Huurpand verlaten

Salome
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurpand verlaten

#1 , 03 apr 2017 11:11

Ik huur sinds november een appartementje , waarvoor ik een contract van 3 jaar heb getekend.
Als ik zou vertrekken , verlies ik het volledige bedrag van mijn waarborg , dat staat zeer duidelijk in mijn contract.
Ik heb extreem veel last van het lawaai van mijn 2 bovenburen en van mijn buurvrouw naast mij.
Ik heb al verschillende e-mails naar mijn huisbaas gestuurd , telefoontjes gepleegd en zelfs een aangetekend schrijven verstuurd ,
maar het kan hem allemaal niet zoveel schelen.
Mijn gezondheid lijd hier enorm door ,
ik heb maagklachten , paniekaanvallen , concentratiestoornissen door slaap tekort en zelfs mijn haren vallen uit van de stress dat dit bij me teweeg brengt.
Ik heb geprobeerd om een pro duo advocaat te verkrijgen , maar hier verdien ik blijkbaar teveel voor...
Ik heb in mijn aangetekend schrijven uitgelegd aan hem dat ik graag mijn volledige waarborg wil terug krijgen en waarom ,
maar ik vrees dat het antwoord 'nee' zal zijn .
Dit type mensen geeft namelijk niet om hun medemens , maar enkel om geld.

Nu had ik gedacht om mijn opzeg te doen zoals in normale situatie's (3 maand op voorhand) en gewoonweg die 3 maanden geen huur te betalen ...
Ik doe het liever niet zo , maar ik zie geen andere uitweg , want ik heb dat geld echt nodig om mijn waarborg te kunnen betalen als ik een ander appartement vind .

Nu vraag ik me wel af wat dat voor mij teweeg kan brengen ?
Heeft het ernstige gevolgen als ik het zo oplos ?
Kunnen ze bv loonbeslag plegen als ik die laatste 3 maanden huishuur niet betaal , of gaan ze dat als gerecupereerd zien door de waarborg die ze dan hebben ?

Alvast bedankt als iemand mij hier een goed antwoord op kan geven , want ik ben ten einde raad,

Salome

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 03 apr 2017 11:28

Euh, u hebt een contract inzake huur studio.
Partijen zijn verplicht zich te houden aan de uitvoering van een contract.
Staat er in het contract dat uw verhuurder aansprakelijk is voor de daden van uw buren? Ik denk het niet.
U zal met de nodige PV en meldingen van de politie moeten bewijzen dat die mensen 'overlast' berokkenen... dit is een strafrechtelijke procedure.
Bij vonnissen inzake die feiten kan u die gebruiken om via vrederechter en mits de vraag van dwangsommen de buren te verplichten zich aan de vigerende wetgeving te houden.

De waarborg dient voor huurschade niet voor huurbetaling.
Noch de verhuurder en evenmin een rechter gaan u hier in volgen.
Kan bestaat dat huurcontract verbroken wordt (wat u natuurlijk wil) maar dat de vrederechter u veroordeeld tot betalen van de huur - de rechtsplegingsvergoeding (reken op een € 1320 - wederverhuurkosten - gerechtelijke intrestenkosten - en niet te vergeten de deurwaarderskosten voor betekening ( ik dacht ook een €900).

Tracht met de verhuurder minnelijk te schikken.
Zorg dat u daarvoor al de nodige politionele vaststellingen hebt.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 apr 2017 11:35

Verhuurder is niet aansprakelijk voor uw buren. Die moet je rechtstreeks aanpakken. Eerst PV laten opstellen voor lawaaihinder en dan pas naar de VR. Is het nachtlawaai? Dan politie bellen. Zijn het stappen tijdens de dag? Uw buren vragen pantoffels aan te doen, of op hun kousen te lopen.
Als je zo gevoelig bent voor lawaai, ga dan nooit meer in een appartement wonen..

