Verzwaring elektriciteit, voor wie zijn de kosten?

Beereken
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verzwaring elektriciteit, voor wie zijn de kosten?

#1 , 22 mar 2017 14:17

Ik verhuur een handelsruimte aan de kust: restaurant.
De oude huurder is er net uit en een nieuwe huurder komt er binnenkort in.
De nieuwe huurder zegt mij gisteren dat zijn voorziening niet toereikend zal zijn en een verzwaring van de meterkast nodig is.
De handelshuurovereenkomst is vorige week al getekend.

Voor wie is deze verzwaringskost? In het verleden was het ook een restaurant die geen problemen had.
De huurder is van mening dat deze kost voor de verhuurder is.

Is hier juridisch iets rond geregeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 22 mar 2017 14:32

Huurder heeft contract reeds getekend en kende dus het vermogen van de electra , kosten zijn dus voor hem

giserke
Berichten: 2434

#3 , 22 mar 2017 16:14

Ik zou eerst eens bekijken wat die verzwaring precies is.
Als dit niet buitensporig is, en de gevraagde verzwaring beantwoord aan wat regulier gebruikt wordt voor de horeca, dan zou ik toch overwegen dit zelf te bekostigen zodat het dan ook van U is wanneer ze vertrekken.

Bovendien is het beter om niet met ambras te beginnen aan het begin van een huurcontract. Natuurlijk het hangt ook af van de kosten natuurlijk.

Reclame

Beereken
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2017 16:21

Is daar juridisch iets over geschreven? Ik kan online niets terugvinden.

Bedankt

Beereken
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2017 16:23

De kost is 7000 Euro, een redelijke impact op het rendement.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 22 mar 2017 17:14

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Beereken
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2017 17:30

In de overeenkomst door de makelaar opgemaakt staat duidelijk dat een eventuele verzwaring voor de huurder is. Het vermogen is al hoger dan voorzien maar blijkbaar nog niet voldoende. De huurder blijft van mening dat deze kost voor de verhuurder is en had hier niet opgelet/ op gerekend bij ondertekening van de overeenkomst. Ik heb van de bovenburen wel al begrepen dat de reden van hoger vermogen zou zijn voor het plaatsen van terrasverwarming via elektriciteit op het terras gezien de wetgeving in de toekomst strenger zal worden naar terrasverwarming op gas toe.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 22 mar 2017 18:00

In de overeenkomst door de makelaar opgemaakt staat duidelijk dat een eventuele verzwaring voor de huurder is. Het vermogen is al hoger dan voorzien maar blijkbaar nog niet voldoende. De huurder blijft van mening dat deze kost voor de verhuurder is en had hier niet opgelet/ op gerekend bij ondertekening van de overeenkomst. Ik heb van de bovenburen wel al begrepen dat de reden van hoger vermogen zou zijn voor het plaatsen van terrasverwarming via elektriciteit op het terras gezien de wetgeving in de toekomst strenger zal worden naar terrasverwarming op gas toe.
Terras verwarmen met electriciteit?????
Op binnen verwarmen met electriciteit staan bij nieuwbouw al boetes.
Electrisch verwarmde buitenterrassen zouden dan wel mogen?????
Als daar maar geen groene diarree van komt....

Huurder kan u geenzins verplichten!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 22 mar 2017 19:14

In de overeenkomst door de makelaar opgemaakt staat duidelijk dat een eventuele verzwaring voor de huurder is. Het vermogen is al hoger dan voorzien maar blijkbaar nog niet voldoende. De huurder blijft van mening dat deze kost voor de verhuurder is en had hier niet opgelet/ op gerekend bij ondertekening van de overeenkomst. Ik heb van de bovenburen wel al begrepen dat de reden van hoger vermogen zou zijn voor het plaatsen van terrasverwarming via elektriciteit op het terras gezien de wetgeving in de toekomst strenger zal worden naar terrasverwarming op gas toe.
Terras verwarmen met electriciteit?????
Op binnen verwarmen met electriciteit staan bij nieuwbouw al boetes.
Electrisch verwarmde buitenterrassen zouden dan wel mogen?????
Als daar maar geen groene diarree van komt....

Huurder kan u geenzins verplichten!
Er staat nergens in de wet/bouwvoorschriften/etc dat electriciteit versplillen verboden is. Electrisch verwarmen kost wel 4 keer meer aan energie-euro's dan t zelfde doen op gas. Installatie is weliswaar goedkoper. Voorts 100% akkoord met de verhuurder: verzwaren is geen kost voor de verhuurder maar voor de huurder.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 22 mar 2017 19:42

Er zijn wel boetes ingeval van nieuwbouw of renovatie:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ming.dhtml
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 22 mar 2017 20:57

Er zijn wel boetes ingeval van nieuwbouw of renovatie:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ming.dhtml
Da s voor binnen bij nieuwbouw/zware verbouwing. Niet voor buiten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 22 mar 2017 21:01

Er zijn wel boetes ingeval van nieuwbouw of renovatie:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ming.dhtml
Da s voor binnen. Niet voor buiten.
Vandaar mijn opmerking dat er misschien groene diarree van komt als men de buitenlucht electrisch gaat opwarmen, terwijl het voor de binnenlucht al beboet wordt.

Maar als dat verwarmde terras bij de woning behoort heeft het wel een invloed op de EPC van de woning en komt een boete wel heel dichtbij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mar 2017 23:14

Huurder heeft pech in dit geval.
Pacta sunt servanda.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Beereken
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mar 2017 09:56

Ik heb even gebeld met mijn huurder, het zou gaan over infraroodverwarming die pas warmte geeft als het een lichaam voelt. Dit lijkt mij wel zuiniger dan "elektrische verwarming"

@Sirki, "verzwaren is geen kost voor de verhuurder maar voor de huurder" Iedereen zegt dit maar niemand kan het juridisch staven.. Ik wil het graag zo kunnen aantonen aan de huurder..

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 23 mar 2017 10:05

als het zo in het contract staat is dat contractueel overeengekomen

Terug naar “Huren”