Onderhoud gasboiler binnen de maand na intrek in appartement?

Phaai
Topic Starter
Berichten: 6

Onderhoud gasboiler binnen de maand na intrek in appartement?

#1 , 19 jan 2017 15:57

Hallo,

Ik ben net verhuisd, het contract is van start gegaan op 1 januari 2017.

Nu zegt mijn huisbaas me vandaag, nog geen 3 weken nadat ik in het appartement ben komen wonen, dat ik deze maand nog de verwarmingsketel moet laten onderhouden.
Dat moet om de twee jaar in januari gebeuren, en is voor de huurder, dus ik moet er voor betalen volgens hem, dat komt nu net zo uit dat het de maand van mijn intrek in het appartement is, daar kan hij ook niets aan doen.

Ik begrijp dat de onderhoudskosten voor de huurder zijn, maar kan dit zomaar, een nieuwe huurder twee weken nadat zijn contract ingaat al opzadelen met onderhoudskosten? Hadden die niet nog gevorderd moeten worden van de vorige huurders, die op 31 december vertrokken zijn?

Dank u om te laten weten of de huisbaas echt in zijn recht is om dit nu al te verlangen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 19 jan 2017 16:25

Jij moet de verwarmingsketel om de 2 jaar laten nakijken, dit moet nu door de verhuurder betaald worden. Waarschijnlijk hebben vorige huurders dit reeds betaald.
Is dit een verwarmingsketel op gas, met gasolie moet het elk jaar gekeurd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Phaai
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 jan 2017 17:13

De vertrokken huurders hebben geen onderhoud meer laten uitvoeren, het vorige onderhoud was januari 2015. Ik denk dat de huisbaas dit ook niet gevraagd heeft omdat hij zo gefixeerd is op 'om de twee jaar in januari'. Volgens hem moet de huurder die in januari van een oneven jaar in het appartement woont het onderhoud betalen. Volgens hem gaat het dus om de timing, en heeft het niets te maken met hoe lang je er al woont. Dit lijkt mij echter niet correct.
Het is een tweejaarlijkse keuring.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 19 jan 2017 18:50

Je kan twee zaken doen, ermee akkoord gaan of van u verhuurder een wettig attest van de verwarmingsketel eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#5 , 20 jan 2017 09:04

Ik zie nog een derde optie, naast die van Sloeberken:
Nu een onderhoud doen, en bij uittrede geen onderhoud doen, dit is dan ook voor de volgende huurder.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 jan 2017 09:41

U verhuurder is wettelijk verplicht voor hij iets te huur zet, dat het beantwoord aan de Vlaamse wooncode. Geen geldige keuring van verwarmingsketel is in strijd met de Vlaamse wooncode (veiligheid), wat als er brand uitbreekt en de oorzaak bij de verwarmingsketel ligt.
Wil verhuurder niet laten keuren, zou ik het zelf laten keuren op kosten van de verhuurder, desnoods van de huur houden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 20 jan 2017 10:05

"Geen geldige keuring van verwarmingsketel is in strijd met de Vlaamse wooncode (veiligheid), wat als er brand uitbreekt en de oorzaak bij de verwarmingsketel ligt"

[/i]Kijk, dat wordt dikwijls vermeld, maar ik zou graag eens de mening kennen van iemand die in de verzekeringssector actief is.

Of is dit het zoveelste broodje aap?

Phaai
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 22 jan 2017 21:04

Dank jullie voor de reacties. Ik denk dat ik toch een onderhoud zal laten doen, omdat ik voor mijn eigen brandverzekering ook een geldig onderhoudsattest nodig heb, dus ik zal maar op veilig spelen zeker... ik zal zorgen dat als ik verhuis, dat voor de maand januari in een oneven jaar is, dan is het volgende onderhoud voor de nieuwe huurders :wink:

djorkaef
Berichten: 138

#9 , 23 jan 2017 18:47

Gewoon onderhoud laten doen dat is nu eenmaal hoe zoiets gaat, is toch niet onrechtvaardig? Uw verhuurder slaat daar geen geld uit die moet enkel dat document hebben. Viavia kan je dat voor 70-80 euro normaal gedaan krijgen.

PS aangezien je blijkbaar nieuw bent met huren: controleer alles en meldt alle gebreken die niet in de plaatsbeschrijving staan onmiddellijk via email of dergelijke met foto. Raamklink die wat speling heeft, tegeltje dat gescheurd is, douchekraan die lauw water geeft, laminaat dat wat naar boven komt, fornuiskring die niet werkt, vaatwasser die niet altijd start... Kan allemaal peanuts lijken, en als brave beginnende huurder wil je niet vervelend gaan doen, maar als uw baas daar binnen 2 jaar iets van zegt moet jij kunnen aantonen dat die problemen er altijd geweest zijn.

Terug naar “Huren”