badkamer vernieuwen , huurder wenst financiele compensatie wegens niet kunnen gebruiken van het genot

luzinomo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

badkamer vernieuwen , huurder wenst financiele compensatie wegens niet kunnen gebruiken van het genot

#1 , 09 apr 2017 07:57

bij deze heb ik een vraag betreffende een woning dat ik verhuur , het gebouw en de appartementen zijn in zeer goede staat.
Mijn vader is een handig persoon maar loopt al tegen de 70 aan. Graag had ik nu hij nog veel advies kan geven de badkamers vervangen .
Het gebouw bestaat uit 4 appartementen en er zijn reeds 2 wooneenheden gedaan . Ik heb een huurder dat vertrekt eind juni , zelf kan ze starten met verhuis vanaf 15 juni . We dachten gedurende de maand mei haar badkamer te vernieuwen , doch zou ik dit nu uitstellen na 15 juni zodat ze zo min mogelijk last hiervan heeft .
ze stuurt me nu echter volgende mail :

Ik zou graag willen terugkomen op ons gesprek mbt de verhuis en renovatie badkamer.

Zoals aangegeven wilt u graag op 17/06 de badkamer komen afbreken. Ik krijg de sleutels van mijn nieuwe woning op 15 juni. In principe is het appartement vrij op 1 juli en ik vermoed dat jullie ook graag willen dat de nieuwe huurders op 1 juli hun intrede nemen?

Nu als ik op 15 juni de sleutels krijg en vanaf 17 juni geen gebruik meer kan maken van de badkamer lijkt het mij handiger dat ik verhuis in het weekend van 17-18 juni. Dan hebben jullie ook alle ruimte om rustig aan de badkamer te werken en zijn de kamers leeg.



Ik heb me geïnformeerd bij de deurwaarder op mijn werk en bij een renovatie van een badkamer of dergelijke mag dit van de huur getrokken worden aangezien het appartement dan niet al zijn functionaliteit heeft.

In dit opzicht zou ik willen voorstellen om de huur dan ook tot die dag te laten lopen.


Is dit mogelijk, ik heb er ook nog nooit van gehoord :

in het huurcontract staat wel volgende genoteerd ivm werkzaamheden

De huurder zal de verhuurder onmiddellijk op de hoogte brengen van de schade ontstaan aan het dak en van alle andere, door de wet of de huurovereenkomst aan de verhuurder opgelegde herstellingen. Zij zullen deze herstellingswerken moeten dulden, zelfs indien zij meer dan veertig dagen duren, kunnen zij geen aanleiding geven tot schadevergoeding voor de huurder.


bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 apr 2017 09:14

Huurder is niet verplicht om deze niet dringende renovatie toe te staan, met wederzijdse toestemming en compensatie kan het wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 apr 2017 09:29

Compensatie om gedurende 3 dagen geen badkamer te hebben???
Stel voor om voor die dagen 10 % van de huur te laten vallen. Dat zal ongeveer overeenkomen met de oppervlakte van de badkamer. Dus Huur : 30 x 3 aan10%
Als er nog geen intrekdatum voorzien is voor de nieuwe huurder, begin je de werken best op 01 juli of de dag dat ze officieel de sleutels hebben afgegeven.
Dan heb je geen discutie meer

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 09 apr 2017 09:45

Mava105 ik denk dat het de huurder is die vertrekt, en de sleutels wil afgeven op 18juni, denk dat haar vraag is om dan de huur van 19 tot 30 juni niet te moeten betalen. Dat vind ik wel een terechte vraag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 09 apr 2017 13:28

Precies sloeberken: als de huurder aangeeft 12 dagen voor het einde van de maand het pand definitief te kunnen verlaten (compleet met afgifte sleutels en uittredende plaatsbeschrijving, dan kan poster de werken starten en afronden voor 1 juli (voor een nieuwe huurder) dat is winst voor beide partijen. Neem dan de maandelijkse huur, trek daar 12 dagen van af en geef die terug aan de huurder . Het is bovendien een risico de werken al te starten voordat de huurder echt weg is. Stel dat er schade of krassen aan muren, gangen ontstaan, dan kan daar weer over gediscussieerd worden wie het gedaan heeft. Betaal de huurder gewoon die 12 dagen terug en iedereen tevreden.

Terug naar “Huren”