CV maar ook haard....

smart
Topic Starter
Berichten: 186

CV maar ook haard....

#1 , 11 feb 2017 14:03

Huurders hebben cv installatie.
Nieuwe huurder wilt op eigen initiatief de open haard laten branden. Heeft geen schriftelijke toestemming. Op eigen initiatief neemt hij de haardplaat weg van de afgesloten haard, welke in 20 jarenniet is gebruikt. Nu liet hij ook de schouw kuisen, 65 euro.
Ten eerste diende hij toelating te vragen aan eigenaar hout te branden. Nu wilt hij die 65 euro verhalen op vorige huurder???
Ik denk dat de gebruiker, nl de nieuwe huurder dit dient te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 feb 2017 14:11

Nieuwe huurder heeft met de vorige huurder dergelijke zaken niet af te handelen. Waarop zou hij zich kunnen beroepen. Het vorige huurcontract en de afsluiting plaatsbeschrijving/waarborg zijn beeindigd, dus vorige huurder is geen betrokken partij. Dan is het aanspreekpunt de verhuurder. Maar ook dan kan verhuurder weigeren ook maar enige kosten te doen aan de open haard. Immers de open haard was afgesloten en niet in gebruik. Vermeldde het huurcontract een functionele open haard? Dàn kan de verhuurder wél gevraagd worden dat de openhaard operationeel en buikbaar is.

smart
Topic Starter
Berichten: 186

#3 , 11 feb 2017 14:19

OOk dat is mijn mening, op de plaatsbeschrijving staat de haard met afgesloten plaat.
Ik denk zelfs bij gebruik als haard of indien kachel geplaatst wordt, dient de huurder de schoorsteen te laten reinigen, eveneens bij einde huurovereenkomst.
Daarbij komt zoals gewoonlijk het onderhoud voor de cv ketel ten zijde laste. Ik zal dat allemaal duidelijk bespreken.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 11 feb 2017 14:38

Die haart is aanwezig? Indien die haard niet mag gebruikt worden, had dit in het huurcontract moeten staan.
Zo niet, hoort die haard gebruiksklaar te zijn bij aanvang van de verhuur.
Afgesloten of niet, er moet effectief naar verwezen worden in het huurcontract dat dat die niet mag gebruikt worden als je als eigenaar dit niet wenst.

Maar reinigen van schouw gedurende de verhuur is wel ten koste van de huurder.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 11 feb 2017 14:45

Hoé is de haard afgesloten? Met een deurtje dat open en dicht draait? Of een plaat die met schroeven in de muur gevezen zit? In dat geval impliceert deze permanente afsluiting toch wel dat de haard niet operationeel is. Ten andere, ik zou enorm oppassen met een open haard die 20 jaar niet gebruikt is geweest. De normen voor (open vuur) schoorstenen zijn de laatste jaren aangepast.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 11 feb 2017 15:24

Schoorsteen maakt niets uit, mag nog altijd de gemetste schoorsteen zijn zoals ze al driehonderd jaar gebruikt wordt. De laatste tijd gaan er hardnekkige geruchten de ronde dat schoorstenen getubeerd moeten zijn of dat schoorstenen in asbest niet meer gebruikt/gereinigd worden. Niets van waar, mag voorlopig nog altijd.
Hetgeen wel aanwezig moet zijn, dat is al jaren het geval, is een permanente verluchting naar buiten.

smart
Topic Starter
Berichten: 186

#7 , 11 feb 2017 15:49

De plaat is ,was een vastgeschroefde plaat. Permanente verluchting, is een verluchtingsrooster aan raam voldoende?

Terug naar “Huren”