Verbod tot houden van huisdieren is een inbreuk o/d privacy

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#16 , 24 jan 2008 05:01

Wij willen u duidelijk maken dat wij van niemand bang zijn en dat wij absoluut geen malafide praktijken toepassen. Wij herhalen dat wij huisregels hebben en dat deze dienen nageleefd te worden. Wanneer een kandidaat-huurder daaraan niet wenst of niet kan voldoen, geen probleem, maar dan komt hij/zij er ook niet in. Stellen wij tijdens de uitvoering van de huurderovereenkomst feiten vast die niet overeengekomen werden, zullen wij in eerste instantie vragen om u in regel te stellen. Wanneer echter mocht blijken dat u dat niet doet wordt er een procedure tot uitdrijving opgestart. Wij willen vooral baas blijven van ons vastgoedpatrimonium. En voor de rest zijn wij zijn wij met onze huurders supervriendelijk, beleefd en aangenaam. Indien er een probleem gemeld wordt, dan wordt dat in 99% van de gevallen nog dezelfde dag opgelost. Wij doen echt niet moeilijk.
Wel ja dan is er niets mis en bent u een uitzondering. Wat U echter zegt over "Stellen wij tijdens de uitvoering van de huurderovereenkomst feiten vast die niet overeengekomen werden, zullen wij in eerste instantie vragen om u in regel te stellen." moet U dan toch weten en dat zal U dan zelf al eens vastgesteld hebben dat niet alles wat schriftelijk vastgelegd is ook wettig dient opgevolgd te worden. En dat zijn nu juist zaken die door de wetgever vastgelegd zijn om de zwakkeren te beschermen. Ik bedoel dat er willens en wetens door verhuurbedrijven zaken in een kontrakt gezet worden die ze in feite niet mogen eisen. De huurder tekent die kontrakten en denkt of weet niet beter en houd zich eraan. Ik ga U een heel klein voorbeeldje geven. Stel je zet in het huurkontrakt: de huurwaarborg is 3 maanden alhoewel je weet dat die verlaagd is naar 2. Je kan daar niet voor gestraft worden maar de clausule is in feite nietig, zelfs als de huurder ze tekent en 3m borg betaald. Een nietswetende huurder betaald dan toch 3 maanden. Dit is slechts een voorbeeld. Het zijn zulke praktijken die schering en inslag zijn bij veel verhuurbedrijven. Zij doen dit natuurlijk op vraag van de verhuurder. Ik heb vroeger huurkontrakten gelezen die vol stonden met dingen die niet wettig waren. weinig aspirant huurders kennen de huurwetgeving. De verhuurders kennen die meestal wel en maken gebruik van de onwetendheid v/d huurder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j. kim
Berichten: 14

#17 , 24 jan 2008 10:44

Dag JohnD, ik wil nog even dit kwijt: wij zij absoluut geen onmensen en hebben enorm veel respect voor de zwakkere huurder (al hebben wij de indruk dat de huurders echt niet zwak zijn). Waar het bij ons in essentie op neer komt is dat wij niet willen dat de boel wordt afgebroken. Het is toch normaal dat wij ons daartegen wensen in te indekken. In onze contracten staan heus geen onwettelijke bedingen, maar wat er instaat, willen wij nageleefd zien. Wat de huurwaarborg betreft is het zo dat wij 3 maanden huur vragen in de vorm van een verzekeringsbon bij KORFINA op naam van de huurder. Dit geeft heel wat voordelen voor de huurder. U moet dit maar eens nalezen op : http://www.korfina.be/default.aspx?page ... u_who_what

Filouke
Berichten: 25

#18 , 24 jan 2008 10:56

@J. Kim :
Huurwaarborg bij Korfina(verplicht) valt, naar mijn mening onder de wet op de koppelverkoop, en dat is bij wet verboden!
Correct me if I'm wrong, maar heb het meegemaakt dat een verhuurder me wilde verplichten de brandverzekering af te sluiten bij een welbepaalde maatschappij, en toen idem/dito viel dit wel degelijk onder de wet van de koppelverkoop! :!:

Reclame

j. kim
Berichten: 14

#19 , 24 jan 2008 11:10

Ons inziens betreft een verzekeringsbon geen koppelverkoop (wij hebben dit laten onderzoeken) en een huurwaarborg in de vorm van een verzekeringsbon bij KORFINA wordt sinds kort aanbevolen door diverse verhuurdersbonden. Wij menen dan ook dat uw opmerking een beetje voorbarig is.

