Brandverzekering opzeggen mogelijk bij verhuis?

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Brandverzekering opzeggen mogelijk bij verhuis?

#1 , 26 jan 2017 09:11

Ik sloot mijn jaarlijks vernieuwende brandverzekering voor mijn huidige appartementje af in november 2015. Ik verhuis op 1 februari van dit jaar naar een nieuw appartement waar ik uiteraard ook een brandverzekering dien af te sluiten. Kan ik om deze reden (verhuis) wettelijk mijn huidige verzekering stopzetten en de nieuwe polis bij een andere maatschappij afsluiten? Of dien ik nog steeds de opzegperiode van minimaal drie maanden te respecteren en is de enige optie mijn huidige verzekeraar op de hoogte stellen en de huidige polis aan te passen?

Deze vraag komt vanuit verwarring ivm de volgende bronnen:

http://www.brandverzekering.be/mijn-bra ... g-opzeggen
Wanneer u gaat verhuizen kunt u enkel uw brandverzekering gebouw per de datum van uw verhuizing beëindigen. Uw inboedelverzekering dient u altijd mee te nemen met de verhuizing. Verhuizing is geen reden tot opzegging van uw inboedelverzekering.
http://www.hoedoen.be/hoe-brandverzekering-opzeggen/
Elk jaar wordt de polis van een brandverzekering automatisch vernieuwd. Er geldt bij een brandverzekering altijd een opzegtermijn van 3 maanden. Je dient dus al zo’n 3,5 maanden voor de automatische vervaldag je aangetekende opzegbrief te verzenden.

Mij vraag is dus of een verhuis het wettelijk gezien al dan niet mogelijk maakt om bij een andere maatschappij een brandpolis af te sluiten (eventueel met andere voorwaarden maximumvergoeding, inboedel, etc..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 jan 2017 09:48

Je hebt 2 soorten brandverzekeringen:
1. een inboedelverzekering
2. een woningverzekering

Het 2e is niet nodig als je huurt, die is een kost voor de verhuurder.

Je kunt een verzekering stopzetten op 3 manieren:
Ofwel via een opzeg.
Ofwel direct als het risico niet meer bestaat.
Ofwel onderhandelen met de verzekeraar/makelaar (dit wordt vaak enkel maar gedaan als je verandert van soort polis bij hun).

Jij hebt een brandverzekering voor je inboedel.
Bij je verhuis zal die inboedel niet verdwijnen, maar mee verhuizen.
Het risico verdwijnt dus niet.
Je zal de brandverzekering dus moeten meenemen me dunkt, en tegen eind dit jaar kun je een andere nemen.

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2017 11:37

Je hebt 2 soorten brandverzekeringen:
1. een inboedelverzekering
2. een woningverzekering

Het 2e is niet nodig als je huurt, die is een kost voor de verhuurder.
Ik was in de veronderstelling dat een huurder wettelijk verplicht is om een brandverzekering af te sluiten bij de aanvang van een huurcontract? Een citaat uit een model-huurcontract:
De huurder zal zijn aansprakelijkheid inzake brand- en waterschade verzekeren. Anders mag de verhuurder op kosten van de huurder een verzekering sluiten die deze risico’s dekt.
Bij nadere inspectie van mijn huidige brand polis vind ik het volgende terug:
Verzekerde bedragen:
  • Gebouw: waarde van het gebouw op het moment van het schadegeval
  • Inhoud: 160.000 maximale tussenkomst
Jaarpremies:
  • Top woning Gebouw
  • Top woning Inhoud
  • natuurrampen inhoud
  • rechtsbijstand
en verder
Top Woning omvat de volgende waarborgen voor:
  • Gebouw: Brand, Botsen tegen de verzekerde goederen, Beschadigingen van onroerende goederen veroorzaakt door dieven, uitwerking van elektriciteit, storm waterschade, schade door stookolie, Glasbreuk, B.A. gebouw
Ik wil me praktisch slechts verzekeren tegen de schade die de verhuurder in uitzonderlijke rampgevallen (bvb. volledig pand brand af omdat ik mijn frietketel heb laten branden) op mij kan verhalen, en dat liefst zonder maximum plafond. Is het dan corerct om te stellen dat van deze specifieke polsi enkel de items Top Woning Gebouw en Rechtsbijstand van toepassing zijn?

Het betreft of de verhuis al dan niet de polis opzegbaar maakt is me alvast wel duidelijk, waarvoor dank! : )

Reclame

bart452
Berichten: 4

#4 , 23 feb 2017 17:39

Om geen nieuw onderwerp te openen zou ik graag verder gaan met dit onderwerp:

Onze concrete situatie:

Huurder appartement
Brandverzekering gesloten (brandverzekering voor appartement, inboedel en diefstal)
jaarlijkse vervaldag verzekering: 16/07
Datum verhuis en dus appartement vrij (wij stoppen met huren en gaan naar onze eigen woning die wordt verzekerd bij een andere verzekeraar): 01/06/2017 om 00u

Concrete vraag: kunnen wij onze verzekering aangetekend opzeggen op 01/06/2017 om 00u gezien wij stoppen met huren of kunnen wij pas onze verzekering laten stoppen op de jaarlijkse vervaldag (en eigenlijk dus 1,5 maand verzekering betalen voor niets)

Indien dit mogelijk is om te stoppen op 01/06/2017 iemand een voorbeeld om hoe dit te formuleren (ik vind modellen maar die stellen allemaal einde op vervaldatum)

Alvast bedankt voor jullie input

Bart

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 03 mar 2017 15:38

Maak gebruik van de voorbeelddocumenten op de vervaldatum, maar in plaats van "opzegging vanaf de vervaldatum" verwoord je het "opzegging wegens stopzetting risico" en verwoord ook dat je stopt met huren.
Eventueel steek je je opzegbrief die je naar de verhuurder stuurde erbij als bijlage.

Met een beetje geluk werkt het... Maar zie mijn vorige post: het gedeelte voor inboedel en diefstal blijft in feite van toepassing, je inboedel verhuis je namelijk mee.
In het slechtste geval krijg je een premievermindering voor de laatste anderhalve maand, omdat het gedeelte "appartement" weg valt, je zou dan kunnen vragen aan je nieuwe verzekeraar om je nieuwe polis pas te laten ingaan vanaf 16/07.

Terug naar “Huren”