Opzeg door verhuurder wegens intrekken kind

verjer0
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Opzeg door verhuurder wegens intrekken kind

#1 , 14 feb 2017 10:13

Gisteren kreeg ik een telefoontje van mijn huisbazin. Zij heeft en zal de opzegtermijn van 6 maanden respecteren. Wegens het intrekken van diens zoon in het appartement ben ik dus genoodzaakt op zoek te gaan naar een andere woonplaats.

- contractype: 3-6-9 (vastgelegd voor 3 jaar met optie tot verlengen indien gewenst)
- ingang contract: 28/08/2015

Nu zit ik met wat vragen en had gehoopt hier hulp bij te kunnen krijgen.

- wanneer kan ik ergens anders een huurcontract aangaan zonder dubbel huurgeld te moeten betalen (voor oud appt en nieuw appt)?
- is er sprake van evt. schadevergoeding aan kant van verhuurder wegens vroegtijdig opzeggen contract (ik zal met name onkosten moeten maken waarop ik niet voorzien was)?
- Krijg ik mijn waarborg a rato 100% terug wegens het vervroegd stopzetten aan de zijde van de verhuurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 14 feb 2017 11:05

Is het een 9 jarig contract of een van 3 jaar. Je kan ook een tegenopzeg geven van 1 maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

verjer0
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2017 11:13

Is het een 9 jarig contract of een van 3 jaar. Je kan ook een tegenopzeg geven van 1 maand.
De voorlopige eindtermijn was ingesteld op 2018. Dus 3 jaar. Ben zelf niet echt van plan om tegenopzeg te geven aangezien ik 6 maand lang genoeg vind om iets anders te vinden.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 14 feb 2017 11:15

Huurwaarborg dient in de eerste plaats om schade aan het pand te vergoeden. Verbreking van het contract heeft daar geen invloed op. Enkel als alles in orde is (dixit uitgaande plaatsbeschrijving) zal u uw volledige waarborg terugkrijgen.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 14 feb 2017 12:04

Je hebt een huurcontract korte duur 3 jaar, dit is niet opzegbaar, ook niet voor eigen bewoning door zijn zoon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 16 feb 2017 15:20

“Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad...De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld. Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, worden betrokken. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven. Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden. De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Indien u een nieuwe huur aangaat vooraleer de bestaande ten einde is dan bent u tweemaal huur verschuldigd.

Ook hier geldt onverkort art.10 Waarborg uit de Woninghuurwet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 16 feb 2017 15:41

“Art.3...§ 2. is niet van toepassing op huurcontract korte duur.

Een huurcontract van korte duur kan in principe niet vroegtijdig opgezegd worden.
Dus ook niet voor het zgn. “eigen gebruik”.
Als de verhuurder zelf of zijn naastbestanden het pand wensen te betrekken dan is dit geen reden om het huurcontract vroegtijdig te kunnen beëindigen.
Ook zij zullen moeten wachten tot het einde van het huurcontract.
Bepalingen die in het huurcontract van korte duur dit wel zouden voorzien, zijn eigenlijk niet geldig.
Zit de huurder na het einde van de korte duur nog in het pand, de verhuurder vergat hem bv. op te zeggen, dan is er op dat ogenblik een standaard woninghuur ontstaan.

Artikel 3 § 6 Woninghuurwet
In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar…
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden…
In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 18 feb 2017 11:15

"- contractype: 3-6-9 (vastgelegd voor 3 jaar met optie tot verlengen indien gewenst) - ingang contract: 28/08/2015"

Deze formulering doet twijfels rijzen over het type contract, namelijk is het een 3-6-9 contract of een contract van 3 jaar(art.3,§6 Woninghuurwet), met de al dan niet opzegbaarheid daaraan verbonden.

Zie daartoe zorgvuldig uw contract na.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 18 feb 2017 19:54

Zal afhangen hoe het geformuleerd is
Als het zo geformuleerd is zal verhuurder moeilijk kunnen opzeggen voor eigen bewoning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

verjer0
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 feb 2017 19:08

Update:

Het is een contract van 9-jaar. Afgesloten tot het jaar 2025.

De verhuurder heeft de opzegtermijn van 6 maanden gerespecteerd en vermelding gegeven van de persoon die zal intrekken. (Diens zoon)

Nu is mijn vraag of zij mij al dan niet een vergoeding (x-aantal maanden huur) verschuldigd is aangezien zij het contract verbreekt binnen de eerste 3-jarige termijn.

verjer0
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 feb 2017 19:10

Update:

Het is een contract van 9-jaar. Afgesloten tot het jaar 2025.

De verhuurder heeft de opzegtermijn van 6 maanden gerespecteerd en vermelding gegeven van de persoon die zal intrekken. (Diens zoon)

Nu is mijn vraag of zij mij al dan niet een vergoeding (x-aantal maanden huur) verschuldigd is aangezien zij het contract verbreekt binnen de eerste 3-jarige termijn.

Franciscus
Berichten: 38619

#12 , 20 feb 2017 19:31

Wat staat er letterlijk want u schrijft een contract van drie jaar met optie tot verlenging.
In een 9 jarig contract is er geen optie tot verlenging maar de mogelijkheid om een einde te maken aan ...wat iets heel anders is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 20 feb 2017 20:06

Nu is mijn vraag of zij mij al dan niet een vergoeding (x-aantal maanden huur) verschuldigd is aangezien zij het contract verbreekt binnen de eerste 3-jarige termijn.
Neen dat is hij niet verschuldigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

verjer0
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 feb 2017 22:03

Wat staat er letterlijk want u schrijft een contract van drie jaar met optie tot verlenging.
In een 9 jarig contract is er geen optie tot verlenging maar de mogelijkheid om een einde te maken aan ...wat iets heel anders is.
ik was van mening dat het een 3-jarig contract met optie tot verlenging was, daar dat oorspronkelijk mondeling zo afgesproken was.
Nu op papier is het een 9-jarig contract. En dus staat dit vast tot 2025.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid

Terug naar “Huren”