huuropzeg korte duur-oplichting?

pieter-limburg
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huuropzeg korte duur-oplichting?

#1 , 01 apr 2017 03:00

Beste,

Ik heb reeds een contract gesloten voor een woning in Namen. Daarbij had ik afgesproken met de eigenaar dat het om een 3-6-9 jaar contract zou moeten gaan. De eigenaar ging daar ook mee akkoord. Ik vermelde dat het contract niet op een 3-6-9 jaar contract leek. Nu vond ik dit belangrijk aangezien ik voor het werk weg moet (buitenland), dat ik het contract zou kunnen opzeggen met eventuele schadevergoeding voor de verhuurder. Ik vroeg hem dus ook om in het contract te zetten dat ik opzegrecht had dmv 3 maanden en hij dit ook had dmv 6 maanden. Dit heeft hij genoteerd maar op een rare manier:

Ziehier tekst:

la durée du bail est de trois années entières et consécutives,prenant cours le 12.9.16. Le bail prendra fin moyennant un congé notifié par recommandé trois moins (de la part du localtaire) et six mois (de la part du bailleur) avant la fin de la durée convenue ci-dessus.

Een slechte vertaling:

de leaseperiode is drie volle Jaren en ononderbroken beginnend van 12.9.16. De huurcontract neemt einde door middel van een aangemelde verlof per aangetekende drie maanden (voor huurder) en zes maanden (voor de verhuurder) voor het einde van de afgesproken termijn hierboven.

Daarnaast heb ik een afschrift gekregen van de registratie, hierbij staat bij duur: 3 jaar. De eigenaar vertelde mij tijdens het tekenen dat dit altijd 3-6-9 jaar contract is aangezien het volle jaren zijn.

Ik zou het heel erg opprijs stellen mochten jullie mij advies kunnen geven.
a) Is dit een 3 jaar of 3-6-9 jaar contract?
b) Wat kan of moet ik ondernemen als ik zo opgelicht wordt?
c) Is er mogelijkheid om zoeen contract te onderbreken, zo ja, hoe?
d) Indien wederzijds akkoord op papier, kan het contract dan verbroken worden?
e) Er is nog geen plaatsbeschrijving gebeurt,deze moet nog gebeuren, speelt dit in mijn voordeel?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 01 apr 2017 08:03

Dit is een huurcontract korte duur van 3 jaar, deze zijn niet opzegbaar enkel met wederzijdse toestemming.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#3 , 01 apr 2017 10:07

Staat er iets in het huurcontract mbt tot vroegtijdige opzegging door de huurder?
Soms worden opzegmogelijkheden voorzien naar analogie met een 9- jarig huurcontract.

Reclame

pieter-limburg
Topic Starter

#4 , 01 apr 2017 12:01

Dit is een huurcontract korte duur van 3 jaar, deze zijn niet opzegbaar enkel met wederzijdse toestemming.
Beste ,

Dank voor uw quick repsonse!

-Is het niet mogelijk om Juridisch procedure op te starten ter beindiging +betaling schadevergoeding?
-Is het mogelijk met wederzijds akkoord dit op te laten zeggen? (op papier uiteraard)

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Pieter

pieter-limburg
Topic Starter

#5 , 01 apr 2017 12:05

Staat er iets in het huurcontract mbt tot vroegtijdige opzegging door de huurder?
Soms worden opzegmogelijkheden voorzien naar analogie met een 9- jarig huurcontract.
Beste,

Dank voor bericht.

Er staat in de overeenkomst niets mbt vroegtijdige opzegging. Hiernaar heb ik wel gevraag bij de contractondetekening, waarbij de huurder mij vertelde dat hij dit erbij ging zetten. Uiteindelijk heeft hij het aangepast en heeft hij in de bovenstaande post ertussen gezet (voor de huurder en 6 maanden opzeg voor de verhuurder). Wij hadden afgesproken dat ik 3 maanden opzegging kon doen en hij 6 maanden opzegging kon doen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Pieter

sloeberken

#6 , 01 apr 2017 14:31

De clausule voor de verhuurder dat hij kan opzeggen met een opzeg van 6 maand, is volledig onwettelijk.
Anderzijds is die clausule voor de huurder met opzeg van 3 maand wel wettelijk.
Bij betaling achterstand dien je de huurder te dagvaarden.
Is het mogelijk met wederzijds akkoord dit op te laten zeggen? (op papier uiteraard)
Dat is mogelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#7 , 02 apr 2017 13:15

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7...(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder).

Uw contract is er nu een van drie jaar. Met wederzijds schriftelijk akkoord kan u dit contract onderbreken/verbreken.

“Art.1731.§ 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”