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#20 , 24 jan 2008 11:34

Dag JohnD, ik wil nog even dit kwijt: wij zij absoluut geen onmensen en hebben enorm veel respect voor de zwakkere huurder (al hebben wij de indruk dat de huurders echt niet zwak zijn). Waar het bij ons in essentie op neer komt is dat wij niet willen dat de boel wordt afgebroken. Het is toch normaal dat wij ons daartegen wensen in te indekken. In onze contracten staan heus geen onwettelijke bedingen, maar wat er instaat, willen wij nageleefd zien. Wat de huurwaarborg betreft is het zo dat wij 3 maanden huur vragen in de vorm van een verzekeringsbon bij KORFINA op naam van de huurder. Dit geeft heel wat voordelen voor de huurder. U moet dit maar eens nalezen op : http://www.korfina.be/default.aspx?page ... u_who_what
Wel ja, wat dat betreft zijn jullie dan bonafide. Ik kwam toch regelmatig in elk geval verhuurbedrijven tegen die het niet zo nauw namen met de wetgeving. En een verhuurder waar ik 15 jaar heb mogen wonen is toch ook het bewijs dat ikzelf nog redelijk ben als huurder. Ik kon er echter echt niet tegen als ik zelf op zoek ging naar een andere woning om bij nazicht v/h huurkontrakt vanalles tegen te komen dat niet koosjer was. Indien de woning mij toch niet beviel om de ene of andere reden en ik maakte een opmerking dat wat er in het huurkontrakt stond niet wettelijk was had je de reaktie van de tegenpartij moeten zien ! Uit hun reaktie wist ik goed dat het toch niet legaal was wat er in het huurkontrakt stond.

Als er in het huurkontrakt iets staat dat niet wettelijk is blijft dat onwettelijk en ofdat de huurder dat dan tekent of niet blijft in feite gelijk. Als hij het te weten komt moet de verhuurder dat terug ophoesten. Maar een huurder die dat niet weet is gefopt. Ook bepaalde kosten die niet in het huurkontrakt staan mogen later niet aangerekend worden.

We zijn in elk geval ver van het hoofdonderwerp afgedwaald.
Laatst gewijzigd door JohnD op 24 jan 2008 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Filouke
Berichten: 25

#21 , 24 jan 2008 11:36

Mag ik u de recentste uitgave van het blad van de huurdersbond aanbevelen? het "Huurdersblad" no 184 vanjanuari-februari 2008 pagina's 8 en 9 ?
Mvg

j. kim
Berichten: 14

#22 , 24 jan 2008 11:44

Uiteraard betreft dit de mening van de huurdersbond, niet meer, niet minder. De verhuurdersbond AES deelt ons via haar maandblad nr. 352 (januari 2008) blz. 19 en 20 precies het tegenovergestelde mede.
Dit betreft een zéér intersant artikel!
Mvg

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#23 , 24 jan 2008 21:50

En zo kan er nog uren over en weer gediscusieerd worden. Wij zijn nu zelf eigenaar van onze woning, maar hebben ook enkele jaren gehuurd. Ik begrijp enigszins dat een verhuurder zich wil indekken door loonbewijzen te vragen, bij een bank vragen ze dat ook voor je een lening krijgt. En huren is net hetzelfde, je leent een pand van de eigenaar, maar eerlijk gezegd bewijzen van vorige huisbazen, op die manier weer je mensen die pas op eigen benen willen gaan staan. Deze mensen dienen ook een kans te krijgen om zich te bewijzen. Ik kan begrijpen dat men zijn eigendom zo veel mogelijk wil beschermen, maar als eigenaar moet u toch ook toegeven dat er andere verhuurders tussen zitten hé? Wijzelf hebben 2 huisbazen gehad, de eerste een nukkige oude wrek die op eender welk moment zomaar het appartement binnen wilde komen, als er een defect was, was het een hoop geleuter. De tweede daarentegen, was een aangename dame in de omgang, was er iets kapot, werd dat binnen de week gerepareerd. Zij heeft zelfs niet eens moeilijk gedaan toen wij ons 3-jarig huurcontract na 1 jaar opzegden omdat wij een huis gekocht hadden en zelf een nieuwe huurder gevonden hebben. Zo zie je maar, er zijn overal lamme goedzakken en zakkenvullers.

