Huurwaarborg niet teruggestort

Lisa S
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg niet teruggestort

#1 , 05 apr 2017 14:03

Beste

Mijn vriend en ik hebben in november vorig jaar ons huurcontract stopgezet met als einddatum 31 december 2016. Volgens ons huurcontract zou ons restbedrag van de huurwaarborg dan ten laatste 1 maart 2017 worden teruggestort. We hebben deze nog steeds niet ontvangen.

Na herhaaldelijk contact met het immokantoor is er een onderzoek geopend bij Corfina. Zij beweren dat deze waarborg reeds is uitbetaald (de verhuurder heeft reeds bevestigd dat hij zijn gedeelte heeft ontvangen), maar ons gedeelte is nooit op onze rekening terecht gekomen. (het rekeningnummer zelf is correct doorgegeven, dit hebben we al nagekeken.) Bij ieder contact met het immokantoor worden we van het kastje naar de muur gestuurd, wordt er beloofd om terug te bellen, maar dit gebeurd nooit. Ook Corfina houdt ons ondanks herhaalde beloftes niet op de hoogte van hun onderzoek.

Wat zijn de volgende stappen die wij het beste ondernemen? Het zou gaan om een bedrag van ongeveer €550, als deze informatie ertoe doet.

Alvast bedankt voor ieder antwoord

Lisa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 05 apr 2017 15:51

Corfina aangetekend schrijven dat je de waarborg inclusief de intresten (bankintresten tot en met 28/02, en wettelijke intresten vanaf 01/03) binnen de 7 dagen op je rekening wilt zien staan (te berekenen vanaf de 2e werkdag na afgifte van je brief aan de post).
Bereken gerust hoeveel deze intresten zullen bedragen (niet zoveel vermoed ik wel) en vermeld deze bij je brief, dag na dag.
Vermeld ook dat indien het geld tegen dan niet betaald is, je verdere stappen (= rechtbank) zult ondernemen.

Dat Corfina een onderzoek opgestart is, maakt jouw zaak niet.

Immokantoor hoef je niet meer te contacteren, zij hebben niets meer met deze zaak te zien, en hoeven in feite niets te doen voor jou, daar zij werken voor de verhuurder, niet de huurder.
Verhuurder heeft zijn deel al, dus voor hun is dit dossier afgesloten.

Lisa S
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2017 15:56

Dit is juist een van de problemen, ik weet zelfs niet hoeveel het juiste restbedrag van de waarborg bedraagt, enkel een schatting. Ik heb dit al verschillende keren gevraagd aan het immokantoor en hij geeft het bedrag niet door. Ook heeft hij een contactpersoon bij Corfina zelf die ons onderzoek behandelt, ik heb hem reeds gevraagd om de naam van de persoon en een telefoonnummer, maar krijg steeds hetzelfde "ik handel het wel af, en bel morgen terug". Er wordt echter nooit teruggebeld, vandaar het van het kastje naar de muur sturen.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 apr 2017 16:15

Mogelijks heeft hij het in zijn eigen zak gestoken. Zou niet de eerste immo zijn die oneerlijk werkt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 05 apr 2017 22:30

Hoe komt het dat je zelf niet weet wat je als huurschade moet betalen, is dit niet geregeld bij overname sleutels en nutsvoorzieningen.
Je moet toch iets getekend hebben, anders kon verhuurder zijn zogenaamd deel niet krijgen van korfine.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2017 22:36

Art. 1315, tweede lid BW:
[...] moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling [...]
Als Korfina beweert dat dit reeds betaald is, dan moeten ze dit ook kunnen bewijzen.
Inderdaad aangetekende ingebrekestelling sturen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#7 , 06 apr 2017 11:23

Je weet toch hoeveel de waarborg was die je gedeponeerd hebt?
En je zou ook moeten weten hoeveel geld er naar de verhuurder gegaan is (je hebt moeten aftekenen dat je akkoord was met dit bedrag).
Dan weet je toch ook hoeveel "kapitaal" aan jou toebehoort?

Intresten bereken je op de totale som, deze komen ook jou toe alvast.
De wettelijke intresten enkel op het overblijvende kapitaal.

Lisa S
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 apr 2017 09:51

Ik heb jullie raad opgevolgd en alvast een mailtje opgesteld naar Korfine om al iets op papier te hebben. Ik wacht momenteel hun antwoord af, maar als dat er niet komt is de volgende stap een aangetekend schrijven. Ik hoop dat het nu eindelijk opgelost geraakt.

Terug naar “Huren”