Huurder spoorloos

dannyvho
Topic Starter
Berichten: 6

Huurder spoorloos

#1 , 13 feb 2017 12:16

Wij hebben sinds 1 decemeber 2016 via een immokantoor een huurcontract voor een klein appartement afgesloten met een jonge man. Contract is geregistreerd en geldt voor 1 jaar.
Contacten verliepen zonder problemen tot wanneer ik begin januari 2017 een telefoontje kreeg van zijn werkgever: huurder was om dringende reden ontslagen. (onwettige afwezigheid, geen vorige domicilie...).
De huur van februari is niet betaald.

De man lijkt echt op de vlucht en heeft sinds midden januari het appartement niet meer betreden: water- en gasverbruik nihil laatse 4 weken. Hij heeft wel nog de sleutels. De wijkagent is er ook niet in geslaagd om vaststellingen te doen.

Ik kan enkel (vriendelijke) boodschappen inspreken op zijn voicemail maar krijg geen reactie.

Op 10/02/17 aangetekende brief gestuurd met gewone brief als kopij. Hierin stel ik hem in gebreke en bied 3 opties aan: betalen en huur verder zetten, ontbinding huurcontract met wederzijdse toestemming of contract laten ontbinden via vrederecther. Deze voorstellen had ik ook al op zijn voicemail achtergelaten.

Begin volgende week wil ik een verzoekschrift indienen bij het vredegerecht voor ontbinding huurcontract, verbrekingsvergoeding, aanwending huurwaarborg.
Moet daar ook uithuiszetting bij en hoe pak ik dat dan aan?

Ik ben bereid om nog een laatste voorstel te doen: zelf appartement leegmaken en de inboedel afleveren op een adres naar keuze, in ruil voor de sleutels.

Alvast dank voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mister Wolf
Berichten: 50

#2 , 20 feb 2017 21:10

Dien snel dat verzoek in en vraag effectief dat een gerechtsdeurwaarder wordt aangesteld om hem uit te zetten. ook al woont hij er niet meer effectief, het is de enige weg om "correct" van hem af te geraken. De deurwaarder zal wel een provisie vragen om de uitzetting te doen. Zij bellen veelal naar de diensten van de gemeente en zij komen de inboedel dan oppikken, houden die enige tijd en bij gebreke aan ophaling wordt deze dan weggedaan.
Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

dannyvho
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 11 okt 2017 11:24

Ik heb inderdaad de vrederechter verzocht om het huurcontract te ontbinden, dat was nog vrij snel geregeld (na drie maand).
Met het vonnis van de vrederechter heb ik ook de twee maand huurwaarborg kunnen recupereren.
Gelukkig is de huurder nooit gedomicilieerd geweest in het appartement.

Ik heb het appartement 'leeg' aangetroffen, opgekuist en de sloten vervangen.
Van de huurder niets meer gehoord, is ook niet op de rechtbank verschenen.

Nog een staartje aan deze zaak: de stad wou mij nu belasting op tweede verblijven laten betalen omdat er op 1 januari niemand gedomicileerd was in het appartement....
Natuurlijk kennen ze daar het volledige verhaal niet. Ik heb dan maar een mail gestuurd met de nodige uitleg en de bewijzen.
Nu maar hopen dat ik geen aanslagbiljet als antwoord krijg.

Reclame

Terug naar “Huren”