huisbaas eist schadevergoeding door opzegging contract.

nietmijnnaam
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

huisbaas eist schadevergoeding door opzegging contract.

#1 , 27 jan 2017 11:56

Hallo,

Ik heb een huurovereenkomst gesloten voor een periode van 2 jaar. ( 07/2013 - 07/2015)
07/2015 is dit stilzwijgend verlengt naar een contact van 9 jaar.
Nu januari 2017 heb ik een opzeggingsbrief naar mijn huurbaas verzonden.

Nu zegt hij dat een contract van 9 jaar (het werd niet opgezegd na de looptijd van 2 jaar) alleen kan worden opgezegd na elke driejarige periode?
Dus in dit geval verbreek ik het contract, waardoor ik een schadevergoeding verschuldigd ben. Klopt dit ?

Ik heb dit nagevraagd bij de huurdersbond zei vertelde mij dat hier niets van waar is. Dat ik in het 4de jaar ben van mijn 9 jaar contract en dus geen schadevergoeding moet betalen. Wel moet ik natuurlijk mijn opzeggingstermijn uitdoen (betalen) wat geen probleem is omdat ik hier nog 3 maand blijf wonen.

Ik heb dus verder gezet en de huurovereenkomst opgezegd. Ik krijg nu mails van de huurbaas dat hij het voor de burgerlijke rechtbank wilt regelen.

Ik zit dus met veel vragen! kan dit zomaar ? Ik heb toch het contract niet verbroken maar opgezegd? Hij eist een schadevergoeding en wilt me laten voorkomen bij de burgerlijke rechtbank terwijl ik toch geen fout heb ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 27 jan 2017 12:05

U verhuurder is dringen toe om eens de huurwet te lezen. Een 9 jarig contract kan huurder steeds opzeggen met een opzeg van 3 maand, enkel de eerste 3 jaar kan verhuurder een schadevergoeding vragen.
U huurcontract korte duur is er een van 9 jaar geworden en dit van bij aanvang contract 07/2013, dus zit je in u 4de jaar.
Indien het niet geregistreerd was, moet je zelf de opzeg termijn van 3 maand niet respecteren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 jan 2017 12:11

Tenzij het een handelshuur is, daar kan een opzeg maar na iedere 3 jarige periode

Reclame

nietmijnnaam
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2017 12:42

U verhuurder is dringen toe om eens de huurwet te lezen. Een 9 jarig contract kan huurder steeds opzeggen met een opzeg van 3 maand, enkel de eerste 3 jaar kan verhuurder een schadevergoeding vragen.
U huurcontract korte duur is er een van 9 jaar geworden en dit van bij aanvang contract 07/2013, dus zit je in u 4de jaar.
Indien het niet geregistreerd was, moet je zelf de opzeg termijn van 3 maand niet respecteren.

Dank voor de geruststelling ,dit dacht ik ook. Het is mijn hoofdverblijfplaats en dus geen handelspand.

Alvast bedankt.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 27 jan 2017 12:59

U mag inderdaad gerust zijn op dat vlak, en zelfs als u zou opgeroepen worden voor het vredegerecht (zou me verbazen dat een verhuurder niet eerst juridisch advies zou inwinnen), zal de rechter eens goed lachen.

Enige waar u voor moet vrezen, is dat de uittredende plaatsbeschrijving waarschijnlijk een bikkelharde strijd zal zijn.

nietmijnnaam
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jan 2017 13:34

U mag inderdaad gerust zijn op dat vlak, en zelfs als u zou opgeroepen worden voor het vredegerecht (zou me verbazen dat een verhuurder niet eerst juridisch advies zou inwinnen), zal de rechter eens goed lachen.

Enige waar u voor moet vrezen, is dat de uittredende plaatsbeschrijving waarschijnlijk een bikkelharde strijd zal zijn.

Ik denk dat hij is "vergeten" dat (al de rest van het gebouw heeft een 3- 6- 9 contract) ik dit niet wou en getekend heb in 2013 voor een contract van 2 jaar dat verlengt kon worden naar een 9 jarig contract. Het is best lach wekkend hem bezig te horen omdat hij zo zeker is van zijn stuk maar het blijft wel ons een hoop stress bezorgen.

Ik zag dat u ook had gereageerd op mijn andere post ivm de waterlek, zoals u daar leest doet hij inderdaad alle moeite om het mij heel moeilijk te maken.

ach ja,

Dankjewel voor al het advies.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 27 jan 2017 16:35

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 28 jan 2017 11:46

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

07/2013=aanvang huur ; 07/2016 = einde eerste driejarige periode ; ‘Nu januari 2017 heb ik een opzeggingsbrief naar mijn huurbaas verzonden‘. Op die opzegging is dus niet van toepassing “Art.3...§5...Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 28 jan 2017 23:20

Is er een registratie van het contract bij geen registratie is er zelfs geen opzegtermijn ( maar u zal nu wel iets van termijn in uw brief hebben gezet dus daar moet u zich dan aan houden).
Is er een inkomende plaatsbeschrijving indien niet wordt het 'moeilijker' voor verhuurder iets aan te voeren als schade ...

nietmijnnaam
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jan 2017 18:23

Registratie ben ik dus nog niet na gegaan aangezien ik hier dus 3 maand nog blijf wonen, maar zal dit zeker doen. de plaatsbeschrijving is nooit opgemaakt enkel in het contract staat dat het appartement in goede staat is afgeleverd en alles is opgeschreven (bvb, kraan, wasbak enz...).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 29 jan 2017 20:44

Als je u 3 maand opzeg uitdoet heeft het geen zin om te gaan zien of het al of niet geregistreerd is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”