een handelspand huren als woning

MaudMaes
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

een handelspand huren als woning

#1 , 06 feb 2017 12:00

Hallo,

Ik huur een pand dat geregistreerd staan als handels pand maar mijn huurcontract geeft echter aan dat het een woning is.
Ik kan mijn domicilie hier niet zetten, maar het is wel verzekerd als mijn woning.

Is dit rechterlijk en wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 06 feb 2017 12:09

Dan loet de eigenaar aangeven dat het geen handelspand meer is.
Zal voor hem ook gevolgen hebben want op een handelspand betaald hij belastingen voor de huur.
In principe kan u ook in een handelspand wonen net zoals u in een kartonnen doos kan wonen.
Gemeente / politie zal u moeten inschrijven daar is geen twijfel over maar politie moet dan ook de nodige PV's opstellen wegens inbreuken ruimtelijke ordening en Vlaams Woondecreet enz enz .

helenedemunter
Berichten: 6

#3 , 06 feb 2017 20:00

Je kan inderdaad feitelijk in een handelspand wonen (zonder overeenkomst) en daar zijn meerdere luiken/gevolgen aan gekoppeld. Afhankelijk van de kwaliteit van de woning kan de verhuurder al dan niet aangeklaagd worden voor huisjesmelkerij. Een handelspand is namelijk niet geschikt voor bewoning. Burgerrechtelijk kan je hier echter perfect blijven wonen als je dat wil en zelf geen klachten hebt over de kwaliteit, als er bvb. een bed is, water, etc... Als je hier als hoofdverblijfplaats gaat blijven wonen dan ga je echter een woninghuurovereenkomst moeten hebben in de zin van de Woninghuurwet. Zie art. 1bis Woninghuurwet

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 06 feb 2017 20:32

Een handelspand verhuren aan particulier voor bewoning, met huurcontract handelshuur is nietig.
Hier is iets niet pluis.

Welk huurcontract heb je.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2017 22:41

Is er voor de functiewijziging van het gebouw van handel naar bewoning geen stedenbouwkundige vergunning nodig?
Schept de verhuring van een handelspand voor bewoning geen onwettige en onrechtmatige toestand en bestendigt het deze niet?
Zou dergelijke huurovereenkomst dan ook niet nietig kunnen zijn omdat het voorwerp ervan ongeoorloofd is?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2017 22:50

Alleszins functiewijziging = stedenbouwkundige vergunning.
En als het gebouw deel uitmaakt van een verkaveling, evt. ook nog een wijziging van de verkavelingsvergunning.

Plus omgekeerde beweging bij einde huur en opnieuw gebruik als handelspand.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 10 feb 2017 12:27

Een handelspand verhuren aan particulier voor bewoning, met huurcontract handelshuur is nietig.
Hier is iets niet pluis.

Welk huurcontract heb je.
mijn huurcontract geeft echter aan dat het een woning is
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 10 feb 2017 12:34

Dan moet je er u domicilie plaatsen, staat er in huurcontract dat het verboden is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”