Geschil omtrent huurwaarborg bij verlaten appartement

tcuypers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geschil omtrent huurwaarborg bij verlaten appartement

#1 , 05 apr 2017 19:25

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn onlangs verhuisd en zowel bij het intrekken als verlaten van ons oud appartement is een plaatsbeschrijving opgemaakt door een expert. Deze expert zegt nu dat we een (volgens ons) nogal hoog bedrag moeten betalen, zijnde 2500€, en dit terwijl er eigenlijk niet echt schade is toegebracht. Het gaat om zaken die volgens ons onder "gebruik" vallen en niet onder "schade" (herschilderen van muren -rekent hij 1400€ voor-, parketvloer die wat behandeld moet worden -600€-, 1 vuil raam, het gras niet afgedaan, ...). Mijn vriend is naar de huurdersbond in Brussel (Anderlecht) gegaan en kreeg daar te horen dat we geen voet hebben om op te staan omdat het een "expert" is die de vaststellingen heeft gedaan, ook al hebben wij zijn eindrapport niet getekend. Wat later stelde de huisbaas voor om gewoon het bedrag van de waarborg te nemen (1500€), wat volgens ons nog steeds veel is aangezien er geen echte schade is toegebracht. De muren waren inderdaad niet overal meer spierwit, wat me normaal lijkt als je ergens 2j7m gewoond hebt, en we hadden hier en daar wat gaatjes gemaakt maar die ook terug opgevuld. In de living lag een parketvloer die niet vernist was en om de drie weken moest geboend worden (dus stofzuigen, met water kuisen en er met een machine was op aanbrengen), maar wij zijn er niet toe gekomen dat zo vaak te doen met als gevolg wat vervaging van de kleur en hier en daar een plek. Wegens tijdsgebrek hebben we dit bij het leegmaken van het appartement ook niet meer gedaan.
We hebben foto's van toen we er introkken en we het verlieten, dus die vallen wel te vergelijken.

In ons huurcontract staat wel dat het appartement in dezelfde staat moet zijn als hoe wij het ontvangen hebben, dus ik ben een beetje bang dat we daarom de zaak zouden kunnen verliezen ook al klinkt dit wel heel vaag en is dat praktisch onmogelijk tenzij je er gewoon niet woont..

Heeft het zin om een advocaat te nemen en naar het vredegerecht te gaan of is dit bij voorbaat een verloren zaak? (het kan wel zijn dat de huisbaas de procedure intussen zelf al opgestart heeft)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 05 apr 2017 20:16

Schilderen is geen huurdersverplichting, enkel gaatjes moeten gedicht worden en bijgeschilderd. Vuile vlekken, mogen worden aangewassen.
Welk soort expert was het? Was dat zijn tittel? Iedereen kan zich expert noemen in eender wat.
Bij niet akkoord kan, je steeds naar de vrederechter trekken.

tcuypers
Topic Starter

#3 , 05 apr 2017 22:00

Toen we er zijn gaan wonen was dat Sébastien Breydel de Groeninghe (http://www.sbgimmo.be/?page=contact), bij het vertrek was dat Geoffroy Morel de Boncourt (http://www.infobel.com/fr/belgium/finan ... 0806241333). Zien me er allebei betrouwbaar uit. Ze hebben wel allebei een immokantoor en dan vraag ik me af of zij niet meer geneigd zijn de huisbazen voor te trekken.. Die laatste zei ons ook dat we sowieso zouden verliezen indien we naar de vrederechter zouden stappen, want dat hij de wet goed genoeg kende, en we dus nog meer zouden moeten betalen.
Een vriend zei me ook dat we moeten oppassen dat de kosten voor de parketvloer niet nog hoger zouden oplopen indien we naar de vrederechter gaan. Moet je dan trouwens ook geen advocaat onder de arm nemen?

Reclame

sloeberken

#4 , 05 apr 2017 22:37

het kan beide kanten op, maar of het sop op de kolen waard is betwijfel ik, het gaat u meer kosten aan advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#5 , 06 apr 2017 09:08

Aan hun adellijke naam te zien zijn die een hoge standaard van afwerking t gewoon, en is waarschijnlijk het kleinste stofje al huurschade. :(

Blaatpraat

#6 , 06 apr 2017 11:38

Als ik dit zo lees, acht ik de kans groot dat als je het slim speelt, je dit wint voor de vrederechter.

De volledige waarborg ga je niet kunnen terug eisen, maar de vrederechter zal ook niet meegaan in een bedrag van 2500 euro.

Meeste vrederechters willen zelf ook een plaatsbezoek doen als er een betwisting is bij einde huur.
Hun vaststelling zijn onafhankelijk, en hebben meer betekenis dan die van een zogenaamde expert.

Maar goed: de stappen:
Vraag aan je huisbaas (niet de expert) om een gedetailleerd verslag van de kosten met bewijsstukken van de kosten die hij moet maken dmv de schade.
Dit is bindend voor de huisbaas (dan heb je het probleem niet meer dat de kosten zouden kunnen oplopen als je verder procedeert).
Dan betwist je aangetekend de kosten die te hoog zijn, of die niet voor de huurder zijn (schilderskosten integraal, vloer voor het grootste gedeelte - je moet immers maar de "schade" betalen, niet alles; afwassen en gras maaien zijn effectief wel te betalen, maar dit kost nu ook geen 1000 euro, ik schat dit op 100 euro (50 euro elk)).

Indien de eigenaar niet akkoord gaat met deze betwisting, is het deze die de stap moet zetten naar de rechtbank, of zal deze eerst nog een minnelijke poging ondernemen.

Huurdersbond kan je niet helpen in deze.
Als het erop aan komt, zijn ze zelf niet voldoende op de hoogte van de wet, en/of kunnen ze niet helpen omdat het te ver aan het escaleren is.

Als het rechtbank wordt, kun je je perfect zelf verdedigen zonder advocaat.
Vrederechters zijn er in de eerste plaats om te luisteren, en zullen menselijk overkomen naar een gewone burger.
Maar mocht het zover zijn, dan zullen we dit wel te horen krijgen van je, veronderstel ik, en kunnen we meer info geven.

Fortuin

#7 , 07 apr 2017 00:09

Is de verhuurder ook iemand van adel? Toch rekening met houden dat men mogelijk niet geheel eerlijk is.. ik ken ook iemand van adel goed, en hoewel de meeste uiteraard eerlijke en correcte mensen zijn, is het toch een speciaal wereldje (men "helpt" elkaar daar veel, in de ruimste zin van het woord).

M.i. is er toch voldoende ruimte om te discussiëren over een deel van de kosten.

tcuypers
Topic Starter

#8 , 07 apr 2017 23:48

Dag iedereen,

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben intussen ook naar de wetswinkel geweest en daar kreeg ik de raad een tegenvoorstel te doen voor een bedrag dat ons eerlijk leek. Dat voorstel is intussen door de huisbaas afgewezen, hij gaat niet lager dan de volledige waarborg. Intussen hebben we met de nieuwe huurders gesproken (wij zijn eigenlijk gewoon één appartement opgeschoven in het gebouw dus het zijn onze nieuwe buren, gelukkig hebben we nu wel een andere huisbaas) en wat blijkt.. ze hebben zelf opnieuw geschilderd en van de huisbaas te horen gekregen hoe ze zelf de vlekken uit de vloer kunnen halen en hem dan opnieuw moeten boenen..! Enfin, we gaan dus nog een aangetekend schrijven sturen met ons voorstel en vermoedelijk zal het dan via de vrederechter gaan. Ik ben eens benieuwd..

Terug naar “Huren”