huurkontrakt van korte duur en tijdelijke onderverhuring

janfromgent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huurkontrakt van korte duur en tijdelijke onderverhuring

#1 , 17 mar 2017 15:20

Ik heb als verhuurder een kontrakt afgesloten met een koppel. De overeenkomst is van korte duur 3 jaar opgesplitst in 2 maal 18 maanden.
Het kontrakt is een origineel van het Eigenaarssyndicaat
Na juist één jaar vragen ze mij , of ze tijdens hun afwezigheid van één jaar in het buitenland het pand mogen onderverhuren.
Ik stem daarin toe - daar het korrekte huurders zijn - en de voorgestelde tijdelijke huurster ook betrouwbaar schijn te zijn.
Nu krijg ik van het oorspronkelijk huurechtpaar een email uit het buitenland , dat ze wel terugkomen naar Belgie ( na één jaar )
maar dat ze beiden een job aangeboden gekregen hebben aan de ander kant van Belgie en daardoor - tot hun spijt - niet naar
hun originele woonst terugkomen...
De tijdelijke huurster zal ook weggaan eind augustus ( dus nadat er juist twee jaar gehuurd werd )
Welke clausules dien ik hier toe te passen ?
Ze stellen wel voor naar een eventuele huurder te zoeken onder hun kennissenkring ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 mar 2017 16:17

Volgens de huurwet is een huurcontract korte duur niet opzegbaar.
Hoe staat die verlenging omschreven in het huurcontract, en staat er iets in wat betreft opzeg.
Aan wie betaalden de onderhuurders de huur, is daar een huurcontract van.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

janfromgent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2017 23:26

er is een aanvraag van de huurders aan mij - verhuurder - gevraagd om onder te verhuren. Er is een geschreven email met een akkoord voor één jaar voor onderverhuring aan een ander persoon .
De originele huurders betalen de huursom aan mij. De onderhuurder betaalt aan de originele huurders.
Er staat schriftelijk gestipuleerd dat de huurders zouden terugkomen na één jaar en het pand zouden verder huren.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 19 mar 2017 17:09

Wettelijk gezien is dit simpel:
Dit is niet voorzien in de wet, dus kan geen van de 2 partijen (huurder en verhuurder) elkaar tot iets verplichten, behalve het naleven van het contract.
Wat wel kan, is onderling afspreken om iets anders uit te voeren (en dit op papier vast te leggen).

Als jij dit wenst, kun jij dus hardmaken dat de huurder terug moeten komen en betalen.
Of gewoon betalen, incluis de boete voor leegstand daar ze er niet meer wonen.
Maar aangezien leegstand niet leuk is (onlangs nog serieus uitgesmeerd in de media over een voorval in Gent), zou ik eerder zachtaardig zijn, en hun het voorstel doen dat ze blijven betalen tot er een nieuwe huurder in zit, of tot einde contract als er binnen nu en een jaar niemand gevonden zou zijn.
Huurders die weten hoe de huurwetgeving werkt (igv korte contracten) zullen hier direct mee akkoord gaan alvast.

Terug naar “Huren”