Reclame

Salome
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 apr 2017 11:47

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Mava105 mijn buurmeisjes boven stappen al op hun sokken , maar ze stappen heel zwaar ...
En ik heb hiervoor al 2 maal in een appartement gewoond en NOOIT zoveel lawaai gehad

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 apr 2017 11:49

U bent het die het contract dat je getekend hebt verbreekt, daar zijn gevolgen aan verbonden, tracht met u verhuurder een overeenkomst te bereiken.
Als dit voor de rechtbank komt zal het u een veelvoud kosten, daar een huurcontract 3 jaar niet opzegbaar is.
Schadevergoeding is minstent 3 maand huur en 3 maand opzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Salome
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 apr 2017 11:55

Ik heb een 3-6-9 geloof ik ...
Moet ik even nakijken
Maar ik bedoel dat ik minimum 3 jaar daar moet wonen voor ik men waarborg terug kan krijgen

En stel nu ik heb na 22h s'avonds last van lawaai van men buren niet per se geschreeuw of luide muziek , maar harde bonkende voetstappen
Kan ik hiervoor ook de politie bellen ?
En weet er iemand tot hoe laat het s'ochtens moet stil zijn ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 03 apr 2017 12:24

Burenlawaai is een zaak tussen u en u buur, dit staat totaal los van u huurcontract, voor dit kan je op elk ogenblik de politie bellen.
Bij een 9 jarig contract kan je altijd opzeggen met opzeg van 3 maand, schadevergoeding 1st jaar 3 maand, tweede jaar 2 maand en derde jaar 1 maand.
Is u huurcontract niet geregistreerd dan kan je op elk ogenblik opzeggen, zonder opzeg termijn en zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Salome
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 apr 2017 12:34

Ok...
Wat betekend dit juist 'schadevergoeding' ?

Dus ik zeg 3 maand op voorhand mijn huurcontract op , blijf daar dan nog 3 maand wonen EN dan kan ik daar weg ongeacht of er een nieuwe huurder is gevonden .
Maar daar boven op moet ik nog eens 3 maand schadevergoeding betalen + mijn waarborg die ik kwijt ben ?

artemis
Berichten: 3294

#9 , 03 apr 2017 13:16

Klopt, behalve wat betreft de waarborg. Waarom zou je die kwijt zijn als er geen huurschade is?

Maar begin eens met je contract goed na te lezen, anders heeft verder advies weinig zin.
Is het een contract beperkte duur 3 jaar?
Of is het een 9-jarige huurovereenkomst (wordt soms nog een 3-6-9 genoemd)?
Indien het laatste kan je bij de plaatselijke registratiekantoor informeren of het contract geregistreerd is (zie reactie Sloeberken). Indien niet geregistreerd op het moment van opzeg dan bepaal je zelf je opzegtermijn en vervalt de schadevergoeding.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 03 apr 2017 13:19

Ok...
Wat betekend dit juist 'schadevergoeding' ?

Dus ik zeg 3 maand op voorhand mijn huurcontract op , blijf daar dan nog 3 maand wonen EN dan kan ik daar weg ongeacht of er een nieuwe huurder is gevonden .
Maar daar boven op moet ik nog eens 3 maand schadevergoeding betalen + mijn waarborg die ik kwijt ben ?
Schadevergoeding is een som die verhuurder kan opeisen doordat jij contractbreuk pleegt.
U waarborg ben je niet kwijt als er geen schade is.
Op welke datum is u huurcontract gestart.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Salome
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 apr 2017 13:53

01 november 2017
Maar er staat duidelijk in het contract dat ik men waarborg niet terug krijg tenzij ik er 3 jaar woon

artemis
Berichten: 3294

#12 , 03 apr 2017 14:13

01 november 2017
Maar er staat duidelijk in het contract dat ik men waarborg niet terug krijg tenzij ik er 3 jaar woon
Is een onwettige clausule en is dus niet van toepassing.

Maar wat voor een huurcontract is het nu?

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 04 apr 2017 11:24

“Art.1725.De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien u uw huur niet betaalt dan kan uw verhuurder uw huur doen verbreken door de vrederechter en diens vonnis laten uitvoeren door een gerechtsdeurwaarder. Onverminderd de achterstallige huur zal de rechter u tevens veroordelen tot een schadevergoeding aan de verhuurder en tot de kosten van het geding, inbegrepen rechtsplegingsvergoeding(advocaat) en uitvoeringskosten(deurwaarder) . Uw waarborg wordt dan in de eerste plaats daartoe aangewend. Zo nodig kan ook beslag gelegd op het beslagbaar deel van uw loon.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”