Kostprijs stroom zonnepanelen

Delgrado
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Kostprijs stroom zonnepanelen

#1 , 06 feb 2017 00:12

Beste

Ik huur een studentenkot met een contract van bepaalde duur (1 jaar).
Maandelijks betaal ik een voorafbetaling voor alle nutsvoorzieningen (water, gas en elektriciteit).
De eigenaar van het gebouw heeft zonnepanelen geplaatst.

Voor de eindafrekening neemt de huisbaas het totaal verbruik (zowel van het net als de zonnepanelen) en rekent deze aan dezelfde kost, zijnde de totale kostprijs per kwh zoals aangegeven is op de factuur.
Echter valt onder deze kostprijs naast de energiecomponent ook btw, groene stroom bijdrage, distributiekosten etc.
Mag de verhuurder deze totale kostprijs ook rekenen voor de stroom van de zonnepanelen?
Het lijkt me nogal raar dat de verhuurder belastingen en distributiebijdragen int.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 06 feb 2017 08:03

deze kosten zitten omvat in zijn afrekening en kunnen dus doorgerekend worden.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 feb 2017 09:03

Je zal ook een deel van zijn investering moeten terug betalen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 06 feb 2017 11:01

Je kan een copy van de factuur vragen, dat is u recht. Verhuurder mag geen stroom verkopen, als hij een deel van de investering wil terug winnen, moet hij maar een hogere huurprijs vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 06 feb 2017 11:01

Je kan een copy van de factuur vragen, dat is u recht. Verhuurder mag geen stroom verkopen, als hij een deel van de investering wil terug winnen, moet hij maar een hogere huurprijs vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Delgrado
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2017 11:21

Bedankt voor de antwoorden

Misschien een verduidelijking, de verhuurder vraagt meer dan er op de factuur staat
bv. totale verbruik: 100 kWh
waarvan zonnepanelen: 60 kWh
waarvan afkomstig van het net: 40 kWh

kostprijs energie factuur: 0.22€ / kWh (pure energiecomponent) + 0.7 € / Kwh (btw, groenestroombijdrage, distributiebijdrage ...)
wat de verhuurder doorrekent aan mij: 40*(0.22 + 0.7) (=totale kost factuur) + 60* (0.22 + 0.7) (voor de zonnepanelen).

Het lijkt me logisch dat ik betaal voor de stroom van de zonnepanelen, echter rekent de verhuurder hiervoor even veel als stroom van het net, waar btw, groenestroombijdrage en distributie op betaald moet worden.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 06 feb 2017 12:56

Ik snap het niet goed uw verbruik is x kWh .. en dat moet u betalen.
Het lijkt me logisch dat u betaald voor de gebruikte elektriciteit.

Delgrado
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 feb 2017 13:03

Volledig akkoord dat ik moet betalen voor elektriciteit die ik gebruik.
Het gaat er echter om aan welke prijs de stroom van de zonnepanelen aangerekend wordt.

De verhuurder rekent een bedrag aan waar btw en distributiebijdragen inzitten die niet van toepassing zijn op elektriciteit opgewekt door zonnepanelen. Alsook mag een verhuurder geen energie verkopen, enkel de kosten doorrekenen dacht ik.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 06 feb 2017 15:49

Verhuurder mag geen energie doorverkopen.
Energie die hij zelf produceert mag hij verkopen, hij moet inderdaad factureren en belastingen betalen zoals je zelf aangeeft.

Het is natuurlijk niet bevorderlijk voor jullie relatie als je de verhuurder zou verklikken bij de belastingen.
Waarschijnlijk woon je met meerdere studenten in dezelfde blok. Je kan voorstellen dat hij de energie van de zonnepanelen verkoopt aan de andere studenten en de energie van Engie doorrekent aan u. Dan is alles correct.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 06 feb 2017 19:16

Energie die hij zelf produceert mag hij verkopen,
Welke wetgeving laat dit toe.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 06 feb 2017 19:34

in theorie kan je stroom van je zonnepanelen verkopen aan de energieleverancier, dit is echter voor een gewone persoon nooit interessant. Waarschijnlijk zal de verhuurder waarschijnlijk gewoon de kostprijs van de electriciteit die "overschiet" per eenheid omzetten en zo aan te rekenen. Dan zit je al echter met een bedrag waar ook vaste kosten in gerekend worden.

Wat staat er in de huurovereenkomst over de energieprijs?

Delgrado
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 feb 2017 04:13

In het huurcontract staat niets over zonnepanelen vermeld, enkel dat er maandelijkse voorafbetalingen zijn en een eindafrekening op het einde van het contract.

katwezel
Berichten: 375

#13 , 07 feb 2017 05:03

Doorverkoop elektriciteit is in bepaalde uitzonderingen wel toegelaten zoals voor studentenkot , campings , garages , gemeenschappelijke gang , parkingverlichting enz. Wat betreffende de aanrekening van fe btw op de productie van zijn zonnepanelen is hij volgens mij in de fout of de kotbaas moest ook een btw nr hebben

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 07 feb 2017 10:02

In het huurcontract staat niets over zonnepanelen vermeld, enkel dat er maandelijkse voorafbetalingen zijn en een eindafrekening op het einde van het contract.
Dan heb je recht op een copy van de factuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Delgrado
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 feb 2017 17:21

Ik heb de factuur kunnen inkijken, het bedrag dat aangerekend wordt voor de netstroom is correct.
Het gaat me echter om het bedrag voor de stroom van de zonnepanelen

Terug naar “Huren”