blijkbaar niet meer weet wat U zelf hebt geschreven. Of dacht je dat immokantoren hun personeel niet moeten betalen om plaatsbeschrijvingen op te maken?

En ja iedere verhuurder heeft het recht een vastgoedexpert (wat en immokantoor ook is) in te huren en de kosten te delen als voorwaarde om een huurcontract aan te gaan. Staat U dat niet aan, ga op een ander.
Ik ben op zoek naar een nieuwe huurwoning en ik stuit soms op zoekertjes waar op vooraf bijstaat dat de plaatsbeschrijving bvb 200€ zal kosten. Mag dit wel? Ik heb in al verschillende huurappartementen gewoond en telkens werd de plaatsbeschrijving gewoon tesamen opgemaakt, zonder kosten. Online vind ik dat wanneer beiden overeenkomen een expert aan te stellen, dat de kosten gesplitst worden, maar als 1 van beiden een expert wilt aanstellen, dat deze persoon alle kosten moet dragen - dus als een verhuurder al op voorhand beslist dat hij de plaatsbeschrijving wilt laten doen door een expert (of het immokantoor beslist dat) dan moet hij/zij toch zelf de kosten dragen?

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 apr 2017 14:20

Halina, werk jij ook gratis?
Kan jij begrijpend lezen? Het gaat niet over of de expert geld mag vragen om een plaatsbeschrijving op te maken of niet, het gaat erom of een verhuurder eigenhandig mag beslissen om een expert in te schakelen en dan de kosten recupereren bij de huurder - terwijl huurder en verhuurder ook gewoon samen de plaatsbeschrijving kunnen opmaken zoals ik intussen al een 5tal keer heb gedaan als huurder, zonder dat er een expert bij betrokken was, en dat kost noch huurder als verhuurder iets. Ik verwijs naar bovenstaande informatie die ik online heb gevonden waarbij het mij tegenstrijdig lijkt dat een verhuurder al op voorhand zegt dat er een expert wordt aangesteld en dat de huurder daar (een deel van) moet betalen.
Ik geef U om te beginnen de raad onbeschofte reacties achterwege te laten, indien U hier anderen wil vinden om U te helpen.
Zeker als je blijkbaar niet meer weet wat U zelf hebt geschreven. Of dacht je dat immokantoren hun personeel niet moeten betalen om plaatsbeschrijvingen op te maken?

En ja iedere verhuurder heeft het recht een vastgoedexpert (wat en immokantoor ook is) in te huren en de kosten te delen als voorwaarde om een huurcontract aan te gaan. Staat U dat niet aan, ga op een ander.
Ik ben op zoek naar een nieuwe huurwoning en ik stuit soms op zoekertjes waar op vooraf bijstaat dat de plaatsbeschrijving bvb 200€ zal kosten. Mag dit wel? Ik heb in al verschillende huurappartementen gewoond en telkens werd de plaatsbeschrijving gewoon tesamen opgemaakt, zonder kosten. Online vind ik dat wanneer beiden overeenkomen een expert aan te stellen, dat de kosten gesplitst worden, maar als 1 van beiden een expert wilt aanstellen, dat deze persoon alle kosten moet dragen - dus als een verhuurder al op voorhand beslist dat hij de plaatsbeschrijving wilt laten doen door een expert (of het immokantoor beslist dat) dan moet hij/zij toch zelf de kosten dragen?
Een retorische vraag stelen zoals "werk jij ook gratis?" is ook onbeschoft, en gaat er van uit alsof de vraagsteller een idioot is. Je heb hopelijk zelf empathisch vermogen genoeg om in te zien waarom je daar dan ook een weerwoord op krijgt? :roll: Als je mij echt wou helpen, dan had je mij gewoon informatie gegeven in plaats van passief agressief te doen.

