(Rechten en plichten toch?) (verhuurder) eerste x verhuur eerste conflict

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

(Rechten en plichten toch?) (verhuurder) eerste x verhuur eerste conflict

#1 , 08 apr 2017 15:10

eerste x verhuur eerste conflict

korte situering:
23j ik besluit men woning te gaan verhuren,men pa kan zijn mond niet houden en het woord doet de ronde.Tijdens het afronden v de renovatie werken komt plots een kandidaat huurder aanbellen(Normaal ging ik eens volledig af vragen aan een imokantoor te verhuren voor me geen shit geen zever)Een samengesteld gezin 3kinderen die dringend een woning zocht omdat de woning waar ze woonden onbewoonbaar was verklaard(huismelker).Hij verdiende goed,hij en zij waren beide actief in de gemeenschap (vrijwilligers,publiek profiel) ....Aanvaard.

Het spreekt voor zich dat ik als particulier de huurwetgeving niet 100% ken en ik heb de fout gemaakt om meermaals een kortlopend huurcontract aan te bieden.Dit werd telkens ondertekend en men heeft mij nooit gevraagd om over te gaan naar contract v llange duur.Ook zij hebben fouten gemaakt niet na komen van wetelijke termijn om cv ketel te kuisen en andere zaken die ik als verhuurder moeilijk kan bewijzen,.....

probleem:
Ik laat men huurders weten te gaan indexeren naar het volgende contract toe (1ste keer in 4j tijd en enkel op het laatste contract)dit minstens 5m op voorhand.
Vandaag op morgen laat men weten de woning te willen verlaten.
geen vooropzeg / en volgens hen heb ik ook geen recht op de huurwaarbog.

mijn vraag waar heb ik recht op van uit een wettelijk standpunt indien dit voor de rechtbank zou komen (waarmee gedreigd word indien ik de borg niet zou vrijgeven)


- type van het huurcontract
kortlopend (duur 2 j)

- ingangsdatum contract;
12/09/2015

- werd het contract geregistreerd;
het eerste ja de opvolgende niet (1j/2j/2j)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 apr 2017 16:17

Lees eens op uw gemak de huurwetgeving.
https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 08 apr 2017 16:40

Eens men er uit is ga ik verhuren via een imokantoor zoals ik normaal v in het begin v plan was.
dit neemt niet weg dat ik het zeker eens ga doornemen.

goed op heden blijf ik echter nog met dezelfde vraag zitten waar heb ik recht op in huidige situatie?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 apr 2017 16:53

Kortlopende contracten kunnen niet worden opgezegd, tenzij uitdrukkelijk in de huurovereenkomst vermeld.
Zonder registratie kan een huurder onmiddellijk vertrekken, zonder opzeg.
Uw huurcontract is er een geworden van lange duur (9 jaar). Bij verlenging dient er geen nieuw contract te worden opgemaakt. Het oorspronkelijke blijft gelden. Ze moeten altijd 3 maanden opzeg geven, maar kunnen vertrekken zonder opzegvergoeding. Huurwaarborg dient om de eventuele huurschade te vergoeden. Deze wordt vastgesteld aan de hand van een ingaande plaatsbeschrijving. Hopelijk heb je die gemaakt.
Indien er geen opzeg is gegeven, mag je de waarborg inhouden ter vergoeding van deze opzeg.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 08 apr 2017 18:30

U eerste huurcontract is het enige wettelijk, en dit is nu een 9 jarig contract. Huurders moeten een opzeg geven van 3 maand, u hebt recht op de 3 maand opzeg, dus de huurwaarborg zeker nog niet terug geven, misschien komt er nog huurschade bovenop.
Was er een ingaande plaatsbeschrijving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 08 apr 2017 20:07

Dus als ik het goed begrijp is na men eerste kortlopend contract van 1 j (die geregistreerd werd)
automatisch naar een contract van 9 J overgeschakeld (waardoor alle andere uitgeschreven kortlopende contracten niet van tel zijn)

mag ik er dan van uit gaan dat het automatisch nieuw contract dan ook behandeld word door de wet als een geregistreerd contract omdat het voortvloeit van uit een verlenging van een reeds geregistreerd contract ?maw valt men huidige contract onder de term geregistreerd contract of niet?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 apr 2017 20:33

Ik denk het wel, gezien de volgende contracten eigenlijk onwettelijk zijn.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 12 apr 2017 21:14

Inderdaad: het enige contract die nu van belang is, is die van 1 jaar, die nu 1 van 9 jaar geworden is.
Die is geregistreerd, dus je hebt recht op 3 maanden opzeg.

Stel je huurders aangetekend op de hoogte dat ze een lopend contract van 9 jaar hebben, die geregistreerd is, en je een opzeg verwacht volgens de wettelijke modaliteiten.
Als ze dit nu regelen, moeten ze nog huur voor april, mei, juni en juli betalen, en vanaf 1 augustus is je huis vrij.

Als je samenwerkt met een immo, en hun betaalt, nemen zij waarschijnlijk wel de overname in handen omtrent de bezoeken met nieuwe kandidaat-huurders.

De vraag van Sloeberken herhalen: was er een plaatsbeschrijving?
Alle schade die zij gemaakt hebben (én die jij kan bewijzen) mag immers wel van de waarborg.
Je kan waarschijnlijk wel al de reiniging van de CV op de lijst plaatsen die je zal moeten doen op kosten van de huurders.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 12 apr 2017 23:12

Dus als ik het goed begrijp is na men eerste kortlopend contract van 1 j (die geregistreerd werd)
automatisch naar een contract van 9 J overgeschakeld (waardoor alle andere uitgeschreven kortlopende contracten niet van tel zijn)

mag ik er dan van uit gaan dat het automatisch nieuw contract dan ook behandeld word door de wet als een geregistreerd contract omdat het voortvloeit van uit een verlenging van een reeds geregistreerd contract ?maw valt men huidige contract onder de term geregistreerd contract of niet?
Hopelijk geven die andere contracten u geen nadeel moest dit bij de vrederechter belanden, waar ik wel een beetje voor vrees.
Je hebt u huurder op verkeerde been gezet door die fout, waar een vrederechter niet blij om zal zijn.
Tracht met u huurder onderling iets te regelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”