uitgaande huurder wil niet schilderen

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

uitgaande huurder wil niet schilderen

#1 , 19 mar 2017 14:39

Beste

Ik heb pas een appartement gekocht, de huidige huurder vertrekt weldra, in de plaatsbeschrijving van de living staat: alle muren zijn geschilderd in witte kleur en bevinden zich in een nieuwe staat, er zijn nergens gaten aanwezig, noch in de wanden noch aan het plafond.

Nu blijken er 6 gaten in de muur te zijn van schilderijen, ik heb dus gevraagd deze gaten op te vullen en de muur te herschilderen. Huurder zegt echter dat hij ergens heeft gelezen dat hij niet verplicht is te verven. Wie heeft gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 19 mar 2017 15:21

Wat was de aanvangsdatum van huurcontract.
Hij moet enkel de schade herstellen die hij heeft aangericht, gaten dichten en deze retoucheren niet de volledige kamer.
Ook de ouderdom van de schildering is van belang, levensduur is 9 jaar, vb. na 5 jaar kan je max 4/9 van de nieuwwaarde in rekening brengen.
bevinden zich in een nieuwe staat,


Dit is geen goede formulering en betwistbaar. Dit had beter geweest Muren van living zijn volledig nieuw geschilderd bij aanvang huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2017 15:32

datum contract is 01/04/2014, dus 3 jaar, als hij de gaten moet dichten dan is er toch een duidelijk kleurverschil, als er dan in de plaatsbeschrijving staat dat de muren wit geschilderd zijn en in nieuwe staat, en dat de huurder het appartement in oorspronkelijke staat dient af te leveren, moet hij dit dan niet terug verven???

Reclame

eylis
Berichten: 8841

#4 , 19 mar 2017 15:50

Als hij de muren grondig reinigt (wat een lastiger klus is dan verven hoor...) zal de muur ook OK zijn.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 19 mar 2017 17:00

Om het samen te vatten:

Huurder heeft gelijk dat hij normaal niet hoeft te schilderen.
Schilderwerken zijn voor de verhuurder.

Echter, zoals aangehaald:
Schade is voor de huurder, en 6 boorgaten zijn in principe schade.
Deze opvullen en de gaten overschilderen is dus idd voor de huurder.
Als de muur mooi onderhouden is, is het voldoende dat de huurder een klein potje verf haalt in exact hetzelfde wit, en enkel deze gaten overschildert.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 mar 2017 17:17

Mijn zoon is onlangs verhuist naar een nieuwe eigen woning. Hij woonde 8 jaar is zijn appartement. Was verwonderd van het kleurverschil achter kasten en kaders. Zelf na het bijwerken met de originele verf (overschoten van toen) zie je nog een groot verschil, zelfs op een witte muur. Gelukkig was hij eigenaar van het appartement, maar hij wilde het toch proper overdragen aan de kopers. Die uiteindelijk toch maar geschilderd hebben, met dezelfde kleuren. 1laagje was al voldoende.

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mar 2017 21:34

Gezien ik de juiste kleur niet ken, zal dat op niet veel trekken als de huurder enkel de 6 gaten opvult en overschildert, dan heb ik 6 andere kleurvlakken op mijn muur. 3 jaar geleden pas geverfd en nu dus waardeloos, lijkt me toch nog steeds ten laste van de huurder?

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 19 mar 2017 22:29

Weet ik zo niet hangt van de contractuele overeenkomst af.
Wij hebben indertijd ook de gaten moeten dichten - maar gezien de muren bij start zelfs niet geschilderd waren is daar niets over gezegd geweest.
Dus hebben aan het behang dan ook niets gedaan - ook al zag men al de opvullingen.
Als u de kleur niet kent - als eigenaar - hoe kan de huurder dat dan weten?
Volgende maal best RAL kleurnr en merk enz vermelden of zelf de verf voorzien die mag gebruikt worden om te schilderen.
Voor de rest zie de commentaren hierboven.

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 19 mar 2017 23:06

Lijkt mij ook de verantwoordelijkheid van de verhuurder om de huurder de correcte instructies te geven. Huurder moet m.i. de gaten wel herschilderen, maar als u hem de kleur niet kunt geven, kunt u hem moeilijk de schuld geven als er een verschil is.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 20 mar 2017 08:12

In het contract staat dat de kleur wit is. Als de huurder dus de gaten opvult en de vulsels bijwerkt met witte muurverf is volgens mij de kous af. Kleurverschillen die ontstaan met de tijd kunnen onmogelijk ten laste van de huurder vallen. Nu op 3 jaar tijd lijkt het mij niet dat een muur zoveel afgeschoten is dat er een significant kleurverschil opzit. Of het moeten rokers zijn, dan kan het natuurlijk wel vergeeld zijn en is dat kan je wel op de huurder verhalen.

Maar zoals al eerder aangegeven, onder normale omstandigheden kan je niet eisen dat de huurder de volledige muur opnieuw verft.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 mar 2017 09:18

Daarom steeds merk en typenummer van de verf in de plaatsbeschrijving vermelden, plaats per plaats.
Doe dat al meer dan 20 jaar zo. Is niet veel moeite en help wel.

Terug naar “Huren”