Afschrijving schilderwerken

Francistilborghs
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Afschrijving schilderwerken

#1 , 02 mar 2017 16:07

Beste,

In mijn huurcontract staat dat schilderwerken worden afgeschreven over een periode van 6 jaar. Ik heb de huurovereenkomst beëindigd na 3 jaar waardoor mijn huisbaas 50% van de prijs van de werken opeist. De schilderwerken werden 3 jaar geleden door hem zelf uitgevoerd, dus er is geen factuur.
Ik heb zelf een nieuwe huurder aangebracht die van de huisbaas te horen krijgt dat er niet opnieuw geschilderd wordt, aangezien de muren zich nog in goede staat bevinden.
Mijn vraag : kan mijn huisbaas geld van mijn huurwaarborg achterhouden ter waarde van 50% van de prijs van de schilderwerken wanneer er primo geen factuur is en secundo de muren niet opnieuw geschilderd worden ?

groeten,


Francis Tilborghs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 02 mar 2017 16:30

Schilderwerken zijn ten laste van verhuurder, tenzij u er rare dingen mee gedaan hebt (de slaapkamer fluogroen schilderen bvb).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 02 mar 2017 20:30

Schilderwerken hebben een normale levensduur van 9 jaar, deze zijn te laste van de verhuurder. Enkel de schade die jij veroorzaakt zijn te laste van de huurder. Was er een PB opgemaakt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Francistilborghs
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2017 09:09

Er is inderdaad een plaatsbeschrijving opgemaakt. Als de schilderwerken ten laste van de verhuurder zijn, staat dat dan ergens in een wettekst die ik de verhuuder kan voorleggen als hij weigert mijn huurwaarborg integraal terug te geven ? Zo ja, welke wet is dat dan ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 mar 2017 10:05

Daar is geen wettekst over, enkel grote lijnen wie hersteld wat, aan de hand van de plaatsbeschrijving kan de eventuele huurschade door u veroorzaakt vastgesteld worden, zoals rookschade.
Als aan de geschilderde muren geen schade is, kan verhuurder ook geen schade eisen.
Je kan toch zelf vaststellen of er schade is, herstel deze en neem er gedateerde foto's van.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Francistilborghs
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2017 08:59

OK bedankt Sloeberken voor je advies.

Terug naar “Huren”