28/01 hebben we de plaatsbezchrijving gehad met onze huurbaas.
We hebben hier net geen 3 jaar gewoond.
Bij de plaatsbeschrijving waren er een aantal puntjes die niet goed waren
-Het kuisen was niet grondig genoeg dus wou hij er nog eens een kuisploeg opzetten van 160 euro
- de brandverzekering die blijkbaar nog niet betaald was( wij vielen hier uit de lucht) van 90euro
- administratiekost van 60euro voor vroegtijdig vertrek.
Bijde partijen gingen hiermee akkoord en hebben het document getekend met het over te schrijven bedrag aar de huurbaas met zij rekeningnummer erbij.
Ik ga met het papier van de plaatsbeschrijving naar de bank en deze moesten hun eigen document gebruiken waarbij het af te trekken bedrag werd opgeschreven en odertekend door mij. De huurbaas ging nog moeten uitgenodigd worden voor een handtekening.
Deze morgen krijg ik een telefoon dat er nog een muggennet ontbreekt aan het raam en hij hiervoor nog 125eur wil aftrekken.
Kan dit zomaar na ondertekenen van een document dat alles al beschreven staat?
Of is dit document dat we beide hebben ondertekend niks waard?
Na de ondertekening van de uitgaande PB, kan verhuurder geen bijkomende kosten meer aanrekenen. Hij zou het muggenraam immers zelf weg hebben kunnen nemen, om alzo meer geld van de HWB te kunnen innen.
Bedankt voor je reactie!
Wat moet ik hier dan mee? Hij zegt dat hij niet wil ondertekenen voor het vrijkrijgen van de borg.
Een advocaat aannemen voor 125 euro?
Stuur hem een AS en geeft hem 14 dagen om te betalen. Daarna stap je naar de vrederechter. Kan ook zonder advocaat en dat kost een pak minder dan uw advocaat.
Ik ben dus sowieso in mijn recht met het document met de plaatsbeschrijving met alle hierbovenvermelde kosten? Ik vermoed dat de huurbaas dit ook zal weten dat na de plaatsbezchrijving geen bijkomende kosten meer kunnen gevraagd worden ( heeft meerdere appartementsblokken). Ik snap niet dat hij dit bedrag dan nog vraagt. Na een ondertekende plaatsbeschrijving kan dus absoluut niks meer worden bijgerekend?
Je bent vergeten te melden of het muggennet in de ingaande plaatsbeschrijving is opgenomen en/of dat jij het muggennet hebt weggesmeten.
Als jij de schade hebt aangericht en de eigenaar heeft dit niet vastgesteld op het moment van uittrede maar hij stelt u in gebreke voor de extra schade binnen een redelijke termijn dan zal je keihard moeten liegen over het wegsmijten van het muggennet en geloofwaardige moeten overkomen bij de vrederechter.
Het is redelijk simpel, als je het muggennet hebt weggesmeten, betaal je de waarde van het muggennet.
De verhuurder moet geen bewijs afleveren, hij of zij mag het appartement immers zelf kuisen of vuil doorverhuren.
Na de ondertekening van de uitgaande PB, kan verhuurder geen bijkomende kosten meer aanrekenen. Hij zou het muggenraam immers zelf weg hebben kunnen nemen, om alzo meer geld van de HWB te kunnen innen.
Wat mij ook logisch lijkt. Na een plaatsbeschrijving kan de verhuurder toch niet steeds terugkomen hierop en extra gebreken vinden? Of kan hier toch va afgeweken worden?
De verhuurder verliest zijn recht op terugbetaling niet omdat hij schade heeft gemist bij de uittredende plaatsbeschrijving.
Het probleem is dat de verhuurder niet kan bewijzen dat jij de schade hebt aangericht.
Dat houdt in dat je op de rechtbank staalhard moet liegen als je de schade wel aangericht zou hebben, anders blijf je uiteraard aansprakelijk.
Ik heb een advocaat gebeld en die zei mij dat er niet meer kan afgeweken worden van een getekende plaatsbeschrijving en hier zeker mee naar het vredegerecht moet gaan. Wat mij ook logisch lijkt, wat voor nut heeft een plaatsbeschrijving als men hier steeds na enkele dagen va kan afwijken na "nog gevonden gebreken". Hoe zien jullie dit? I
Dus wat KJ 86 zegt is niet waar?
Het muggenraam staat inderdaad in de ingaande plaatsbeschrijving maar ik meen mij niet te herrineren dat ik ooit een muggenraam heb gehad. Dit was de eerste keer dat ik huurde en bij de ingaande plaatsbeschrijving heb ik niet echt uitvoerig alles bekeken.
De huisbaas kan hier dus geen aanspraak op maken, zelfs al staat het in de ingaande plaatsbeschrijving maar dit niet in de uitgaande ondertekende plaatsbeschrijving vermeld staat dat dit ontbreekt? Graag een duidelijk antwoord hierover..
Er staat NIET in de uitgaande PB dat het ontbreekt. Dat is wat jij en de verhuurder hebben getekend. Verhuurder kan het na het opmaken van de uitgaande PB en het ondertekenen ervan door beiden, gewoon hebben weggenomen en dan zeggen dat het weg is om meer HWB te kunnen inhouden. Zal bij geen enkele rechter pakken.
Nee dat is niet waar, de wetgever heeft de opmaak van plaatsbeschrijvingen verplicht om dergelijke discussies uit te sluiten.
Eenmaal beide partijen dit ondertekend hebben voor akkoord, kan er niet meer vanaf geweken worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.