j. kim
Berichten: 14

#24 , 25 jan 2008 01:17

Weet dat jonge mensen bij ons steeds een streepje voor hebben. In geval van twijfel laten wij de ouders (of een van de ouders) het huurcontract mee ondertekenen als borg voor de goede en volledige uitvoering van de huurovereenkomst.

Professionele verhuurders weten wel van wanten!

Dus, laat ons vooral geen paniekvoetbal spellen.

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#25 , 25 jan 2008 13:25

Beste J. Kim,

Ik heb ook nooit beweerd dat jullie slechte verhuurders zijn. Ik heb gewoon gereageerd op hetgeen ik las. Ik vind het fijn dat jonge mensen een kans krijgen, en ik geef toe, ik zou in deze tijden niet graag verhuurder willen zijn. Veel succes nog met de verhuur van je eigendommen.

dropke
Berichten: 87

#26 , 15 mei 2008 08:12

ik vind het eigenlijk bij z'n haar getrokken dat de eigenaar moet weten wat je verdient.. ook hier was dat zo, maar dat geeft nul garantie toch? en ik vind het nogal ambetant om m'n loonfiche zomaar te laten zien aan wildvreemden...uiteindelijk he vertel ik toch aan wie ik wil wat ik verdien...

was een tijd terug gaan zien bij een huis dat te huur stond, verhuurd via immo, en die man vroeg me waar ik werkte, wat ik verdiende. ik zei toen dat ik op het moment werkzoekende was, toen zei hij vlakaf, dat ik elders hulp moest zoeken, dat de prive sektor mij toch niet moest helpen? dacht da'k zou ontploffen, want uiteindelijk kon ik die huur best wel betalen, ze was een stuk lager dan wat ik nu betaal, en die ligt er ook altijd.
komt erbij dat hij vlakaf zei dat het kindergeld dat ik gestort krijg niet voor huur te betalen is. heb hem gezegd dat m'n kinderen er ook wonen en dat dus een stuk van dat geld zeker wel voor dat kan gebruikt worden. en dan nog, wie is hij om te zeggen waar ik m'n centen voor gebruik!
nee ik vind het allemaal nogal verregaand, ...

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#27 , 17 mei 2008 13:05

ik vind het eigenlijk bij z'n haar getrokken dat de eigenaar moet weten wat je verdient.. ook hier was dat zo, maar dat geeft nul garantie toch? en ik vind het nogal ambetant om m'n loonfiche zomaar te laten zien aan wildvreemden...uiteindelijk he vertel ik toch aan wie ik wil wat ik verdien...

was een tijd terug gaan zien bij een huis dat te huur stond, verhuurd via immo, en die man vroeg me waar ik werkte, wat ik verdiende. ik zei toen dat ik op het moment werkzoekende was, toen zei hij vlakaf, dat ik elders hulp moest zoeken, dat de prive sektor mij toch niet moest helpen? dacht da'k zou ontploffen, want uiteindelijk kon ik die huur best wel betalen, ze was een stuk lager dan wat ik nu betaal, en die ligt er ook altijd.
komt erbij dat hij vlakaf zei dat het kindergeld dat ik gestort krijg niet voor huur te betalen is. heb hem gezegd dat m'n kinderen er ook wonen en dat dus een stuk van dat geld zeker wel voor dat kan gebruikt worden. en dan nog, wie is hij om te zeggen waar ik m'n centen voor gebruik!
nee ik vind het allemaal nogal verregaand, ...
Eerlijk duurt het langst geld in een verhouding tot een Immo kantoor niet als U een woning wenst te huren. Langs de ene kant moet hij idd. niet weten wat je verdient, en langs de andere kant ben je niet verplicht om het te zeggen. Zo eenvoudig is dat. Er is op wettelijk gebied niets voorzien of geregeld daarover. Ik vraag me daarom af in welke mate het strafbaar is, of eventueel een reden tot contractbreuk indien de kandidaat huurder fictieve documenten laat zien aan het Immo kantoor teneinde toch in aanmerking te komen. In elk geval een garantie voor de eigenaar is een goed en vast inkomen in geen geval. Wie vandaag werkt kan morgen zonder werk vallen en problemen krijgen om zijn huur te betalen. De eigenaars zouden dan waarschijnlijk in zo'n geval graag een clausule zien die hen toestaat om het contract te annuleren of de huurder op te zeggen. Het wachten is op de eerste eigenaar die zo'n clausule in het contract vermeld en of het dan nog wettellijk is...

