Huisbaas gluipt binnen en vernielt kast!

Julie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huisbaas gluipt binnen en vernielt kast!

#1 , 20 jan 2017 19:53

Nu heb ik wat meegemaakt wat ik nog steeds niet kan geloven omdat het te gestoord is voor woorden.
Wij huurden een app sinds 27 dec 2015
In aug hadden we een huisje gekocht en in sapt laten weten dat we het huurcontract opzeggen helemaal volgens contract.
November mogen we verhuizen naar ons huisje en tegen 17 december zijn wij al helemaal uit het app.
De dag erna komen mijn ouders het app helemaal poetsen zodat het helemaal tip top is tegen dat we de sleutels overhandigen.
Mijn moeder had al een hele dag gepoetst en de volgende dag gaat ze terug om de rest te doen ze had gedweild en had de achterste ramen en deuren opengezet. Ze gaat ondertussen naar huis om te gaan eten .
MIJN HUISBAAS WOONT NAAST MIJ en kan via het plat dak op mijn terras geraken (een geuitige heeft hem eerder zien naar mijn terras gaan)
Toen mijn moeder een uurtje later terug kwam was er met een breekmes een hele kras van ong 40 cm in de keukenkast gestrokken
Ze verschoot zich rot en ging naar de politie ..
Wij gingen naar de huurdersbond en ze raadde ons aan om nog ye zwijgen
De 27 ste hadden we een afspraak om te sleutels te overhandigen .hik kwam in het app om het te "controleren" .
Hij viel zogezegt uit de lucht en zei dat wij een nieuwe keuken moesten zetten of hij ging de waarborg niet terug geven . Wij zeggen tegen hem dat wij daar al 10 dagen niet meer wonen en dat het niet kan ons is en hij zegt ja "van mij ook niet" "doe maar een forenschis onderzoek je zal geen vinger afdrukken vinden"
We tekenen dat wij de sleutels overhandigt hebben . Een maand later bellen wij naar de bank dat ze contact opnemen met de huisbaas om onze waarborg terug te krijgen hij weigert nog steeds en zegt dat hij ons voor de vrederechter zal dagen ... nu wachten wij af .
Maar ik vind het zelf te absurd om het te geloven wat zal de vrederechter hoer over denken een buitenstaander die moet oordelen wie liegt en wie niet ??
We woonden er 1 week en ik had een ander slot gestoken en hij had het al gezien na 1 week ik confronteer er hem mee dat hij dus wilde binnen komen en hij smoeste hem er onder uit dat hij voor iets belangrijks binnen moest zijn en als we niet jet oude slot er terug in staken dat hij de politie ging bellen natuurlijk zo naïf geweest om dit te geloven en hij is meerdere malen binnen geweest bij ons dat ik het aan kleine dingen zag maarja dat ik niet bewijzen.
Nu weet ik niet wat er staat te wachten hoe verloopt zoon proces? En hangt het allemaal af van wat de vrederzchter beslist
Mijn huisbaas is alsinds overtuigt van zijn eigen leugens .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djorkaef
Berichten: 138

#2 , 20 jan 2017 20:08

Wat vervelend voor je!

Ik ben geen jurist

Maar heb wel een vraag: is er door de verhuurder bij intrede een uitgebreide plaatsbeschrijving opgemaakt, eventueel met foto's, op het moment dat jij in het appartement ging? Is deze plaatsbeschrijving officieel geregistreerd?

Is er op het moment dat jullie de sleuteloverdracht bij uittrede deden op papier gezet dat de keuken niet in orde was, met detail beschrijving van de schade, en hebben jullie dat ondertekend?

Is er een realistische inschatting om enkel dat paneel van de keuken te vervangen? Dat kan toch niet ZO veel kosten? Moet daar de hele keuken voor vervangen worden? Heeft hij jullie een bestek doorgestuurd wat de kostprijs is met daarbij een beschrijving van de kosten?

Doe eens navraag bij de buren of zij kunnen getuigen dat die man daar in december binnen is geweest of op het dak gezien is?

Kent u de vorige huurders? Vraag daar eens aan of die huisbaas ook bij hun binnen kwam en/of zij ook een issue hadden met de waarborg.

Kent u de huidige huurders? Misschien kan het nuttig zijn om daar eens kort mee te praten je weet nooit. Vraag of dat keukenpaneel effectief vervangen is door een nieuwe keuken bijvoorbeeld. Mogelijks is dit gewoon opgesmukt en geverfd.
Laatst gewijzigd door djorkaef op 20 jan 2017 20:25, 9 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12866

#3 , 20 jan 2017 20:12

Echt surrealistisch, maar er lopen helaas van die halve gare huisbazen rond.

