Bezoek potentiele huurders tijdens huuropzeg

janvde
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bezoek potentiele huurders tijdens huuropzeg

#1 , 01 mar 2017 15:30

Beste Juridisch forum,

Ik ben momenteel in opzeg van mijn huurcontract.
Het betreft hier een contract van 3 jaar ingegaan op 15/03/2014.
Ik heb in januari per aangetekend schrijven mijn opzeg gegeven dus mijn opzeg eindigt op 30/04/2016.
ter info, volgende week 11/03 verhuis ik reeds naar mijn nieuwe woning.

Mijn huurcontract was initieel rechtstreeks met de verhuurder afgesloten. Ik heb nu van een immo kantoor, aangesteld voor verhuur van mjin woning, een brief ontvangen dat mijn opzeg goed ontvangen is. Uit verder contact blijkt echter dat het immo kantoor eist dat ik 3x per week gedurende een periode van 2 uur beschikbaar ben in mijn oude woning tot einde van de opzeg voor potentieel huurders het appartement te laten bezoeken.

In het huurcontract staat hierover niets vermeld.

mijn vraag nu is volgende:

1) Ben ik in enige mate verplicht van gevolg te geven aan deze "eis" van het immo kantoor? Ik heb namelijk niet veel zin om gedurende 6 weken 3x per week in mijn oud leeg appartement te moeten zitten in de hoop dat er iemand komt opdagen. Ik hoop hier een compromis te kunnen sluiten met het immo kantoor maar uit eerdere ervaringen met dat immo kantoor weet ik dat zij zeer onredelijk kunnen zijn als je niet degene bent die hen betaald.

2) Het huurcontract op zich is niet geregistreerd. In welk opzicht zou ik zelfs kunnen komaf maken met de zaak door na mijn verhuis gewoon de sleutel te gaan droppen bij de huisbaas? Ik heb namelijk gelezen dat je bij een niet geregistreerd huurcontract als huurder het contract zonder enige reden van vandaag op morgen kan opzeggen.

alvast bedankt voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patrickk

#2 , 01 mar 2017 15:52

1) 3x per week 2u bezoekmomenten worden doorgaans als aanvaardbaar beschouwd, dus daar kan je weinig aan doen. Het goede nieuws is wel dat er (voor zover ik weet althans) niets in de wet staat dat je verplicht bent om aanwezig te zijn tijdens de bezoekuren. Dus je kan het immokantoor bijvoorbeeld zeggen dat je de bezoekuren toestaat, maar niet aanwezig kan zijn op die momenten en dat ze er dus best zelf voor zorgen dat de kandidaat-huurders binnen kunnen. Als ze lastig doen kan je eventueel wel om wat medewerking te tonen afspreken op welke momenten je wel aanwezig kan zijn. Weigeren dat de kandidaat-huurders binnen mogen lijkt me geen goed idee, want je bent verplicht bezoekmomenten toe te staan.
referentie:
http://immo.vlan.be/ni/advies/huren/143 ... innenlaten
2) de huurder kan het contract beëindigen zonder opzegtermijn
zie punt 8 in deze referentie:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... urcontract

mava105

#3 , 01 mar 2017 16:17

2) de huurder kan het contract beëindigen zonder opzegtermijn
zie punt 8 in deze referentie:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... urcontract
Telt niet voor contracten van korte duur, dus korter dan 3 jaar.
Het contract van TS is er zo een, dus hij kan geen gebruik maken van een onmiddellijk vertrek.
Gewoon sleutels afgeven aan immo, plaatsbeschrijving laten maken en verder de huur blijven betalen, met inbegrip van de nutsvoorzieningen.

Reclame

janvde
Topic Starter

#4 , 01 mar 2017 16:33

Concreet staat volgende in het huurcontract:

C) Aanvang een duur:
de huurovereenkomst zal aanvangen op 15/03/2014 voor een vaste duur van 3 jaar zoals omschreven in artikel 4 van de algemene voorwaarden van deze huurovereenkomst.

ART 4 - hoelang loopt deze overeenkomst? Wie kan opzeggen en wanneer?

De looptijd van het contract is bepaald in de bijzondere voorwaarden onder letter C.

1) indien de duur van de huurovereenkomst 3 jaar of minder bedraagt, eindigt zij, indien zij door één van beide partijen minstens drie maanden voor het verstrijken van overeengekomen periode wordt opgezegd.

Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.

Bij ontstentenis van de tijdig berekende opzeg of indien de huurder in het goed blijft wonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst werd afgesloten. In date geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die bepaald waren in de aanvankelijke overeenkomst van korte duur.

