Ik ben verhuurder en heb enkele vraagjes

seppe-41
Topic Starter

Ik ben verhuurder en heb enkele vraagjes

#1 , 09 apr 2017 10:33

Ik ben verhuurder en heb enkele vraagjes.

1.Als er een kortlopend huurcontract wordt opgesteld van 1,5 jaar en ik wil dit opnieuw verlegen voor dezelfde duur
moet er dan een nieuw contract opgesteld worden ? Of moet ik dit gewoon met een AS 3 maand voor het verstrijken vd einddatum laten weten aan de huurder dat het opnieuw verlengd wordt voor dezelfde duur of moet ik niets doen en wordt het automatisch verlengt met 1,5 jaar?
Wat na de 2 de periode van 1,5 jaar ( dus na 3 jaar) moet ik dan iets doen?

2.Als de huurder vraagt om een kortlopend contract (1,5 jaar) te verbreken en ik wil hier mee akkoord gaan hoeveel verbrekingsvergoeding mag er dan aangerekend worden?

3.Als er een plaatsbeschrijving in der minne is opgesteld en er is discussie bij uittreden waardoor de huurder niet wil tekenen.
Hoe moet ik dit dan oplossen? En hoe moeten wat dit dan opschrijven?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 apr 2017 11:39

1 - Je moet geen nieuw contract opmaken, bij niet verlegging zowel huurder als verhuurder, dien je dit minsten 3 maand voor verstrijken van contract met een AS te melden. Je kan ook een automatische verlengging opnemen in het huurcontract.
2 - Dit is met onderlinge toestemming, veelal word de schadevergoeding gevraagd zoals met een 9 jarig contract.
3 - Dan zal de vrederechter moeten oordelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mbbs1024

#3 , 09 apr 2017 16:00

Als je zo een contract verlengt, zodat het in totaal uitkomt op 3 jaar, valt het dan niet automatisch in het 3-6-9 systeem ?
Als je dat wil vermijden, best voor een kortere periode verlengen.

Reclame

sloeberken

#4 , 09 apr 2017 21:09

Huurcontract korte duur kan max 3 jaar zijn, dus een van 1,5j kan perfect met 1,5j verlengt worden.

bosprocureur

#5 , 10 apr 2017 07:48

Huurcontract korte duur kan max 3 jaar zijn, dus een van 1,5j kan perfect met 1,5j verlengt worden.
maar dan moet je het wel degelijk verlengen, dus in een apart geschrift, tenzij een verlenging van max 1,5 jaar automatisch in het contract voorzien is. Indien je alles op zijn beloop laat, wordt het niet verlengd naar drie jaar, maar gewoon omgezet in een contract van negen jaar, dat al 1,5 jaar gelopen heeft.

j.demoor

#6 , 10 apr 2017 11:28

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7...(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder).

“Art.1731...§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.”(Burgerlijk Wetboek).Betwistingen worden beslecht door de vrederechter op verzoek van één of van beide partijen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JorisB

#7 , 10 apr 2017 12:02

Deze verlenging dient inderdaad tussen beide partijen overeengekomen te zijn! Als huurder/verhuurder eenzijdig een AS sturen waarin de verlenging aan de andere partij wordt opgedrongen, gaat dus niet. Zonder overeenkomst en geldige opzeg wordt het contract automatisch een negenjarig.
Eenvoudigste lijkt me, zoals Sloeberken zegt, een automatische verlenging in het contract zelf al op te nemen.

Vroeger werkte ik steeds met 1,5 jaar + 1,5 jaar (automatische) verlenging, maar blijkbaar mag de verlenging langer zijn dan het basiscontract (als het in totaliteit maar de 3 jaar niet overschrijdt).
Mijn volgende huurcontracten zullen waarschijnlijk 1 jaar + 2 jaar verlenging worden.

artemis

#8 , 10 apr 2017 12:25

Deze verlenging dient inderdaad tussen beide partijen overeengekomen te zijn! Als huurder/verhuurder eenzijdig een AS sturen waarin de verlenging aan de andere partij wordt opgedrongen, gaat dus niet. Zonder overeenkomst en geldige opzeg wordt het contract automatisch een negenjarig.
Eenvoudigste lijkt me, zoals Sloeberken zegt, een automatische verlenging in het contract zelf al op te nemen.

Vroeger werkte ik steeds met 1,5 jaar + 1,5 jaar (automatische) verlenging, maar blijkbaar mag de verlenging langer zijn dan het basiscontract (als het in totaliteit maar de 3 jaar niet overschrijdt).
Mijn volgende huurcontracten zullen waarschijnlijk 1 jaar + 2 jaar verlenging worden.
Door een automatische verlenging in het contract op te nemen kan je wel de termijn niet kiezen op het moment van de verlenging.

Wij doen het door een bijlage in tweevoud op te stellen waarin huurder en verhuurder overeenkomen het huurcontract te verlengen voor de gekozen termijn, en deze door beide partijen te laten ondertekenen.

sloeberken

#9 , 10 apr 2017 16:03

Wij doen het door een bijlage in tweevoud op te stellen waarin huurder en verhuurder overeenkomen het huurcontract te verlengen voor de gekozen termijn, en deze door beide partijen te laten ondertekenen.
Dan kun je evengoed direct een van 3 jaar opmaken.

bosprocureur

#10 , 10 apr 2017 16:29

Vermoedelijk bedoelt Artemis dat hij/zij te gepasten tijde, dus als de huurder blijkt te voldoen, een verlenging toestaat, middels een bijlage in dubbel opgemaakt te laten ondertekenen. Of dat hij in plaats daarvan een bericht van niet-verlenging stuurt...

artemis

#11 , 10 apr 2017 19:18

Dan kun je evengoed direct een van 3 jaar opmaken.
Ah maar nee toch? Want dan zitten alle partijen vast voor 3 jaar...
Precies zoals bosprocureur hierboven schrijft.
Nu kan je een contract van bv 1 jaar verlengen met nog 1 jaar, of 1,5 jaar of 2 jaar indien gewenst. Ik zie het als een goede testperiode voor beide partijen. Liever een tevreden huurder en verhuurder. Verhuurder kan eventueel niet verlengen indien huurder niet voldoet of overlast bezorgt (komt nogal voor hier in hartje stad) en huurder is ook meer vrij zonder meteen in schadevergoedingen te moeten vallen indien die binnen de 3 jaar wil verhuizen, daar is het ons niet om te doen.

@bosprocureur, ik ben een zij :wink:

bosprocureur

#12 , 10 apr 2017 21:47

Oei. En ik die bij de nick Artemis dacht aan een grij(n)zende heer... :oops:

Terug naar “Huren”