Op zich is het probleem de bewijslast. Wat heeft die getuige juist verklaard?

Reclame

Julie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2017 20:48

De getuige vroeg of op messenger of ik op die dag thuis was en ik nee en ze zei ja je huisbaas stond op je terras en stond binnen te gluren heb dan ook gevraagt om te getuigen maar durft niet omdat ze hem persoonlijk kent heb wel de mails nog staan
Hik beweert fotos genomen te hebben voor we erin kwamen maar wij waren daar niet bij en is ook niet ondertekend toevallig ontbraken de fotos van de keuken.
We hebben documentje opgemakt dat we de sleutels overhandigen zonder voorbehoud dit heeft hik getekend
Maar ik vertik het om ook maar 1 euro aan die gestoorde man te geven .
Wij zij opdat moment wel naar politie angifte gaan doen dus dat bewijst wel dat wijdit serieus nemen .
We hebben wel gesprekken opgenomen dat hij verteld dat wij het zouden uitgelokt hebben door de deuren te laten opstaan.

djorkaef
Berichten: 138

#5 , 20 jan 2017 20:53

"We hebben documentje opgemakt dat we de sleutels overhandigen zonder voorbehoud dit heeft hik getekend"

"Hik beweert fotos genomen te hebben voor we erin kwamen maar wij waren daar niet bij en is ook niet ondertekend toevallig ontbraken de fotos van de keuken."

Kan je het niet zo spelen dat je gewoon zegt dat die schram daar altijd al was? Of dat die schram er achteraf op gekomen is? Vermits uw verhuurder met geen enkel van de documenten in orde is en er niets op papier staat. Ja de politie is er wel bijgehaald dus dat wordt moeilijk dan zeker...

Julie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jan 2017 21:02

Ja dat is een optie maar ik ben wel van het principe dat eerlijkheid het langst duurt en als ik zou liegen zou ik mij zelf vroeg of laat wel eens verspreken en dan lijkt het zeker dat ik het gedaan zou hebben

djorkaef
Berichten: 138

#7 , 20 jan 2017 21:09

Mijn vorige huurbaas kon ook zeer goed dreigen, ik zou een klink van een venster stuk gemaakt hebben. Dat zou dan helemaal moeten vervangen worden.Ik zei dat dat normale slijtage was en altijd al wat haperde. Op een gegeven moment belde hij me weer en zei DAN MOET DE RECHTER DAT MAAR BESLISSEN. Ik zei OK mij goed! Een halve dag later belde die terug om te zeggen dat hij de klink zelf al ff hersteld had en het OK was. Voor een keukenplank van 80 euro gaat iemand niet naar de rechter stappen. Maar als hij u kan afdreigen om in der minne een volledig nieuwe keuken van 800 euro te zetten dan zal hij dat wel proberen misschien.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jan 2017 21:43

Is er PV opgemaakt? Op basis van dat PV en de verklaring van de buurman zou je kunnen melden dat je een bepaald persoon verdenkt.
Dan komt het geschil in de strafrechtelijke sfeer - kwestie is natuurlijk of een parket wenst te onderzoeken en te vervolgen.
Toegang tot de woonst (waardoor jullie geen rustig genot hebben van de gehuurde woning, inbreuk op de privacy, ... - zij het zonder braak) en schade aan de goederen. Dit laatste is dan weer moeilijker omdat het om zijn eigen goederen gaat - als hij anderzijds op jullie verhaalt heb je wel een argument.
Dat zou de bewijslast echter wijzigen (strafrechter is niet gebonden aan een schriftelijk bewijs terwijl jullie onderling in de contractuele verhouding vasthangen aan het primaat van het schriftelijk bewijs).

Maar moeilijkheid blijft het bewijs. Jullie beweren iets. De rechter moet echter redenen hebben om jullie te geloven, want misschien hebben jullie die kras wel zelf gemaakt en proberen jullie er onderuit te komen door de huisbaas te beschuldigen. Het feit dat hij zich onrechtmatig zou toegang verschaft hebben, bewijst dan nog niet dat hij de kras zou aangebracht hebben.

Zal maw niet evident zijn.
Huurwaarborg krijg je - behalve het akkoord van beide partijen - enkel vrijgegeven via de rechtbank.

