Huurcontract van korte duur (1 jaar)

MarkiZN
Topic Starter
Berichten: 106

Huurcontract van korte duur (1 jaar)

#1 , 15 mar 2017 11:54

Ik wens als verhuurder een huurcontract van 1 jaar op te maken dat ik zeker niet wens te verlengen. Moet ik toch de clausule met betrekking tot de 3 maanden opzeg en zo niet stilzwijgende verlenging opnemen in het contract (maw is deze clausule van dwingend recht) of kan ik gewoon vermelden: "Het contract vangt aan op 01/04/2017 en loopt af op 31/03/2018. Het contract is niet verlengbaar"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 mar 2017 12:04

Dat kan volgens mij.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 15 mar 2017 13:15

De huurwet is duidelijk, minstens 3 maand voor eind contract moet je u huurder met een AS de niet verlenging betekenen.
Doe je dat niet dan word het een 9 jarig contract. Je kan de huurwet niet buitenspel zetten door dergelijke clausule.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

JorisB
Berichten: 78

#4 , 10 apr 2017 14:22

U kunt inderdaad niet in uw huurcontract opnemen dat het contract nadien niet overgaat naar een negenjarig contract.
De wetgeving voor woninghuur gaat boven contractuele afspraken.

Wat u wel kunt doen is een contract van bepaalde duur opmaken en direct daarop een opzeg doen tegen het einde van de huurperiode.
Contract laten tekenen en direct daarop een opzegbrief overhandigen en een dubbel voor ontvangst laten ondertekenen. Spaart de kost van het AS uit. :wink:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2017 15:13

Wat u wel kunt doen is een contract van bepaalde duur opmaken en direct daarop een opzeg doen tegen het einde van de huurperiode.
Contract laten tekenen en direct daarop een opzegbrief overhandigen en een dubbel voor ontvangst laten ondertekenen. Spaart de kost van het AS uit. :wink:
Ik dacht te zeggen: "Wat u kan doen is een reminder in uw agenda zetten binnen een maand of 7, om dat AS te sturen, maar bovenstaande oplossing is nog handiger. Niets belet u idd om de opzeg héél ruim op voorhand te geven (minumum drie maand, maar een maximum is er niet). Wel die opzegging niet kwijtraken in tussentijd!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”