2) Deze overeenkomst kan aangegaan zijn voor een duur van negen jaar of langer. In dat geval is de situatie verschillend naargelang de opzeg gedaan wordt door de verhuurder of door de huurder.

Alvast bedankt voor de gegeven antwoorden.

patrickk

#5 , 01 mar 2017 17:36

Ik was inderdaad mis omtrent die opzegtermijn. Huurcontract van 3 jaar is nog net "korte duur". Meer informatie hier:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 01/related

artemis

#6 , 01 mar 2017 19:47

Bezoekmomenten Indien niet contractueel vastgelegd zijn doorgaans 2x per week. 1x 2uur in de week 's avonds en 1x 2 uur overdag tijdens het weekend, gewoonlijk op zaterdag.

Wat betreft de opzegging zelf en het feit of het contract al of niet geregistreerd is...
Dit contract was aanvankelijk van beperkte duur en had als dusdanig opgezegd kunnen worden vóór 15/12/2016 (al of niet registratie had dan van geen belang geweest). MAAR nu is het contract pas in januari opgezegd wanneer het eigenlijk al een 9-jarig contract was geworden + de huurder heeft een opzeg van 3 maanden gegeven.
Het klopt dat de huurder bij een niet geregistreerd 9-jarig huurcontract de opzegtermijn zelf kan kiezen maar dat heeft de TS hier al gedaan door reeds een opzegtermijn van 3 maanden gegeven te hebben. TS blijft hier imo gebonden aan zijn eigen gegeven opzeg die afloopt op 30/4 en daar kan niet meer op teruggekomen worden.

Dat TS reeds volgende week verhuist verandert hier niets aan en is de verhuurder zijn zaak niet, mag ook zijn probleem niet zijn.
TS kan ook bezoek zonder zijn aanwezigheid toestaan na verhuis maar dan raad ik hem aan om eerst de uittredende plaatsbeschrijving te laten plaatsvinden. Overdracht Nutsvoorzieningen zullen echter moeten wachten tot 30/4.

sloeberken

#7 , 01 mar 2017 21:13

Volgens mij kan TS na 16 maart 2017 als het huurcontract nog niet geregistreerd is, gebruik maken van de sanctie die de huurwet voorziet bij een niet geregistreerd 9 jarig huurcontract.
Stuur op 16 maart een AS dat u het huurcontract beeindigd op datum van bv 17 of 18 maart 2017 wegens niet registratie huurcontract.
Vraag tevens een afspraak voor het afhandelen van sleutel en nuts overdracht, zeker de sleutels niet ergens gaan droppen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

patrickk

#8 , 01 mar 2017 22:14

Ah ja klopt, we zijn al 2017! :mrgreen:
Wat artemis zegt klinkt logisch, al stel ik me de vraag waarom je je oorspronkelijk geplande opzeg niet zou kunnen wijzigen met een nieuw aangetekend schrijven. De wet laat niet toe om een huuropzeg op zich ongedaan te maken, maar laat ze ook niet toe om je opzegperiode te herzien?

Redenering van sloeberken is gelijkaardig: een nieuw aangetekend schrijven dat het oude aangetekend schrijven vervangt. Maar als dat mogelijk is, zou het nu reeds mogelijk moeten zijn. Immers:
"Bij ontstentenis van de tijdig berekende opzeg of indien de huurder in het goed blijft wonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden,..."
Die "ontstentenis" is hier wel degelijk nu reeds het geval, want de berekende opzeg is nu reeds berekend.

artemis

#9 , 01 mar 2017 23:13

@sloeberken

TS heeft al een wettelijke en geldige opzeg gegeven die nu loopt. Hij kan nu geen nieuwe opzeg geven.

sloeberken

#10 , 02 mar 2017 09:08

TS heeft de opzeg gegeven toen hij de sanctie van niet geregistreerd contract niet kon inroepen, dit kan hij wel eens het contract een 9 jarig wordt.
Verhuurder moet maar aan zijn wettelijke verplichtingen voldoen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox

#11 , 02 mar 2017 10:50

TS heeft de opzeg gegeven toen hij de sanctie van niet geregistreerd contract niet kon inroepen, dit kan hij wel eens het contract een 9 jarig wordt.
Verhuurder moet maar aan zijn wettelijke verplichtingen voldoen.
Dat geldt ook voor de TS. Hij heeft zijn opzeg gegeven die hem nu wettelijk bindt.

Terug naar “Huren”