Dit als enkele bedenkingen - er zijn meer beslagen personen in dit forum om verder uitsluitsel te geven.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Julie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jan 2017 22:03

Enkel een melding de huurdersbond zei dat dat beter is om hem niet opstang te jagen ze zeiden dat het de bedoeling is om dit een beetje te doen aanslepen zo zouden we meer kans hebben.
Ik weet niet meer wat ik er moet van denken

djorkaef
Berichten: 138

#10 , 20 jan 2017 22:23

Ik zou alleszins beginnen met vragen welk bedrag hij van de waarborg wil afhouden, en op basis van welke offerte. Ik neem aan dat je daar zelf op zen minst ook een foto van hebt? Dan kan je zelf eens bij een keukenbouwer langs gaan en vragen wat het kost om zo'n paneel te herstellen of vervangen. Misschien gaat het om zulk een laag bedrag dat je u daar geen grote zorgen over hoeft te maken.

mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 21 jan 2017 09:09

Hoe oud is die keuken ongeveer? Voor keukenkasten die al bijna 20 jaar oud zijn is er praktisch geen waarde meer. Mogelijks heeft verhuurder dat gedaan omdat hij denkt van zijn huurder zo een volledig nieuwe keuken te verkrijgen.
In voorkomend geval zou hij wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen van de VR.

Julie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 jan 2017 09:31

Mijn vader zegt je het zelfs perfect zou kunnen lijmen maar dan mag hij er acheraf niet meer aangekomen hebben
En ik denk dat de keuken ouder is dan 25 jaar en in die tijd ook het goedkoopste spul was

We hebben toevallig foto de dag voor het gebeurd mijn vader wow zijn toestel testen om de volgende dag alles te fotograferen hij heegt dan de dag erna ook een foto met de kras alleen jammer dat de datum op zijn foto toetstel voor liep stond op 20 en 21 jan
Maar je ziet wel aan de datum dat het de dag ervoor was

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 21 jan 2017 10:17

Hik beweert fotos genomen te hebben voor we erin kwamen maar wij waren daar niet bij en is ook niet ondertekend toevallig ontbraken de fotos van de keuken.
Enkel een melding de huurdersbond zei dat dat beter is om hem niet opstang te jagen ze zeiden dat het de bedoeling is om dit een beetje te doen aanslepen zo zouden we meer kans hebben.
Best is géén rekening te houden met de huurdersbond. We moeten hier het eerste bruikbaar advies van hen nog tegenkomen. :x

De huisbaas beweert dat jullie de kast beschadigd hebben. Hij dient dat dan ook te bewijzen. Normaal gezien houdt dat in dat de ingaande en de uitgaande plaatsbeschrijving worden vergeleken. (best samen opgemaakt, twee exemplaren, beide getekend). Als er geen beschrijving of foto is van de kast, wordt gewoonlijk verondersteld dat ze er uit ziet zoals bij de intrede. Vraag aangetekend vrijgave van de huurwaarborg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

djorkaef
Berichten: 138

#14 , 21 jan 2017 10:56

De huisbaas beweert dat jullie de kast beschadigd hebben. Hij dient dat dan ook te bewijzen.
Zei ik ook al maar de toppicstarter zei al dat zij het eerlijk wil spelen en dus niet wil gaan liegen voor een rechter, en dat zal zeker nodig zijn aangezien zij PV heeft laten opstellen en dit ook gemeld heeft aan de verhuurder. Of ze moet haar advocaat sturen dan kan die liegen in haar plaats.

Julie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 jan 2017 11:25

Maar ik vind het raar dat ik mijn gelijk zou moeten halen door bvb te liegen ..
Ik zou moeten kunnen bewijzen dat hij binnen is geweest?
Ik heb een audio opname dat hij toegeeft dat hij in de 1ste week dat we huurden wow binnen komen zogezegt dringende redenen en een ander audio opname dat hij zegt dat wij onze achter deur hebben laten openstaan uitlokken zou zijn...
Ik vind dat al harde bewijzen
Meerdere malen was mijn achterdeur langs binnen dichtgedaan(in slot) wanneer ik hem smorgens haf opengezet maar dit bewijzen kan ik niet ...
Wat zou het beste zijn afwachten tot wij iets ontvangen van hem of wij aangetekent sturen naar hem ?
Volgens mij behoort dit soort dingen toch niet meer tot een vrederechter maar hoger op?

Terug naar “Huren”