Buzzybeeke
Berichten: 99

#28 , 20 jun 2014 14:10

Ik ben ook verhuurder, zij het wellicht in beperktere mate dan Kim. Ook ik vraag de nodige stukken aan kandidaat-huurders. ik wil weten wie er in mijn woning komt, waarvoor ik me krom werk/heb gewerkt!! Ook wij vragen 3maanden huurwaarborg (via Korfina) en ook wij verbieden huisdieren in onze woning.
Met 3 maanden huurwaarborg is het soms al moeilijk om aangebrachte schade te dekken, laat staan met 2. Met 1500€ kom je tegenwoordig niet ver meer...
En huisdieren weigeren: dat heeft gewoon te maken met het vermijden van conflicten in een gebouw en vooral met het vermijden van schade!!


Ik hoor al de huurders graag hun gal spuien over hoe schandalig dat allemaal wel niet is. Ik maak op voorhand zeer duidelijke afspraken met huurders en ben ook correct naar mijn huurders toe. Voor liefdadigheid moet je ergens anders zijn. Het (ver)huren van een woning is, hoe je het ook draait en keert, een zakelijke transactie waarbij beide partijen, met recpect voor mekaar, de gemaakte afspraken dienen te respecteren.
Ik vraag dat alle partijen de huurovereenkomst respecteren en respect hebben voor de woning die ik ter beschikking stel. RESPECT, dat is tegenwoordig niet veel meer te vinden. Iedereen kent zijn rechten (of meent ze te kennen), maar plichten? Ho maar....

Ik nodig mensen als JohnD uit om ipv te huren zelf een woning te kopen, ipv te huren. Dan bent u baas in uw eigen huis en hoeft u geen rekening te houden met de boze huisbaas!

en, als het dan toch allemaal zo makkelijk is, en u het beter kan, waarom koopt en verhuurt u niet zelf? Het is echt niet moeilijk! Iedereen kan het, mits goede onderhandelingen met de bank (ik hoop dat u die mensen niet behandeld zoals uw verhuurder).

Booke
Berichten: 112

#29 , 20 jun 2014 16:12

Als iemand een loonbrief kan voorleggen waaruit blijkt dat deze zeker de huur kan betalen maar deze persoon het niet nodig vind om dat te doen dan ben je veel met die goeie verdiener. Er zijn volgens mij ook meer dan genoeg mensen die hun kinderen en huisdieren een goeie opvoeding meegeven zodat deze zich gedragen en niks stukmaken. Deze mensen krijgen geen kansen en dat is wel een beetje triest. Ik ken meer respectloze mensen met geld dan mensen elke maand moeten krabben om rond te komen ....

KJ86
Berichten: 2663

#30 , 20 jun 2014 16:41

Hetgeen hierboven beschreven wordt, is gewoon een evolutie in onze maatschappij waaraan je niets kan doen. De mensen die vroeger het gezag in handen hadden (werkgever, huisbaas, pastoor, leerkracht, schooldirecteur, bankdirecteur, burgemeester,...enz) verliezen steeds meer en meer macht. Mijn familie verhuurt al van zover ik kan terug gaan, als ik dan verhalen hoor van wat vroeger kon en gebeurde, is deze evolutie waarschijnlijk niet slecht. Je moet er ook rekening mee houden dat hetgeen JhonD beschrijft, maar door zeer weinig huurders effectief toegepast wordt, de meeste huurders houden zich wel aan afspraken zoals geen huisdieren (ondanks dat de rechtspraak in hun voordeel pleit, niet uit onwetendheid, gewoon uit respect voor de afspraak).

Terug naar “Huren”