weigeren huurders

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

weigeren huurders

#1 , 21 feb 2017 11:23

ik ben eigenaar van een herenhuis onderverdeeld in 7 studios,
waarvan er momenteel 4 verhuurd zijn aan buitenlandse huurders.
nu heb ik daarmee niet zo n goede ervaringen, eerst en vooral is er het communicatieprobleem, dan is er het feit dat ze er met meer verblijven dan toegestaan, en ze kennen de wetten omtrent het huren niet en als er schadevergoedingen moeten betaald worden wegens vroegtijdige verbreking van het contract worden ze agressief.en ook betalen ze vaak te laat of de laatste maanden van hun contract betalen ze niet zodat er geen huurwaarborg meer overblijft
Ik wil ze niet allen meteen buitenzetten maar ik wil het percentage belgen in het gebouw naar omhoog.
Mijn stelling is dat ik al genoeg doe voor de buitenlandse medemens door pakweg 2 van de 7 studios aan hen te verhuren,
en dat ik de andere vijf voorbehoud aan Belgen. Mag ik op basis hiervan buitenlanders weigeren voor de vrij komende studios?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 21 feb 2017 11:47

Dat mag je niet. Wat wel mag is je huurder kiezen b.v. op basis van solvabiliteit etc. Je bent ook niet verplicht om andere dan de officiële talen te kennen/begrijpen ;-)

Als je met geregistreerde 3/6/9 contracten werkt aarzel dan niet om elke wanbetaling voor de vrederechter te brengen. Studio's trekken nu eenmaal een minder kapitaalkrachtig publiek aan en er zijn ook "moeilijke" huurders onder onze landgenoten.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 feb 2017 14:31

En begin met een éénjarig contract.
Voorzie een aantal zaken die problemen geven als reden om direct naar vrederechter te trekken.
Zorg zeker dat u de wijkinspecteur kent die gaat over de inschrijvingen.

In kennissenkring ook meegemaakt - in een groot gebouw voor studenten ook een 10 studentenkamers waren er op een gegeven ogenblik een 30 tal personen ingeschreven - alhoewel dat contractueel verboden was of slechts met toestemming van eigenaars.
Wijkinspecteur heeft dan alle daar niet contractuele ingeschrevenen volgens de regels van de kunst ambtelijk afgeschreven.
Gezien studentencontracten van max 10 maanden de rest niet verlengt.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 21 feb 2017 16:20

Uiteraard beginnen met een contract van 1 jaar, bij twijfelgevallen kan je het nog 1x met 1 jaar verlengen.
Hoe groot zijn de studio's? Afhankelijk van de oppervlakte zijn ze mogelijk niet wettelijk geschikt voor bewoning door meer dan 1 persoon (wordt dan overbewoning) en dan zou je de inschrijving van meer dan 1 persoon op het adres kunnen laten blokkeren.

Wat doen veel immo's? Die laten meerdere kandidaten tegelijk komen voor de bezichtiging, een dag later mogelijk opnieuw een sessie en een week later nog eens.. Uiteindelijk weerhouden ze de kandidaat die hen het beste lijkt. Ik zeg niet dat je het zo moet doen maar je kan er wel wat uit opsteken.
Je mag geen huurder weigeren op basis van o.a. afkomst of nationaliteit, maar je hoeft ook niet de eerste kandidaat een contract te geven.
Wij verhuren zelf enkele studio's voor hoofdbewoning en gezien de lagere prijsklasse (tegenover appartementen) weet ik maar al te goed wat er op af kan komen. Maar we hebben goede en slechte ervaringen met alle origines. Net is er nog een crème van een buitenlandse huurder na meer dan 5 jaar vertrokken om met haar vriend te gaan samenwonen in een groter appartement. Ze was destijds een twijfelgeval qua solvabiliteit met slechts een half-time job maar ze deed ook nog avondschool, het was een doorzetter en ons buikgevoel zei ja.
Wel wonen we in het huis naast dat van onze huurders, en dat helpt :wink:

Terug naar “Huren”