Hoge factuur waterlek

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Hoge factuur waterlek

#1 , 07 apr 2017 17:13

Dag iedereen,

Ik zit een beetje verveeld met een hoge waterfactuur en hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen.

Ik huur sinds enkele maanden een appartement, maar tijdens de eerste maand huur stroomde er veel water uit het plafond in de berging. Toen ik dit opmerkte heb ik meteen de waterkraan toe gedraaid en de huisbaas verwittigd. Zij hebben dan ook snel een loodgieter laten komen en de nodige werken gedaan. Ik heb hiervoor niets moeten betalen, geen verdere problemen gehad: alles in orde.

Nu, enkele maanden later, heb ik de eerste keer een tussentijdse waterfactuur gekregen die vrij hoog is. Aangezien sinds het waterlek een "slimme" waterverzachter is geïnstalleerd, kan ik het verbruik volgen van de afgelopen maanden. Als ik dit bereken zou mijn verbruik meer dan de helft minder zijn dan hetgeen ik nu moet betalen. Dit komt dan ook hoogstwaarschijnlijk door het waterlek.

Weet iemand wat ik hiertegen kan doen? Moet de verhuurder dit betalen omdat ik het lek meteen gemeld heb? Of dien ik alles alsnog zelf te betalen? Hetgeen jammer zou zijn, want ik huurde het nog geen maand...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 07 apr 2017 17:48

Is de meterstand gecontroleerd bij ingebruikname appartement?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 apr 2017 20:07

Een tussentijdse factuur is gebaseerd op het totale jaarlijkse verbruik van het jaar voordien. Dus van uw voorganger.
Het waterverbruik van heden zit hier dus nog niet in. Dat zal pas volgende jaar (na de jaarlijkse afrekening) bepaald worden. Bel best eens naar de watermaatschappij om te vragen hoe ze dat oplossen.
Wat was de oorzaak van het hoge verbruik? Lekkende leiding, lopende WC, overdrukventiel defect?

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 07 apr 2017 21:27

En niet te vergeten , de meeste waterverzachters verbruiken zelf ook water om zichzelf te reinigen

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 07 apr 2017 22:06

Lek en gevolgschade zijn voor de verhuurder.
Verbruik is voor de huurder, logisch, het hoger verbruik is geen gevolg van de lek maar van de nalatigheid van de gebruiker.
Als de huurder snel optreedt, de lek op tijd opmerkt en de kraan dichtdraait, is er immers geen meerverbruik.

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 07 apr 2017 22:32

Als de leiding ergens verborgen ligt wordt dat wel moeilijk.
Dan is de tijdspanne controle meterstand van belang - maar om eerlijk te zijn - ik controleer ook niet maandelijks de meterstanden.

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 apr 2017 12:09

Tussentijdse factuur is specifiek mijn verbruik vermeld (en niet dat van de voorganger).
Ze hebben de meterstand van ingebruikname (toen ik het begon te huren) gebruikt en de meterstand zoals die was op eind januari.

Als ik de meterstand van eind januari en die van vandaag vergelijk, kom ik aan een gemiddelde van 4 kubieke meter per maand. Dit is ook hetgene dat ik op het scherm van de waterverzachter aflees: 3,9 kubieke meter per maand.

Maar van oktober tot en met eind januari (wat dus normaal 16 kubieke meter moet zijn) is er een verbruik van 36 kubieke meter water: dus 20 kubieke meter water meer dan zou mogen.

Dit is haast onmogelijk en dus logischerwijze het gevolg van het waterlek. Er was een buis gesprongen en het water liep uit het plafond in de berging. Aangezien dat 2 verdiepingen lager dan onze leefruimte is, hadden we dit niet meteen opgemerkt. Van zodra opgemerkt hebben we meteen de waterkraan toegedraaid en de huisbaas gebeld.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 09 apr 2017 12:16

" tijdens de eerste maand huur "

Dat zou dan nogal een overstroming moeten geweest zijn in die maand!
20 kubieke meter, dat is een waterlaag van 10 cm hoog over een oppervlakte van 200 vierkante meters.
Vermoedelijk is uw bergruimte geen 200 vierkante meter groot.
En de inhoud van de berging ook geen 20 kubieke meter.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 apr 2017 12:22

Waar staat uw waterverzachter? Onmiddellijk achter de watermeter? Het waterverlies doet zich dus blijkbaar voor VOOR de watermeter, gezien watermeter en waterverzachter blijkbaar ongeveer dezelfde stand aangeven.. Dan is de watermaatschappij verantwoordelijk, tenzij het een tussenmeter is. Al de leidingen, tussen hoofdwatermeter en tussenmeter behoren tot de verhuurder/mede-eigendom. Al de problemen (lekken) die zich door voordoen vallen tlv de verhuurder

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 apr 2017 12:26

Waar staat uw waterverzachter? Onmiddellijk achter de watermeter? Het waterverlies doet zich dus blijkbaar voor VOOR de watermeter, gezien watermeter en waterverzachter blijkbaar ongeveer dezelfde stand aangeven.. Dan is de watermaatschappij verantwoordelijk, tenzij het een tussenmeter is. Al de leidingen, tussen hoofdwatermeter en tussenmeter behoren tot de verhuurder/mede-eigendom. Al de problemen (lekken) die zich door voordoen vallen tlv de verhuurder
Waterverzachter is er geplaatst na het waterlek.

Terug naar “Huren”