Intussen nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag waarom dat tegenstrijdig wordt gecommuniceerd. Als ik had gelezen dat dit standaard praktijk is en dat dit altijd zo gebeurd, dan had ik ook hier niet mijn licht komen opsteken - het gaat er heus niet om dat ik te gierig ben om €200 te geven aan expert, maar ik wil wel weten wat mijn rechten zijn gezien ik nog nooit heb moeten betalen voor een plaatsbeschrijving en dit ook niet zo staat op de officiële website van de Vlaamse overheid. Ik wil gewoon vermijden om bij een verhuurder terecht te komen die mij wil laten opdraaien voor zaken die hij/zij eigenlijk op zich moet nemen, geen zin om een precedent te beginnen.

LeenW
Berichten: 12825

#12 , 12 apr 2017 14:29

Zoals gezegd, de verhuurder kan dit zelf gratis doen, maar kan er ook voor kiezen om dit via via tegen betaling te laten doen. Hij kan u niet verplichten hiermee akkoord te gaan, maar dan gaat hij gewoon een andere huurder zoeken die dat wel ok vindt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 12 apr 2017 15:30

Ik maak mijn PB zelf al op voorhand. Huurder ontvangt de Uitgeprinte PB bij de ondertekening van het contract en heeft 14 dagen de tijd om opmerkingen te formuleren of aanpassingen aan de tekst te vragen. Na die periode is de PB definitief, ook al wil de huurder ze niet ondertekenen. Zelf vraag ik 15 € voor het uitprinten (3 x 9 blz. recto-verso) papier en printerinkt. De opmerkingen bij einde huur schrijf ik terplaatse op met carbonpapier tussen en maak onmiddellijk een voorstel van de kosten. Beide partijen ondertekenen voor akkoord.
Als jij geen 200 € wil betalen, en waarschijnlijk ook nog eens 200 € bij verlaten woning, zal je een andere woning moeten zoeken.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 12 apr 2017 15:43

het hele verhaal gaat over het volgende: er is een wetgeving en er zijn regels. Maar evengoed verhuurt een verhuurder de woning gewoonweg aan iemand van zijn persoonlijke keuze. En als iemand zijn appartement niet wil verhuren aan een persoon die de kosten van een PB niet wil betalen, of aan iemand met een Deense dog, dan verhuurt die mens zijn appartement aan iemand anders. Dus gelijk welke persoonlijke voorkeur een verhuurder heeft: een verhuurder kan en mag kiezen aan wie hij het wel verhuurt. Hij is ook niet verplicht om uit te leggen waarom hij het niet aan deze of gene verhuurt: "we hebben voor een andere kandidaat gekozen." punt. Dus zoals in bovenstaande posts reeds aangegeven. Als je niet akkoord bent met wat de verhuurder wenst mbt de kosten van de PB, dan zoek je een andere woning. Er is geen enkele instantie die zich bezighoudt met het beboeten van verhuurders die speciale voorwaarden vragen om een huurcontract te sluiten....

vv-ke
Berichten: 174

#15 , 12 apr 2017 15:54

Indertijd heb ik een appartement gehuurd via een immokantoor. Alleen werd er bij mij niks gezegd voor ik het contract ondertekende over een plaatsbeschrijving. Ook ik heb hiervoor de kosten gedeeld met de verhuurder omdat vastgoedmakelaar een zeer gedetailleerde plaatsbeschrijving heeft geschreven. Achteraf ben ik hier zeer blij mee, zo is alles goed genoteerd en kunnen er nadien geen misverstanden zijn. Mijn partner daarentegen had een gratis plaatsbeschrijving die opgemaakt was door zijn huisbaas (uiteraard is den ene huisbaas den andere niet, voordat een huisbaas zich aangesproken voelt :-)). Maar daar zijn heel wat misverstanden gebeurd. Waardoor mijn vriend ongeveer een kleine 1000 euro moest betalen voor 'schade' (= herschilderen van 't appartement omdat eigenaar in zijn plaatsbeschrijving wit had staan, soit).
Ik moet er ook nog bijzeggen dat indertijd mijn plaatsbeschrijving +/- 200 euro heeft gekost, maar toen ik eruit ging moest ik deze niet nog eens betalen.
Dus ik zou zeggen 200 euro, 't is niet niks, maar om achteraf geen misverstanden te hebben meer dan waard.

Terug naar “Huren”